جستجوی فضاهای کتابخانه توسط کاربران به کمک راهنمای مکانمند مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
کلید واژه: سیستم اطلاعات مکانی, راهنمای مکانی کتابخانه, جستجوی مکانی, کتابخانههای دانشگاهی, مرکز اسناد دانشگاه تهران,
چکیده مقاله :
هدف: این تحقیق با هدف تعیین کاربرد جیآیاس در ایجاد راهنمای پیوسته جستجوی مکانی کتابخانه و بررسی خروجی جستجوی مکانی برای مکان نمایی بخش های کتابخانه از طریق سیستم اطلاعات مکانی انجام شده است. روش: به منظور گردآوری دادهها از روش پیمایشی و میدانی و برای پیادهسازی و ورود دادهها به نرمافزار آرکجیآیاس. همچنین، برای تحلیل دادهها و نمایش نتایج بر روی نقشههای طبقات کتابخانه از روش طراحی سیستم استفاده شد. پایگاه راهنمای جستجوی مکانی کتابخانه بر روی نقشه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به عنوان نمونه موری ایجاد شد. یافتهها: یافتهها نشان داد در هنگام جستجو در راهنمای مکانی پیوسته ایجاد شده، امکان جستجوی هر بخش در طبقات مختلف ساختمان کتابخانه، با استفاده از زبان ساختیافته جستجوی پایگاه داده وجود دارد. همچنین، کاربران میتوانند برای آشنایی با فضا و محیط کتابخانه بر روی بخشهای مختلف موجود در نقشه ساختمان کتابخانه کلیک کنند و فایل اطلاعات و عکس مربوط به آن بخش را ببینند. نتیجه گیری: با استفاده از این راهنمای مکانی پیوسته جستجوی بخشهای کتابخانه به صورت مکانی و مصور توسط کاربران انجام میشود و شناسایی و دریافت خدمات مورد نیاز کاربران بهبود خواهد یافت.
Purpose: This study aimed to determine the application of GIS to create an online Guide in libraries and study outputs of searching for a place in library section through GIS. Methodology: A survey was used to collect the data. The implementation of GIS software for data entry and data analysis and display the results on the library floors plan design method was used. Database of location search guide for library location on the map of Tehran University's central library was established as a case study. Findings: The results showed that searching the database for any part the library building on different floors was using structured query language database. Users can also familiarity with library space and environment on different parts of the map, click the library building to observe photos and information of each part. Conclusion: The use of this guides to search locations and illustrated a place by users of the library can improve and identify the need of services.
Adebonojo, L. G. (2010). Lib Guides: Customizing subject guides for individual courses. College & Undergraduate Libraries, 17(4), 398–412.
Bell, S. J., & Shank, J. D. (2004). Linking the library to courseware: A strategic alliance to improve learning outcomes. Library Issues, 25(2), 1–4.
Bowen, A. (2012). A Lib Guides presence in a blackboard environment. Reference Services Review, 40(3), 449–468.
Brown, C. R. (2002). Signs and way finding. In C. R. Brown (Ed.), Interior design for libraries: Drawing on function and appeal (p. 87−95). Chicago: American Library Association.
Casden, J., Duckett, K., Sierra, T., & Ryan, J. (2009). Course views: A scalable approach to providing course-based access to library resources. Code4lib Journal (6) (http:// journal.code4lib.org/articles/1218).
Cohen, D. (2002). Course-management software: Where's the library? Educause Review, 37(3), 12–13.
Collard, S., & Tempelman-Kluit, N. (2006). The other way in: Goal-based library content through CMS. Internet Reference Services Quarterly, 11(4), 55–68.
Currie, C.L. (2002). Difficult library patrons in academy: It’s all in the eye of the beholder. The Reference Librarian, 75/76:45-54.
Dempsey, B. (2006). Way finding in action: Patrons get to what they want fast at these four libraries. Library Journal, 131(9):14−15.
Flecker, D., & McLean, N. (2004). Digital library content and course management systems: Issues of interoperability. Washington, D.C.: Digital Library Federation.
Gibbons, S. (2002). Defining the challenge. Library Technology Reports, 41(3), 4–6.
Gonzalez, A., & Westbrock, T. (2010). Reaching out with Lib Guides: Establishing a working set of best practices. Journal of Library Administration, 50(5), 638–656.
Holt, R. M. (1976). An architectural strategy for change: Remodeling and expanding for contemporary public library needs: Proceedings of the Library Architecture Preconference Institute held at New York, New York, 4–6 July 1974 under the sponsorship of the Architecture for Public Libraries Committee, Buildings and Equipment Section, Library Administration Division, American Library Association. Chicago: American Library Association.
Hull, T. L., & Lawton, K. A. (2001). The development of a first-year student library instruction program at Duke University. The Reference Librarian, 35(73), 323-336.
Jenkins, S. (2001). Undergraduate perceptions of the reference collection and the reference librarian in an academic library. The Reference Librarian, 35(73), 229-241.
Leeder, C., Lonn, S., & Hollar, S. (2012). Use of library tools in a learning management system. ACM International Conference Proceeding Series (pp. 595–597).
Mattern, S. (2007). Form for function: The architecture of new libraries. In S. Mattern (Ed.), The new downtown library: Designing with communities (pp. 55−83). Minneapolis, MN and London, UK: University of Minnesota.
Murphy, S. A., & Black, E. L. (2013). Embedding Guides Where Students Learn: Do Design Choices and Librarian Behavior Make a Difference?. The Journal of Academic Librarianship, 39(6), 528-534.
Phadke, D. N. (2006). Geographical Information Systems (GIS) in library and information services. Concept Publishing Company.
Quinn, B. (1997). Adapting service quality concepts to academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 23(5):359-369.
Reeb, B., & Gibbons, S. (2004). Students, librarians, and subject guides: Improving a poor rate of return. Portal: Libraries and the Academy, 4(1), 123–130.
Whitmire, E. (2001). A longitudinal study of undergraduates’ academic library experiences. Journal of Academic Librarianship, 27(5): 379-86.
Xia, J.(2005).Locating library items by GIS technology. Collection Management, 30(1):
63-72.
York, A., & Vance, J. (2009). Taking library instruction into the online classroom: Best practices for embedded librarians. Journal of Library Administration, 49(1), 197–209.