معنا شناسی واژه «طیّب» در قرآن کریم با محوریت شجره طیّبه
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانی
1 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
2 - دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
کلید واژه: قرآن کریم, معناشناسی, طیّب و شجره طیّبه,
چکیده مقاله :
واژه ی طیّب از مفاهیم ارزشمندی است که در قرآن کریم به کرات ذکر شده است. مفهوم این واژه به دلیل نزدیکی آن با فطرت انسانی نیازمند بررسی بیشتری می باشد. این واژه با مشتقات آن 46 مرتبه در 20 سوره قرآن ذکر شده است.با این حال، کلمه طیّب تنها در 6 آیه مورد توجه قرار گرفته است.کاربرد وسیع این واژه و همنشینی و ترکیب اضافی و وصفی آن با دیگر مفاهیم قرآنی نشان از جایگاه خاص این کلمه دارد و ضرورت بررسی مفهوم آن را بیشتر آشکار می سازد. ما در این نوشتار می کوشیم با روش توصیفی مفهوم لغوی و اصطلاحی آن را از منظر آیات و روایات مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. در این مقاله برآن هستیم تا با تأمل در ابعاد مختلف واژه طیّب و شناخت حوزه های معناشناسی آن و استناد به آیات قرآن کریم نسبت به استخراج آیاتی که واژه ی طیّب در آن به کار رفته است، به تبیین مفهوم وحیانی موضوع شجره طیّبه بپردازیم. سرانجام با بررسی آیات و روایات مربوط به واژه ی شجره ی طیّبه عبارات متقابل آن همچون شجره خبیثه را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
The word Tayyib is one of the valuable concepts that has been mentioned many times in the Holy Quran. The meaning of this word, due to its proximity to human nature, needs further study. This word with its derivatives has been mentioned 46 times in 20 Suras (Chapters) of the Holy Qur'an. However, the word "Tayyib" has been considered only in 6 verses. The wide use of this word and its accompanying and additional and descriptive combination with other Qur'anic concepts indicate the special position of this word and make the necessity of examining its meaning more obvious. In this article, we try to discuss its lexical and idiomatic meaning from the perspective of verses and hadiths in a descriptive way. In this article, we intend to explain the revelatory concept of the subject of the Family of Tayyibah by reflecting on the different dimensions of the word Tayyib and recognizing its semantic domains and quoting the verses of the Holy Quran to extract the verses in which the word Tayyib is used . Finally, by examining the verses and narrations related to the word Tayyebah, we will also discuss its reciprocal expressions, such as the Khabiseh (Evil) Family.
_||_