ارائه مدل ریاضی برای مکانیابی ایستگاههای دوچرخه سواری تحت شرایط عدم قطعیت
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
مهدی یوسف نژاد عطاری
1
*
,
شهرام بنایی
2
,
فاطمه احمد
3
,
زهره خلیل پور شیراز
4
1 - گروه مهندسی صنایع، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - گروه ریاضی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، موسسه غیر انتفاعی سراج، تبریز، ایران
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: ایستگاههای اشتراک دوچرخه سواری, رویکرد p-استوار, مکانیابی, عدم قطعیت,
چکیده مقاله :
با توجه به ضرورت توسعه پایدار و اهمیت روزافزون آن در مسائل شهری، امـروزه در شـهرهای مختلـف دنیا، دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه اصلی در کنار پیادهروی روز به روز مـورد توجـه بیشتری قرار میگیرد. در این پژوهش یک مسئله مکان یابی تحت شرایط عدم قطعیت ارائه شده است. برای نزدیک شدن به شرایط دنیای واقعی، تقاضای مشتریان و هزینه های متغیر به صورت غیر قطعی در نظر گرفته شدهاند. در برخورد با عدم قطعیت پارامترهای مسئله از رویکرد p-استوار استفاده شده است. نوآوری این پژوهش افزودن عدم قطعیت p-استوار به مسأله مکان یابی ایستگاه های دوچرخه سواری می باشد. مدل ریاضی مسئله با بهره گیری از سناریوهای مختلف، توسط مثالهای عددی و نرمافزار گمز حل و اعتبارسنجی شده است. نتایج حاصل از حل مسئله نمونه و تحلیل حساسیت روی مقادیر مختلف ضریب تأسف، نشان میدهد با اندک افزایش مقدار ضریب تأسف، هزینههای ساخت کاهش یافته و به جواب بهینه نزدیک میشود.
Due to the necessity of sustainable development and its increasing importance in urban issues, today in different cities of the world, the bicycle as the main means of transportation is receiving more attention day by day. In this research, a positioning problem under the conditions of uncertainty is presented. In order to get closer to the real world conditions, customer demand and variable costs are considered as non-deterministic. In dealing with the uncertainty of the parameters of the problem, the p-stable approach has been used. The innovation of this research is the addition of p-based uncertainty to the problem of locating bicycle stations. The mathematical model of the problem has been solved and validated using different scenarios, numerical examples and Gomes software. The results of solving the sample problem and sensitivity analysis on different values of the coefficient of regret show that with a slight increase in the value of the coefficient of regret, the cost of construction is reduced and it approaches the optimal solution.