ارائه الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب و راهبردهای پیاده سازی آن در دولت جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتهادی ابوالفتحی 1 , مسعود پورکیانی 2 , مژگان درخشان 3 , نوید فاتحیراد 4
1 - دانشجوی مقطع دکترای تخصصی مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
3 - استادیار رشته مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - استادیار رشته مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: حکمرانی خوب, پاسخگویی, مشارکت, تمرکززدایی و راهبرد, دولت کارآفرین,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: با توجه به تغییرات شگرف امروزی سازمانها نیز، ارائه راهبردهایی برای پیادهسازی الگوی طراحی شده الزامی است به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب و ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر داده، اکتشافی و از نظر ماهیت، داده بنیاد خود ظهور است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از همه خبرگان حوزه با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی- تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی به تعداد 33 نفر میباشد، که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند. ابزار سنجش پژوهش را فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته (پژوهشگر ساخته) که بر اساس کدگذاری باز و محوری بدست آمده، تشکیل میدهد که فرم مزبور برای خبرگان ارسال و به مدد مصاحبه فن دلفی و بارش مغزی، خبرگان به اشباع نظری رسیدند.یافتهها: ابتدا با نظر خبرگان تعداد 2 بعد، 23 مؤلفه و 145 شاخص برای طراحی الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب نهایی شد و پس از مشخص نمودن ترتیب و اولویت قرار گرفتن آنها، الگوی مورد نظر تحقیق طراحی شد. سپس مصاحبه با خبرگان برای ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت مجدداً انجام شد تا با دستیابی به اشباع نظری، راهبردهای مورد نیاز تعیین و ارایه شوند.نتیجهگیری: در راستای پیادهسازی الگوی طراحی شده در دولت جمهوری اسلامی ایران، تعداد 23 راهبرد برای 11 مؤلفه در 2 بعد تعیین گردید که مهمترین راهبرد برای دستیابی به مقصود این پژوهش، تشویق کارآفرینی به صورت همه جانبه، کلنگر و پایدار و کم اهمیتترین راهبرد، بازتوزیع یکسان فرصتها و ظرفیتها در میان اقشار مختلف جامعه مشخص شدند.
Todays, the governments have to design a model to attract and develop human and nonhuman capitals and self-sufficiency in employment and earning money, in addition to identify entrepreneurial government and good governance, to be able in efficient and effective enterpreneurship. it is necessary to provide the strategies to implement the model designed.accordingly, the aim of this study is to present a hybrid model for entrepreneurial government and good governance and provide implementation strategies in the body of the government of Islamic Republic of Iran. The method of this research is objectively applied and in terms of data, it is an exploratory mixed one, and a self-emerging and data driven in terms of the nature and type of study. The statistical population contains all PhD experts including 30 managers in Islamic Azad University. Measurement tool is a semi-structured interview form based on open and axial encoding sent to the experts. At first, 2 dimensions, 23 components and 145 indicators are held to provide the research pattern and then interviewing with the government experts to collect more data, achieve theoretical saturation. At last, after collecting the data by Content Analysis method, 23 strategies, 11 components and 2 dimension are determined
آهنی، منا؛ موسیخانی مرتضی؛ نجفبیگی، رضا و افشارکاظمی، محمدعلی (1398). تحلیل خوشهای جایگاه ایران در جهان و روندهای آتی مبتنی بر مؤلفههای حکمرانی خوب. فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال سیام، شماره 116.
الوانی، سیدمهدی و ریاحی، بهروز (1382). نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران. تحول اداری، شماره 41: 44-26.
الوانی، سیدمهدی؛ محمدی الیاسی، قنبر؛ خنیفر، حسین؛ جندقی، غلامرضا و وکیلی، یوسف (1390). کارآفرینی در بخش عمومی: رویکرد هم افزایی. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره 12: 28-5.
حسینیتاش، سیدعلی و واثق، قادرعلی. (1393). حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته بررسی و شاخصهای این دو از دیدگاه امیرالمومنین. سال سوم، شماره 2: 28-7.
حشمتزاده، محمدباقر؛ طالبی، محمدعلی و حاجییوسفی، امیرمحمد (1396). بررسی موانع تحقق حکمرانی خوب در فرهنگ سیاسی ایران. جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال هشتم، شماره 1: 24–1.
حقشناس، اصغر؛ جمشیدیان، مهدی؛ شائمی، علی و شاهین، آرش (1392). الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 8: 73-31.
داوری، علی و حمیدرضا، رضایی (1393). نقش دولت و خط مشیهای دولتی در توسعه کارآفرینی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 1: 129-109.
رهنورد، فرج اله؛ فتحی، رقیه و روشندل، طاهر (1393). مدیریت بهرهوری. سال هفتم، شماره 28.
سامتی، مرتضی؛ رنجبر، همایون و محسنی، فضیلت (1390). تحلیل شاخصهای حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی مطالعه موردی: کشورهای جنوب شرقی آسیا. فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، سال اول، شماره 4.
سلطانی، محمدرضا (1393). مدیریت جهادی، چالشها و الزامات. فصلنامه مدیریت اسلامی. سال بیست و دوم، شماره 4.
سمیعیپاقلعه، محبوبه؛ رضایی، احمد؛ منتظری، علیاکبر و سمیعی روحالله (1391). ارائه چارچوب تحلیلی- ادراکی مناسب از کارآفرینی دولتی، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان.
شریفزاده، فتاح و قلیپور، رحمتاله (1382). حکمرانی خوب و نقش دولت. فرهنگ مدیریت، سال اول، شماره 4: 19-18.
کرمی، رضا و شهلایی، ناصر (1391). راهبردهای مقابله با تهدید نرم دشمن.
میریان اقدم، سیدمحمد؛ قدس، یوسف و رضایی، حسین (۱۳۹۷). دولت کارآفرین. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و کسب و کار، تبریز.
نصیری زنگ آباد، عباس. رسولی، رضا. الوداری، حسن. محمدزاده، علی. (1395). طراحی مدل دولت کارآفرین برای سازمانهای اداری ایران. سال اول، شماره 5: 106-91.
یگانگی، سیدهعاطفه؛ الوانی، سیدمهدی و معمارزاده طهران، غلامرضا (1395). اولویتبندی شاخصهای حکمرانی خوب در سازمانهای کارا. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال اول شماره 7: 21.
_||_Andrews, R. & Boyne, G.A. (2009). Centralization, Organizational Strategy and Public Service Performance. Journal of public Administration Research and Theory, 19 (1), 57- 80.
Bllone, C. & Goerle, G. (2010).Reconciling public entrepreneurship and democracy, Public Administration Review, 52(2), 130 - 4.
Clarke, J. & Newman, J. (2007). What’s in a Name? Labour’s Citizen - Consumerand the Remaking of Public Services. Cultural Studies 21 (4), 738-757.
Cullen, R & Cushman, D. (2000). Transitions to competitive government: speed, consensus and performance. New York: State Univrrsity of New York.
Feng, Y. (2003), Democracy, Governance and Economic performance: Theory and
Evidence, Camdridge: MA, MIT press.
Ferlie, E., Hartle, j. & Martin, S. (2016).Changing public service organizations: current perspectives future prospects, British
Gore, A. (2014). From red tape to results: creating a government that works better and costless, Washington: Government Printing Office.
Knack S. (Ed.) (2015), Democracy, Governance and Growth, Ann Arbor: The university of Michigan press.
Kaufmann, D., Kraay, A., & Mastruzzi, M. (2010). The worldwide governance indicators: Methodology and analytical issues. World Bank Policy Research Working Paper No. 5430, Washington, DC: The World Bank.
Knack, Stephan and Philip Keefers, (1997), "why don’t poor countries catch up? A crossnational test of on institutional explanation, EconomicInquiry, volume 35, page 590-602.
Lewis, E. (1980). Public entrepreneurship: toward a theory of bureaucratic power, Blooming, IN: Indiana University Press.
Mehrara, M. , Z. Asadian (2009), Impact of good governance on foreign direct investment in middle-income countries, Studies in International Economics, year 20, N. 35: 1-20 (in persian)
Osborne, d. & gaebler, T. (1992). Reinventing government: how the entrepreneurship spirit is transforming the public sector, reading: Addison-weslei.
Rourke. & Carol. (2003). Enterprise architecture: using the zachman framework, Thomson learning Inc, US, 24.
Rudra P.Pradhan and Sanyal G.S. (2011), Good Governance and Human Development: Evidence from Indian States, Journal of Socialand Development Sciences, 1 (1), 1-8.
Saaty, T. (2007).Time dependent decisionmaking; dynamic priorities in the AHP/ANP: Generalizing from points to functions and from real to complex variables, Mathematical and Computer Modeling, 46, 860–891.
Steven Van de Walle & Gerhard Hammerschmid, (2011). The Impact of the New Public Management: Challenges for Coordination and Cohesion in European Public Sectors, Halduskultuur – Administrative, Culture, 12 (2), 190-209.
Stowe, Keneth, (1992), Good Piano Won't Play Bad Music: Administrative Reform and Good Governance, Public Administration, 70, 387-394.
Taylor, D.W, (2000), Facts, myths and monsters: understanding the principles of good governance.The International Journal of Public
Thompson, J. F. & Riccucci, M. N. (1998). Reinventing Government. Annu Rev .Politics Sci, 1, 231 -257.
UNDP, (1999). GovernanceFor Sustainable Growth And Aquity” report of international conference, united nations, NewYork.
Vito, G. F. & Kunselman, j. (2000). Reinventing government: the views of police middle managers. Police Q, 3,315-330.
Williams, D.W. (2000). Reinventing the proverbs of government. Public Administration Rev, 60, 522- 534.
Zahra, S. A. & Hansen, C. (2000). Privatization, Entrepreneurship. and global competitiveness in the 21 st century. Competitiveness review, 10(1), 33-51.