شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتشهرزاد کمال خانی 1 , علیرضا عصاره 2 , مرتضی سمیعی زفرقندی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - استاد،دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی،تهران ،ایران
3 - دانشیار، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت یادگیری, مدارس, هوشمند سازی, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
زمینه : هوشمند سازی مدارس نیاز بشر در قرن جدید است و توسعه دادن آن گره گشای اغلب مشکلات نظام آموزش و پرورش است. برخی شکاف ها در سازمان ناشی از کاستی های اجرای خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس در عصر جدید است.هدف : این پژوهش با هدف شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران بود.روش شناسی پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی نیمه آزمایشی و در گروه تحقیقات کمی است جامعه آماری 60 نفر از دانشآموز دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را دریافت نمودند. سپس بهطور تصادفی ساده 4 مدرسه (دخترانه و پسرانه) انتخاب شد که 30 نفر در کلاس های هوشمند و 30 نفر در کلاس های که به صورت سنتی تدریس می شد قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک ماه جلسات 45 دقیقهای مفید در کلاس های هوشمند آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال میکردند.پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای سنجش پیشرفت تحصیلی میانگین دو نیمسال1398 و 1399 دانش اموزان مد نظر قرار گرفته است. برای سنجش یادگیری از پرسشنامه رحمانی (1389) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 و از آزمون های تحلیل کواریانس استفاده شد.یافته ها : طبق نتایج در خصوص فرضیه اصلی، شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد و در خصوص فرضیه های فرعی نیز، شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر متغیرهای نگرش ها وادراکات، اکتساب و درهم تنیدن دانش، استفاده معنا دار از دانش و عادت های ذهنی تاثیردارد ومعناداری کمتر از 0.05 است ولی متغیر بسط و اصلاح بیشتر از درجه معناداری 0.050 است و برابر 0.0104 است و معنادار نیست و شرکت در کلاسهای مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد زیرا درجه معناداری کمتر از 0.05 است.نتیجه گیری : نتایج نشان میدهد که شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت و معنا دار داشته است.
Purpose: This research aimed to identify the effective policies of smartening schools on the quality of learning and academic progress of elementary school students in Tehran province.Research methodology: The research method was semi-experimental. The statistical population of 60 male and female students were selected by random sampling and received the questionnaire. Then, 4 schools (girls and boys) were selected randomly, 30 people were placed in smart classes and 30 people were placed in traditional classes. The experimental group was trained in useful 45-minute sessions in smart classrooms for a month, while the control group followed their daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the implementation of the educational program, the questionnaire was again administered to both groups.Findings: Data analysis using covariance analysis showed that participation in smart classes was significantly effective in improving the quality of students' learning.Conclusion: The results show that the identification of effective school smartening policies has had a positive and significant impact on the quality of learning and academic progress of students.
آقایی ستار، جلالوندی مهناز ، ناطقی فائزه (1400)، بررسی وضعیت موجود عناصر برنامه درسی مبتنی بر رویکرد فرایند شناختی در مدارس هوشمند دوره ابتدایی ، مجله توسعه ی آموزشی جندی شاپور ، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ،سال دوازدهم ویژه نامه1400.
احمدی اذر سنگان، زینب؛ محمدی، دکتر فایقه؛ محمودی، فیروز (1399)، تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب برای تدریس کلاسی در مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز: چالش ها و راهکارها ، نشریه نظریه و عمل در برنامه درسی ، پاییز و زمستان ،سال هشتم - شماره 16.
اردلان، محمدرضا؛ عبدالملکی، جمال؛ احمدی، محسن؛ امانی، مرتضی؛ حیدری سورشجانی، نسرین (1399) ،نقش سواد اطلاعاتی در کیفیت یادگیری مادام العمر معلمان مدارس هوشمند منطقه پنج تهران، نشریه اندیشه های نوین تربیتی ،دوره شانزدهم - شماره 3،ص117-144
بیدگلی زهرا اشرف السادات.، و نوروزی داریوش، و مقامی، حمیدرضا (1397). تأثیر فناوری های هوشمندسازی مدارس برخلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 7(4 ), 241-262.
سلیمی جمال ، رمضانی قباد (1394). شناسایی مولفه های هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج بر اساس آن مولفه ها. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 6(2 (پیاپی 22)), 41-61.
شیرزادکبریا بهارک، و سیدمحمدی سیده زینب. (1394). بررسی مولفه های موثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل
مفهومی مناسب. پژوهش در کیفیت یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 3(10 ), 37-46.
درطوطیان اصفهانی, صدیقه, پرور, حمید رضا. (1401). آسیب شناسی اجرای خطمشیهای آموزش نظام اداری با استفاده از مدل سه شاخگی در کارکنان وزارت نفت. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت, 13(1( پیاپی 45 بهار 1401)), 73-88. doi: 10.30495/ijpa.2022.51791.10861
چراغی نسرین؛ باتمانی فردین؛ شیربیگی ناصر(1400)، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی های مدیران مدارس هوشمند، نشریه مدیریت مدرسه :: تابستان 1400 ،سال نهم - شماره 2،ص304-331.
رحیمی خوراسگانی، زینب وفایی، زینب غفاری، مریم(1399)، مقایسه عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر عملکرد نوآورانه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر اصفهان، نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، بهار ،دوره ششم - شماره1،ص59-62
غزنوی، محمد رضا، و دایی زاده، حسین، و فلاح، وحید، و اللهی، ذبیح اله. (1398). هوشمندسازی از نظریه تا عمل. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 10(1 (پیاپی 37) ), 69-84.
هدایتی، معصومه؛ نجفی پنبه چوله، زهرا؛ غلامحسین زاده، کلثوم (1399) ، تاثیر هوشمندسازی مدارس بر خودکارامدی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی ناحیه یک ساری، نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی ،زمستان1399 - شماره 56 ،ص25-36.
_||_Anita Menon Pri.(2016).Effectiveness of smart classroom teaching on the achievementin chemistry of secondary school students.American International Journal of Researchin Humanities,Arts and Social Science.