تاثیر شهرت سازمانی بر بازاریابی سبز از دیدگاه بانوان مصرف کننده محصولات ارگانیک
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتصدیقه طوطیان اصفهانی 1 , شهرزاد طیاران 2 , نفیسه ملا صالحی 3
1 - هیات علمی دانشگاه
2 - استادیار گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران الکترونیک
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
کلید واژه: )شهرت (, )بازاریابی سبز), :)شهرت سازمانی(,
چکیده مقاله :
زمینه :زمین بزرگ ترین موهبت های خداوندی به بشر می باشد. متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی، به دنبال افزایش استفاده از سوخت های فسیلی در جهان آلودگی محیط زیست افزایش یافت. هدف : بررسی تاثیرشهرت سازمانی بر بازاریابی سبز از دیدگاه بانوان مصرف کننده ارگانیک روش ها:جامعه ،کلیه بانوان مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در غرب شهر تهران می باشند حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی 385 نفر برآورد شد. روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی ، بر اساس گرداوری داده هاتوصیفی-پیمایشی است. گرداوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه یانگ و رعنایی و همکاران برای شهرت و بازاریابی سبز بود. تحلیل داده ها ازطریق نرم افزارهای LISREL انجام شد.یافته ها: تمام متغیرها بر بازاریابی سبز اثرگذار بوده اندکه این اثرگذاری برای قابلیت اعتبار 57/0 ،خوشنامی 54/0 ، مسئولیت پذیری نیز به ترتیب برابر با 52/0 و 57/0 مدیریت سازمانی 37/0 و عملکرد مالی نیز برابر با 44/0 برآورد شده است .نتیجه گیری : شاخص های شهرت سازمانی دارای اثرگذاری معناداری بر بازاریابی سبز می باشند. کلیه بانوان مصرف کننده بر این عقیده اند که سازمان هایی که نسبت به محیط پاسخگو بوده و تولیدات یا خدمات آنها شامل گارانتی باشند، فعالیت های بازاریابی سبز بالاتری را نشان می دهند.
Background: Earth is one of nature's gifts of God to the human race is. Unfortunately, the Industrial Revolution, followed by rapid scientific progress, resulting in increased pollution of the environment. Objective: This study investigated the effects of corporate reputation is on green marketing.Methods: The study population consisted of all consumers of organic products in the West of Tehran. Using Cochran and simple random sampling method 385 persons were chosen. In addition to collecting data from questionnaire software LISREL and spss were used. In the study to measure organizational reputation questionnaire to measure Yang and Kord-e Shul and Bozanjani green marketing questionnaire (1391) was used.Findings& Conclusion: The results obtained in this study indicate that corporate reputation index (validity and reliability, reputation, expertise, corporate responsibility, enterprise management and financial performance) has a significant impact on marketing green (green product, green promotion, price and distribution green green) are. Thus, the main hypothesis of this study indicate the impact of organizational reputation on green marketing will be accepted.
_||_