کشف واحصاء مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی موثر برخط مشی گذاری در سازمان های کوچک و متوسط استان تهران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتکامبیز نوابی زند 1 , اذر کفاشپور 2 , شمس الدین ناظمی 3 , غلامرضا ملک زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - استاد مدیریت و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4 - استادیارمدیریت و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: سازمان های کوچک و متوسط, یادگیری سازمانی, مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
زمینه:در سال های آتی بزرگترین دغدغه سازمان ها صرفنظر از بقا و سودآوری، ایجاد بستری برای یادگیری و کاربرد آموخته ها خواهد بود و طراحی الگوی یادگیری چندسطحی و پیاده سازی آن می تواند از اهمیت ویژه ای در جهت خط مشی گذاری برخوردار باشد. هدف: این تحقیق با هدف احصاء مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی موثر برخط مشی گذاری در سازمان های کوچک و متوسط استان تهران انجام شده است روشها: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی اکتشافی میباشد. جهت شناسایی سازوکارهای فرآیندهای چندسطحی یادگیری سازمانی از رویکرده سه مرحله ای استفاده گردیده است. در مرحله اول با مطالعه گسترده ادبیات موضوع، 48 کد (سازوکار یادگیری سازمانی) شناسایی گردید. در مرحله دوم، با ورود به محیط واقعی در بین 10454 شرکت کوچک و متوسط استان تهران سعی گردید که سازوکار های یادگیری سازمانی شناسایی شود. به همین جهت پرسشنامه ای حاوی 55 سؤال در نمونه 371 که به طور تصادفی انتخاب گردیده بود، توزیع شد و اطلاعات جمع آوری گردید. در مرحله سوم با مراجعه به این شرکتها و بررسی اسناد و مدارک آنها و انجام مصاحبه با مدیران و خبرگان آنها سازوکارهای یادگیری بکارگرفته شده در این شرکت ها شناسایی و مورد بررسی واقع گردید. در نهایت، از تلفیق سه رویکرد قبل، مدل سازوکارهای فرآیند چندسطحی یادگیری نهایی شد. یافتهها: بر اساس نتایج، در مرحله کشف و شهود، 41 مکانیزم در قالب چهار مقوله، در مرحله تفسیر 20 مکانیزم در سه مقوله اصلی، مرحله ادغام 9 مکانیزم در دو مقوله اصلی و در نهایت16سازوکار های مرحله نهادینه سازی در قالب سه مقوله اصلی قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق میتواند آگاهی محققین و مدیران را در خصوص سازوکار های یادگیری سازمانی که به فرآیند خط مشی گذاری کمک می کند، را افزایش دهد.
This study has been carried out with the objective of surveying the multilevel organizational learning mechanism effective on the SME policy-making activities in Tehran.This research has been conducted based on a qualitative-heuristic method. A three-stage approach will be utilized to identify the multilevel organizational learning processes and mechanisms. The first stage studies the scope of the literature existent on the subject and puts forth 48 codes. then enters the real environment between 10454 SME in Tehran. Due to the same reason, a questionnaire containing 55 questions was administered to 371 samples selected in a randomized manner and their information was collected. Eventually, the final model was obtained through blending the three previous approaches. based on the results, there were identified herein in discovery and intuition stage, interpretation stage and blending stage 41 mechanisms within the format of four topics, 20 mechanisms within the format of three topics and 9 mechanisms within the format of two topics, respectively. In the end, 16 mechanisms were placed within the format of three primary topics in the final institutionalization stage.The results can enhance the researchers and managers’ awareness of the organizational learning mechanisms that can per se contribute to the policy-making process.
_||_