ارائه الگو به منظور استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیفرزانه توکلی 1 , فائزه تقی پور 2 * , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات و مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم انسانی وحقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران
کلید واژه: هویت, هویت فرهنگی, شبکههای اجتماعی, تلفن همراه, داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونهگیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دستهبندی شدند و در نهایت در کدگذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینهای یا مبنایی و نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافتههای این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود.
The present research aimed to investigate the optimal use of mobile phone social networks with an emphasis on students' cultural identity for providing models. The research was developmental in terms of outcome, exploratory in terms of purpose, and had the field type in terms of strategy. The research methodology had a qualitative type. The statistical population consisted of university professors in culture and media. Theoretical sampling and then the snowball technique was used for conducting interviews. The open, axial, and selective data coding methods were used, and 300 codes were identified in the initial coding stage, then 198 codes were identified in the second stage of open coding, and 37 codes were identified in 5 categories in the axial coding stage (causal, underlying, and intervention conditions, strategy, consequences), and finally, a model was provided in selective coding. The grounded theory and MAXQDA 2018 software were used to analyze data and convert them into usable information in the model. Based on the research findings, it is necessary to create a suitable basis for familiarizing and consolidating the pillars of identity formation among young people, especially students.