موضوع این پژوهش ارتباط هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت در بین دانشآموزان پایهی پنجم دبستانهای ایران بود. این پژوهش یک پژوهش همبستگی بود. آزمودنیهای این پژوهش تعداد 168 نفر(70 پسر و 98 دختر) از دانشآموزان پایهی پنجم دبستان های استانهای فارس، قزوین و یزد بودند که چکیده کامل
موضوع این پژوهش ارتباط هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت در بین دانشآموزان پایهی پنجم دبستانهای ایران بود. این پژوهش یک پژوهش همبستگی بود. آزمودنیهای این پژوهش تعداد 168 نفر(70 پسر و 98 دختر) از دانشآموزان پایهی پنجم دبستان های استانهای فارس، قزوین و یزد بودند که شامل دانش آموزان روستایی و شهری بودند و به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای از بین مدارس استان های فارس، قزوین، کردستان، یزد و آذربایجان شرقی که مجری طرح آزمایشی آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری در پایهی پنجم در ایران بودند، انتخاب شدند.در این پژوهش از آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم ب ) استفاده شد. پس از تکمیل آزمون ها توسط آزمودنیها و نمره گذاری به کمک راهنمای نمرهگذاری تورنس، دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل آماری قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت، ضریب همبستگی (06/0=r) وجود دارد. همچنین ضرایب همبستگی (049/0=r) در عنصر سیالی، (163/0=r) در عنصر اصالت، (078/0=r) در عنصر انعطافپذیری و (092/0=r) در عنصر بسط (توجه به جزییات) وجود دارد که هیچ کدام در سطح آلفای 05/0 معنادار نمیباشند. این پژوهش نشان داد، بین آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت در بین دانشآموزان پایهی پنجم دبستانهای ایران، رابطه معنادار وجود ندارد.
پرونده مقاله
دانش به عنوان اساس و مهم ترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهم ترین عامل جهت بقای شرکت های فناور و دانش بنیان شناخته شده است. فرایند دانش آفرینی، همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است. تحقیقات مربو چکیده کامل
دانش به عنوان اساس و مهم ترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهم ترین عامل جهت بقای شرکت های فناور و دانش بنیان شناخته شده است. فرایند دانش آفرینی، همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است. تحقیقات مربوط به نوآوری بیان می کند که شرکت ها در تبدیل تکنولوژی جدید به موفقیت تجاری، نیازمند دارایی های مکمل از جمله خلاقیت و نوآوری می باشند. شرکت هایی با ابداع گری های بزرگتر، در پاسخ به محیط های متغیر و در توسعه توانایی های جدیدی که به آنها اجازه رسیدن به عملکرد بهتر را می دهد، موفق تر خواهند بود. هدف از این تحقیق بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. یافته های پژوهش نشان دهنده وجود رابطه معنا دار بین مدیریت دانش و نوآوری (محصول، فرایند، تدریجی و بنیادی) می باشد بنابراین توجه بیشتر شرکت ها به مدیریت دانش، باعث افزایش نوآوری در آنها خواهد گردید.
پرونده مقاله
دانشگاه ها در حقیقت تولید کنندگان دانش هستند و مهم ترین بازده آنها، دانش در قالب نتایج تحقیقات و دانش آموختگان است. اصطلاح سرمایه فکری در هم پوشانی همه دارایی ها، منابع نامشهود و غیرفیزیکی یک سازمان است که شامل فرایندها، ظرفیت نوآوری و دانش ضمنی و آشکار اعضای آن و شبکه چکیده کامل
دانشگاه ها در حقیقت تولید کنندگان دانش هستند و مهم ترین بازده آنها، دانش در قالب نتایج تحقیقات و دانش آموختگان است. اصطلاح سرمایه فکری در هم پوشانی همه دارایی ها، منابع نامشهود و غیرفیزیکی یک سازمان است که شامل فرایندها، ظرفیت نوآوری و دانش ضمنی و آشکار اعضای آن و شبکه همیاران مورد استفاده قرار می گیرد؟ در حال حاضر، فقط تعداد اندکی از دانشگاه ها در سرتاسر جهان (مانند دانشگاه های انگلستان، اسپانیا، اتریش، ایتالیا و ...) به تلاش در ارزیابی، مدیریت و گزارش دهی دارایی های نامشهود روی آورده اند. هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی مدیریت سرمایه فکری در دانشگاه های آزاد اسلامی واحد ارومیه و تبریز می باشد. به این منظور چهار فرضیه از طریق ابعاد مدیریت سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای طبق نظریه بوئنو و همکاران تدوین شد و با استفاده از شاخص های الگوی مذکور به صورت اسنادی، داده ها جمع آوری و با به کارگیری نرم افزار اس پی اس اس به کمک آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل (تی مستقل) فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفتند و بدین ترتیب نتایج نشان می دهد که بین مدیریت سرمایه فکری و ابعاد آن در دانشگاه های آزاد اسلامی واحد ارومیه و تبریز تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجایی که در این پژوهش یافت شد گزارش های سرمایه فکری در دانشگاه های مذکور، آماده سازی نشده است و میزان افشاء سرمایه فکری کمتر و یا به صورت غیرمنسجم و پراکنده است. بر همین اساس این تحقیق توانست تجربه جدیدی در خصوص افشاء سرمایه فکری در حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به عمل آورد.
پرونده مقاله
نیاز به ابداع و خلاقیت در تمامی حوزه های کسب و کار، کارآفرینی را به یک ضرورت جهانی بدل نموده، در این راستا نظام آموزش عالی کلیدی ترین نقش را داراست. در این تحقیق با مطالعه ادبیات مرتبط با کارآفرینی در نظام های آموزش عالی سعی گردیده تا به طور اساسی به این پرسش ها پاسخ چکیده کامل
نیاز به ابداع و خلاقیت در تمامی حوزه های کسب و کار، کارآفرینی را به یک ضرورت جهانی بدل نموده، در این راستا نظام آموزش عالی کلیدی ترین نقش را داراست. در این تحقیق با مطالعه ادبیات مرتبط با کارآفرینی در نظام های آموزش عالی سعی گردیده تا به طور اساسی به این پرسش ها پاسخ داده شود: 1- آیا کارآفرینی قابل آموزش است؟ 2- دلایل موافقان و مخالفان آموزش کارآفرینی در هر یک از بخش های فوق، اعم از قابل آموزش و غیرقابل آموزش چیست؟ 3- در صورتی که کارآفرینی قابل آموزش است چه جنبه های یا بخش های از آن قابل آموزش است؟ 4- اهداف و محتوای آموزش کارآفرینی چه باید باشد؟ و روش ها و شیوه های آموزشی موردنیاز برای تحقق آموزش اثربخش کارآفرینی کدامند؟ 5- شیوه های ارزشیابی آموزش کارآفرینی و چالش های مرتبط با آن کدامند؟ همچنین در نهایت وضعیت موجود آموزش کارآفرینی در ایران مورد بررسی قرار گرفته، پیشنهادهای مبتنی یافته های پژوهش جهت بهبود اثربخشی و کارآیی آموزش کارآفرینی در ایران ارائه شده است.
پرونده مقاله
در این پژوهش برای بررسی رابطه بین صفات شخصیتی با خلاقیت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 125 نفر از دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های شخصیت ان ایی اُ[1]، خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با آزمون های چکیده کامل
در این پژوهش برای بررسی رابطه بین صفات شخصیتی با خلاقیت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 125 نفر از دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های شخصیت ان ایی اُ[1]، خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که وجدانی بودن، گشودگی به تجربه و توافق پذیری با خلاقیت رابطه مستقیم، معنادار و روان رنجور خویی با خلاقیت رابطه معکوس و معنادار دارند. از بین صفات شخصیتی، تنها وجدانی بودن و روان رنجورخویی به طور معنادار توان پیش بینی خلاقیت را دارند. 4.(NEO)
پرونده مقاله
نوآوری و کارآفرینی برای توسعه پایدار و تعالی ایران اسلامی، مستلزم نگاه علمی، منطقی، پویا، همه جانبه و مستمر در قالب سند چشم انداز بیست ساله نظام است. هدف از این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مؤلفه های کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در قال چکیده کامل
نوآوری و کارآفرینی برای توسعه پایدار و تعالی ایران اسلامی، مستلزم نگاه علمی، منطقی، پویا، همه جانبه و مستمر در قالب سند چشم انداز بیست ساله نظام است. هدف از این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مؤلفه های کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در قالب پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی می باشد. جامعه مورد پژوهش را تمامی کارمندان ستادی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه که تعدادشان 270 نفر بوده است، تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری ساده تصادفی تعداد 162 نفر با استفاده از جدول کرجسی – مورگان انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه کارآفرینی سازمانی محقق ساخته و پرسشنامه فرهنگ سازمانی استاندارد کمرون و کویین استفاده شد. روایی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران تأیید شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن به ترتیب برای مقیاس های فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی، 83/0 و 90/0 به دست آمد.داده های جمع آوری شده به دو شیوه توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده) تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر فرهنگ سازمانیبا مؤلفه های کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و فرهنگ حاکم بر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه فرهنگ سلسله مراتبی است.
پرونده مقاله
تصمیم گیری بخش مهمی از مدیریت است و برخی آن را شالوده عمل مدیران می نامند. تصمیم گیری در سطح راهبردی از اهمیت وافری برخوردار می باشد به همین دلیل برای کمک به مدیران، استراتژی ها، مدل ها و روشهای مختلفی در زمینه تصمیم گیری توسعه یافته اند که تصمیم گیری چند معیاره (MCDM)[ چکیده کامل
تصمیم گیری بخش مهمی از مدیریت است و برخی آن را شالوده عمل مدیران می نامند. تصمیم گیری در سطح راهبردی از اهمیت وافری برخوردار می باشد به همین دلیل برای کمک به مدیران، استراتژی ها، مدل ها و روشهای مختلفی در زمینه تصمیم گیری توسعه یافته اند که تصمیم گیری چند معیاره (MCDM)[1] از جمله آنها می باشد. در بیشتر مسایل واقعی انواع مختلف وابستگی ها بین عناصر موجود در مسئله از جمله وابستگی بین معیارهای تصمیم گیری وجود دارد به همین دلیل فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)[2] که قادر به اعمال کلیه وابستگی های عناصر موجود در مسئله می باشد برای پاسخگویی به این نیاز مطرح شده است. روش ANP به دلیل پیچیدگی و زمان بر بودن و لزوم استفاده از نرم افزار حتی برای مسایل ساده در موارد کاری با حوصله کم و سرعت بالا همچو مسایل واقعی که استراتژیست ها با آن روبرو هستند کمتر مورد استقبال قرار می گیرد و روش AHP به دلیل سادگی فرایند در رسیدن به نتیجه گیری، بیشتر از ANP مورد استقبال استراتژیست ها قرار گرفته ولی این روش قادر به اعمال وابستگی معیارها به یکدیگر نمی باشد که در بسیاری از موارد به دلیل انتخاب استراتژی نامناسب منجر به نتیجه گیری غیرمنطقی و اشتباه و در نهایت سبب هدر رفت سرمایه و فرصت می شود. هدف از این مقاله ارائه روش فرا ابتکاری به نام SIMANPمی باشد که با طرز کار ساده، سرعت، دقت بالا، در زمان کوتاه و بدون نیاز به نرم افزار، به حل مسایل شبکه ای می پردازد و استراتژیست ها و مدیران استراتژی را که نیاز به نتیجه گیری دقیق و در عین حال ساده و سریع دارند را از مزایای روش ANP نسبت به AHP بهره مند سازد. [1]. Multi Criteria Decision Making [2]. Analytic Network Process
پرونده مقاله