ارائه مدل پیشبینی مطلوبیت اجتماعی بر مبنای سخترویی و تحریکطلبی با واسطهگری جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم
محورهای موضوعی : روان شناسیحسین توکلی 1 , فرشید خسروپور 2 , علیرضا منظری توکلی 3 , علیرضا ملازاده 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
کلید واژه: جهتگیری مذهبی, مطلوبیت اجتماعی, سخترویی, تحریکطلبی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پیشبینی مطلوبیت اجتماعی بر مبنای سخترویی، تحریکطلبی و جهتگیری مذهبی بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی - همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 360 نفر دانشآموز مشغول به تحصیل دوره متوسطه دوم مدارس عادی استان مرکزی بود که نفرات بهطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چهار پرسشنامه مطلوبیت اجتماعی کارلو و همکاران (2003)، پرسشنامه سخترویی لانگ و گولت (2003)، پرسشنامه تحریکطلبی باس و پلامین (1984) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت و راس (1967) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی و شاخصهای برازش مدل استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که مطلوبیت اجتماعی بهطور مستقیم با سخترویی و تحریکطلبی در دانشآموزان ارتباط دارد (01/0>p). و نیز مطلوبیت اجتماعی بهطور غیرمستقیم از طریق جهتگیری مذهبی با سخترویی و تحریکطلبی ارتباط دارد (01/0>p). بنابراین پرورش صفت سخترویی و تحریکطلبی با واسطهگری جهتگیری مذهبی در دانشآموزان میتواند در افزایش مطلوبیت اجتماعی دانشآموزان مؤثر باشد.
The aim of this research was to provide a prediction model of social desirability based on strictness, provocativeness and religious orientation. The current research was applied and in terms of method, it was a descriptive-correlational study. The research sample consisted of 360 students who were studying in the second secondary level of normal schools in Central Province, who were randomly selected and given a questionnaire. Data collection tools included four questionnaires of Carlo et al's Prosocial Tendencies Measure Revised (2003), Lang & Goulet's Hardness questionnaire (2003), Buss & Plomine et al's Irritability Scale (1984) and Allport and Ross's Religious orientation questionnaire (1967). Cronbach's alpha coefficient, factor analysis and model fit indices were used to analyze the data. The results of the research show that social desirability is directly related to strictness and impulsiveness in students (p<0.01). Also, social desirability is indirectly related to strictness and impulsiveness through religious orientation (p<0.01). Therefore, cultivating the trait of strictness and provocation through the mediation of religious orientation in students can be effective in increasing the social desirability of students.
_||_