بررسی میزان درک عمومی از دستهبندی جریانهای فکری معماری معاصر ایران
محورهای موضوعی : معماری
سجاد دامیار
1
(استادیار گروه معماری، دانشگاه پیام نور،)
زینب دامیار
2
(کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران)
کلید واژه: معماری ایرانی, جریانهای فکری, مخاطبان عادی, معماران حرفهای,
چکیده مقاله :
در این مقاله، فهم عمومی مردم از اصطلاح معماری ایرانی معاصر بررسی شده است. به این منظور، ابتدا تعاریفی از نظریه پردازان معماری معاصر ایران از معماری ایرانی، به صورت کلّی بررسی شده و یک دسته بندی درون ساختاری از آن تعاریف به عمل آمده است. سپس با تمرکز بر چهار جریان فکری دسته بندی شده توسط حبیبی در کتاب شرح جریان های فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر: (اصول گرایان، سنتگرایان، نوگرا-بوم گرایان و حالت گرایان)، با هدف تعیین میزان نسبت انتخاب مخاطبان با تقسیم بندی های اصلی و نظرات هریک از دسته ها با ویژگی های ادعایی در نظریه ی اصلی و تشخیص معنادار بودن تفاوت نظر دو دسته مخاطب (معمار حرفه ای و مخاطب عادی)، آزمونی بر پایه تکنیک افتراق معنایی و مشارکت تصویری انجام گرفته است که نشان می دهد، انتقال مفاهیم پایة نظریه ها، تنها در سنتگرایی که الگوهای عینی معماری قدیم را بهکار می برد، فهم پذیر است و تمایز دسته های آن از همدیگر برای مردم عادی و معماران قابل درک نیست.
_||_