اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری شهرستان اهر با استفاده از مدل SWOT- QSPM
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
کلید واژه: توسعه, مدل SWOT, اولویتبندی, مدل QSPM,
چکیده مقاله :
شهرستان اهر در شمالغرب کشور، با توجه به پتانسیلهای شاخص و متنوع گردشگری، در صورت برنامهریزیهای کارشناسانه، این توانایی را دارد که به یکی از قطبهای گردشگری کشور بهویژه در حوزهی گردشگری نو تبدیل شود. نظر به اینکه دستیابی به این هدف به رشد و توسعهی همهجانبهی اقتصادی و اجتماعی در منطقه منجر میگردد، در این پژوهش ساختار گردشگری شهرستان اهر با ارزیابی پتانسیلها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای منطقه با استفاده از مدل SWOT، بررسی شد. نتایج تحلیل SWOT، نشان داد که از دید سه گروه مورد بررسی شامل مردم میزبان، مسئولین و گردشگران، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری منطقه به ترتیب دارای میانگین ضریب نهایی 6422/2، 5645/2، 6957/2 و 8807/2 میباشند که طبق نمودار حاصلشده، راهبردهای ST، WT،SO و WO به ترتیب بیشترین مساحت را به خود اختصاص دادند. این نشان میدهد که وضعیت نهایی راهبردی منطقه بیشتر به سوی راهبردهای تنوع یعنی بهرهگیری از پتانسیلهای بالای منطقه در راستای غلبه بر تهدیدهای احتمالی تمایل دارد که در برنامهریزیهای مربوط بایستی بیشترین تمرکز بر این بخش معطوف گردد. اولویتبندی سری راهبردهای موجود با ماتریس QSPM، نشان داد که در میان سری راهبردهای تنوع، راهبردهای ST4، در میان راهبردهای تدافعی، راهبردهای WT4، در میان سری راهبردهای رقابتی، راهبردهای SO7 و در میان راهبردهای بازنگری، راهبردهای WO2، به ترتیب با امتیاز نهایی جذابیت 74/12، 59/12، 03/13 و 64/12 به عنوان پر اولویتترین راهبردها مطرح میباشند.
Ahar is located in the northwest of Iran and due to its diversities and special potentials, the city can be regarded as one of the best tourist destinations especially in a new form of tourism through skillful planning. Since achieving this goal leads to extensive economical and social development, in this article tourism structure of Ahar was investigated through evaluation of strengths, weaknesses, opportunities and threats using SWOT model. The SWOT analysis results which were obtained based on the views of three experimental groups showed that the factors of strengths, opportunities, weaknesses and threats were 2.6422, 2.5645, 2.6957, and 2.8807 respectively. Based on the final chart ST, WT, SO and WO strategies had the largest area respectively. This shows that the final strategic state of the region tends towards the diversified strategies, means utilization of the high potentials of the region in order to overcome the threats. Thus planning should be more focused on this sector. Also the results of prioritizing series of existing strategies by the QSPM matrix showed that ST4 in ST strategies, WT4 in WT strategies, SO7 in SO strategies, and WO2 in WO strategies are high priority strategieswith final attractiveness score equal to 12.74, 12.59, 13.03 and 12.64.