تحلیل فرصتها و تهدیدهای توسعه خدمات گردشگری (مطالعه موردی شهر شیراز)
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزی شهریعلی اکبر ایزدی سعدی 1 , مسعود تقوایی 2 , یعقوب پیوسته گر 3
1 - دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج
2 - استاد مدعو گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
3 - دانشیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
کلید واژه: استراتژی, شیراز, گردشگری شهری, توسعه خدمات گردشگری,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف ارزیابی فرصتها و تهدیدها توسعه خدمات گردشگری- مطالعه موردی شهر شیرازانجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری اول شامل رئیس، معاونین، مدیران و کلیه کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس است. این جامعه آماری، وظیفه شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید به روش دلفی را بر عهده داشتند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه جمع آوری و تحلیل گردید. پرسشنامه شماره یک که بین اعضاء جامعه آماری اول توزیع گردید منجر به شناسایی عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر تصمیمات راهبردی صنعت گردشگری شد. پرسشنامه شماره دو بر اساس مقیاس ساعتی و مقایسات زوجی طراحی و در اختیار گروه تصمیم گذاشته شد تا وزن نسبی گروههای ضعف، قوت، فرصت و تهدید محاسبه گردند. پرسشنامه شماره سه نیز بر اساس مقایسات زوجی و مقیاس ساعتی تدوین شد تا به وسیله گروه تصمیم وزن نسبی اجزا و عوامل شناسایی شده در هر گروه شناسایی گردد. یافتهها نشان داد که باید برای توسعه خدمات گردشگری این شهر از سه استراتژی ضربتی (کوتاه مدت)، استراتژی میان مدت و استراتژی بلند مدت در جهت برخورد با فرصت ها و تهدیدها استفاده نمود.
This study was conducted to evaluate the opportunities and threats to the development of tourism services in Shiraz. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey method. The first statistical population includes the managers and all experts of cultural heritage and tourism office of Fars province. The statistical population was responsible for identifying strengths, weaknesses, opportunities and threats in the Delphi method. The information required for this study, were collected and analyzed using three questionnaires. The first questionnaires, were distributed among the members of the first statistical community, led to the identification of internal and external environmental factors affecting the strategic decisions of the tourism industry. Questionnaire number two was designed based on Saaty scale and pairwise comparisons and was decided at the disposal of the group to calculate the relative weight of the groups of weakness, strength, opportunity and threat. Questionnaire number three was developed based on pairwise comparisons and Saaty scale to identify the relative weight of components and factors identified in each group by the decision group. Findings showed that Shiraz city should use three strike strategies (short-term), medium-term strategy and long-term strategy to deal with opportunities and threats to develop tourism services in this city.
_||_