طراحی و تبیین الگوی سیاست گذاری برای انطباق با شرایط نامطمئن محیطی در صنعت لوازم خانگی
محورهای موضوعی : بازاریابیمحمد تقی امینی 1 , فائزه ظریف 2 , محمدرضا مشایخ 3 , سید موسی خادمی 4
1 - استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
2 - دانشجوی مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
4 - استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوایکیفی, صنعت لوازم خانگی, عدم قطعیت, مدل سیاستگذاری,
چکیده مقاله :
افزایش شتاب تغییرات محیطی و رقابتی شدن بازار،سازمانهای فعال در صنعت لوازمخانگی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی سیاستگذاری سازمانهای تجاری( فعال در صنعت لوازم خانگی) برای انطباق با شرایط نامطمئنمحیطی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. در فاز اول از منابع کتابخانهای، متونی که در آنها از مفاهیم سیاستگذاری ، عدم قطعیت و مطالعات انجام شده در زمینه صنعت لوازم خانگی و مشتقات آنها استفاده شده است .در فاز دوم از متن مصاحبه با خبرگانی که در حوزه سیاستگذاری و تولید لوازمخانگی فعالیت داشته اند، بهره برده شده است. جامعه آماری در این مرحله شامل خبرگانی ست که حداقل به مدت ۱۰سال سابقه فعالیت اجرایی در زمینه پژوهش داشتهاند. نمونهگیری بصورت هدفمند،گلوله برفی و تعداد نمونه بر اساس اشباع نظری مشخص شد و نهایتاً با ۱۵ خبره مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. سپس از روش تجزیه تحلیل محتوا، برای تحلیل مصاحبهها و استخراج نتایج استفاده شد. با یکسانسازی کدها در نهایت ۷۴ کد در قالب ۱۷ مقوله تقسیمبندی شد. یافتهها با استفاده از مدل پارادایمی در قالب عوامل علّی، پدیده محوری ،عوامل مداخلهگر، عوامل زمینهای ، راهبردها و پیامدها طبقهبندی شدهاند.برای سنجش پایایی از شاخص کاپا کوهن (۷۱ درصد)و جهت بررسی روایی از نظر خبرگان استفاده شده است. نتایج نشان میدهد با توجه به جایگاه صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال و تولید فرصت جدید در زمینه فعالیتهای اقتصادی ،با شناخت زمینههای تقویت و رشد تولیدکنندگان این صنعت موجبات توسعه پایدار در جامعه نیز فراهم میگردد.
Increasing the acceleration of environmental changes and competitiveness of the market has put organizations in new conditions. Organizations in the home appliance industry also face many problems. In this research, we seek to achieve a policy model for business organizations to adapt to uncertain environmental conditions in the home appliance industry. The present research orientation is developmental-applied. In the first phase of library resources, texts that use policy concepts, uncertainty and studies in the field of home appliance industry and their derivatives. In the second phase, the interview text of experts who have been active in the field of policy and production of home appliances has been used. Sampling was purposeful, snowball. finally, 15 experts interviewed semi-structured. The research led to the identification of 17 categories and 74 selected codes. The factors are classified into six general categories: causal conditions, components of the policy model, factors that facilitate or limit the formulation and implementation of the policy model ,factors influencing the implementation of the model ,components of central phenomenon, strategies, Finally consequences of the formulation and implementation of the policy model .The results show that the position and capacity of the home appliance industry plays a significant role in the development of the country. Paying attention to this sector will create new employment and development opportunities. Recognizing and applying the policy model of active organizations in this area can be a good way to confront them with uncertain environment and achieve their goals.