برنامهریزی راهبردی توسعه فضای سبز محلات شهر اصفهان
محورهای موضوعی : هیدرولوژیاحمد خادم الحسینی 1 , صفر قائدرحمتی 2 , زهرا جمشیدی 3
1 - دانشگاه آزاد نجف آباد
2 - دانشگاه تربیت مدرس تهران
3 - دانشگاه یزد
کلید واژه: فضای سبز, مدل SWOT, محلههای شهر اصفهان,
چکیده مقاله :
برنامهریزی کاربری اراضی شهری، مجموعه فعالیتهایی است که محیط انسانی را مطابق خواستهها و نیازهای جامعهی شهری سامان میبخشد و این مقوله، هستهی اصلی برنامهریزی شهری را تشکیل میدهد. امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن، دیگر قابل تصور نیست. پیامدهای توسعه شهر و پیچیدگی زیستمحیطی آنها، موجودیت فضای سبز و گسترش زیستمحیطی آن را برای همیشه اجتنابناپذیر کرده است. در این پژوهش فضای سبز محلات شهر اصفهان با استفاده از مدلSWOT مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به مطالعات اسنادی و میدانی صورت گرفته و نظرسنجی از کارشناسان و شهروندان، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و عوامل تهدید برنامهریزی راهبردی فضای سبز اصفهان مشخص شد. با استفاده از ماتریس SWOT امکان تدوین چهار نوع راهبرد یا استراتژی فراهم میشود که در این راهبردها تمرکز بر حداکثر نقاط درونی و فرصتهای بیرونی استوار است. بنابراین تعداد 9 نقطه قوت داخلی در برابر 13 نقطه ضعف داخلی و تعداد 8 فرصت خارجی در برابر 17 تهدید خارجی موثر در فضاهای سبز شهر اصفهان شناسایی و تحلیل شده است. بدین ترتیب تعداد 17 قوت و فرصت به عنوان مزیتها و تعداد 30 ضعف و تهدید به عنوان محدودیتها و تنگناها، پیش روی فضای سبز شهر اصفهان شناخته شدند و بر این اساس عمدهترین راهبردها برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان و رفع کمبودها استفاده از فرصتهای محیطی موجود جهت رفع کمبودها و ضعفها است. همچنین برای نتیجه مطلوبتر اقداماتی پیشنهاد شده است.
Planning the urban land use refers to a set of activities forming the human environment based on requests and needs of urban communities. This is the core of urban planning issues. Today, such a planning is not conceivable without green space. In this study, the green space of Isfahan neighborhoods has been analyzed using SWOT model. And then, extracting experts opinions, the strong and weak points, opportunities, and threats to this strategic planning have been determined. Using SWOT matrix the possibility of developing four kinds of strategies is made focusing on maximum internal and external opportunities. Therefore, 9 internal strong point and 13 internal weak points as well as 8 external opportunities and 17 external threats were identified. Thus, the basic solution is to remove deficiencies using environmental opportunities. Finally, some suggestions are provided.