تحلیل مکانی بیلبوردهای فرهنگی شهری در ارتقای سبک زندگی شهروندان ( مطالعه موردی: پیرانشهر )
محورهای موضوعی : مقالات تحلیلی جغرافیایی و محيطيمحمود هوشیار 1 , رحیم خضری 2 , رحمان نوروزی 3
1 - استادیار جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه پیام نور، مرکز مهاباد
3 - کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملکان
کلید واژه: پیرانشهر, تحلیل مکانی, بیلبوردهای فرهنگی, سبک زندگی شهروندان,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، تحلیل مکانی بیلبوردهای فرهنگی شهری در ارتقای سبک زندگی شهروندان پیرانشهر بود. روش این پژوهش، پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق 95716 نفراز شهروندان پیرانشهر بودند که از میان آنها 383 نفرکه 253 نفرآنها مرد و 130 نفر آنها زن بودند به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ساده با استفاده از روش کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد تبلیغات فرهنگی شهری ، لیو (2002)؛ سبک زندگی ،اله ربی و سهرابی (1395) بود. از روش تحلیل رگرسیون برای آزمون فرضیه ها استفاده شد . و برای تحلیل مکانی بیلبوردها از روش منطق فازی منطبق بر GIS استفاده شد در راستای اهدف تحقیق این نتیجه حاصل شد که بیلبوردهای فرهنگی شهری در ارتقای تعامل اجتماعی و خانوادگی ، ارتقای روانی – جسمانی شهروندان پیرانشهر تاثیر دارند. مکان بیلبوردهای فرهنگی شهری برای ارتقای سبک زندگی شهروندان پیرانشهر مناسب است.