تحلیل گفتمان دراماتیک با رویکرد سبکشناسی لایهای در رمان لحظههای سکسکه احمد اکبرپور
محورهای موضوعی : سبک شناسیسمیه آورند 1 , سیداحمد حسینی کازرونی 2 , سید جعفر حمیدی 3 , محمدرضا شهبازی 4
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی؛ واحد بوشهر؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ بوشهر؛ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی؛واحدبوشهر؛دانشگاه آزاد اسلامی؛بوشهر؛ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی؛واحدبوشهر؛دانشگاه آزاد اسلامی؛بوشهر؛ایران
4 - گروه هنرهای نمایشی؛واحدبوشهر؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛بوشهر؛ایران.
کلید واژه: لحظههای سکسکه, گفتمان نمایشی, رمان نوجوان, سبک شناسی لایهای,
چکیده مقاله :
گفتمان، اصطلاحی است که برای نمونههای کاربرد زبان و چگونگی تأثیر آن بر مخاطب، اعم از زبانی که ایجاد ارتباط میکند یا واحدهای زبانی بزرگتر چون مصاحبه و مکالمه و متن و... به کار برده میشود. با این تفاسیر تبلور گفتمان به شکلهای گوناگونی صورت میپذیرد؛ گاهی یک متن سخنرانی، گاهی رمان و گاهی نمایشنامه یا فیلمنامه و... با این رسالت گفتمان، به نظر میرسد که در بعضی از متنون به خصوص رمانها، به خاطر شرایط و نوع ساختار جملات میتوان دو یا چند گونه گفتمان را قائل شد. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی محتوا انجام شده، سعی برآن بوده تا ابتدا به تعریف گفتمان پرداخته شود و سپس با توجه به ویژگیهای سبکی رمان لحظههای سکسکه از احمد اکبرپور، گفتمان نمایشی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. یافتهها حاکی از آن است که سبک بارز این رمان، طنز است و به لحاظ ساختاری به نمایشنامه و فیلمنامه نیز نزدیک است. به طوری که اگر نویسنده نوع نمایشنامه و فیلمنامه را به جای رمان برای بیان ایدئولوژی خود انتخاب میکرد، باز هم در ایجاد گفتمان موفق بود.از طرفی متن رمان میتواند به عنوان یک فیلمنامه خوب در زمینه جنگ تحمیلی و معرفی آن به مخاطب نوجوان باشد.
Discourse is a term used for examples of language usage and how it affects the audience, including the language of communication, or larger linguistic units such as interviews, conversations, texts, etc. Therefore, discourse manifests in a variety of forms. Sometimes it manifests as a lecture, sometimes a novel, and sometimes as a play or script, and the like. With this mission of discourse, it appears that in some of the texts, especially novels, two or more types of discourse can be distinguished due to the circumstances and the type of sentence structure. The present descriptive-analytical study tried to first define the discourse and then to examine dramatic discourse with respect to the stylistic characteristics of the novel of Hiccup Moments by Ahmad Akbarpour. The findings indicate that the obvious style of the novel is satyre and is structurally close to a play or screenplay, so that if the author has chosen the play and screenplay forms instead of the novel to express his ideology, he would have been still successful.
_||_