تحلیل سبک شناسی رمان های پاورقی یا عامه پسند براساس نگاهی به رمان پاورقی تاریخی "حمویه" وبررسی شخصیت مرد دراثر حسینقلی مستعان
محورهای موضوعی : سبک شناسیاکرم عسگری 1 , فاطمه پاکرو 2 , حمید رضا اردستانی رستمی 3
1 - زبان و ادبیات فارسی،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه علوم و تحقیقات ،تهران ،ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار. ایران.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: عشق, کلیدواژگان: رمان پاورقی عامهپسند, تاریخ, وطن,
چکیده مقاله :
زمینه وهدف: به روش نویسنده یا شاعرسبک می گویند که مفاهیم ومطالب خاص مورد نظر آنهارا نشان می دهد.درآثارادبی بررسی ویژه گی های فکری،ادبی وزبانی موجب می شود که خوانند ه دیدگاه نویسنده رابشناسد .رمان پا ورقی ،پدیده ای نو وشاخه ای از ادبیات است . زبان اثر: پاورقی با زبان ساده و ساختار کلی، نقاط ضعف و نقصهای فرهنگی جامعه را نمایان میسازد. واقعیت های سیاسی، اجتماعی وتاریخی را مانند آیینه در خود منعکس می کند. با آشفتگیهای سیاسی، اجتماعی پایان دورۀ قاجار، نویسندگانی با قلم تند، پلشتیهای جامعه را به نمایش درآوردند. رمان پاورقی تاریخی""حمویه" با محور عشق و نثری ساده و زبانی روایتگر با تشویق به میهندوستی نگاشته شد. روش مطالعه:این جستار با روشی توصیفی - تحلیلی به بررسی روایت محتوای فکری رمان تاریخی آن پرداخته است.نکته قابل توجه بررسی شخصیت های تاریخی مرد اثر است یافته ها: رمانهای عامهپسند را به دلیل داشتن کلیشهها و چهارچوبهای معین در سراسر اثر، وقایع، شخصیّتها، خط سیر داستانی و درونمایۀ ثابت ازقبیل مثلثها و مربعهای عشقی، دل بستن دختر و پسر میتوان از ادبیات نخبهگرا جدا کرد. همۀ این مشخصّهها عمدتاً حول محوری ساده و برای جذاب کردن داستان هستند.نتیجهگیری: زبان این رمانها ، با توجه به نوع مخاطب، ساده، به دور از پیچیدگی است. در این رمانها ، عشق و وطن دو بنمایۀ اصلی هستند. درواقع عشق زمینی و عشق وطن در موازات یکدیگر قرار دارند .در رمان پاورقی حمویه رویکرد اصلی نویسنده تاریخی بوده وطنپرستی جلوۀ بیشتری یافته است.کلیدواژگان: رمان پاورقی عامهپسند ، عشق ،وطن،تاریخ
The writer's or poet's method is called a style that shows their specific concepts and topics. In literary works, the study of intellectual, literary and linguistic features makes the reader understand the author's point of view. Pavaraki novel is a new phenomenon and a branch of It is literature.Language of the work: A footnote with simple language and general structure shows the weaknesses and cultural defects of the society.It reflects political, social and historical realities like a mirror. With the political and social upheavals of the end of the Qajar period, writers with a sharp pen showed the flaws of the society. The historical footnote novel "Hamoyeh" was written with the theme of love and simple prose and narrative language encouraging patriotism.Study method:This essay has analyzed the narrative of the intellectual content of the historical novel with a descriptive-analytical method.The noteworthy point is the analysis of the male historical characters of the work.Popular novels can be separated from elitist literature due to certain clichés and frameworks throughout the work, events, characters, story line, and fixed themes such as love triangles and squares, boy and girl falling in love. All these features are mainly around a simple axis and to make the story interesting.Conclusion: The language of these novels, according to the type of audience, is simple, far from complexity. In these novels, love and hoKeywords: popular footnote novel, love, homeland, historymeland are two main symbols.In fact, earthly love and love of the country are parallel to each other.
منابع
آژند، یعقوب. «انواع رمان»، ادبیات داستانی، دوره 36، 1384.
آژند، یعقوب. (1378)، «پابهپای پاورقینویسان ایران مستعان، حسینقلی (مستعان السلطانبنغلامحسین مستعان هوشیدریان») ادبیات داستانی، ش. ۵۲.
ثعالبی، عبدالملک، یتیمّه الدهر، به کوشش محمدمحیی الدین عبدالحمید، قاهره،1366 ق/1947 م .
دهخدا، علیاکبر . لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران: 1376.
دهخدا، علی اکبر (1376)، لغت نامه، تهران: دانشگاه تهران، تهران: انتشارات توس 3.
شایگان، داریوش (۱۳۸۰) بتهای ذهنی و خاطرات ازلی.تهران: امیرکبیر، چاپ چهار شمیسا، سیروس، (۱۳۹۳)، مکتبهای ادبی، تهران: نشر نگیما
صفا، ذبیح الله.(1384). حماسه سرایی در ایران چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
صفایی، علی؛ مظفری، کبری، (1388)، بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمانهای عامهپسند ایران، مجله ادب پژوهشی، شماره دهم، زمستان، صفحات 136 – 109.
عابدینی، حسن (۱۳۶۶)، صد سال داستان نویسی در ایران، تهران: تندر، چاپ اول.
عابدینی، حسن (۱۳۷۲)، گزارشی از ادبیات داستانی در سال ۱۳۷۲، کلک، ص ۱۵۱ و ۱۵۳.
ناشر نگارستان،1388، چاپ 4.تهران.مستعان، حسینقلی.«حمویه»
مسرور (سخنیار)، حسین. «ده نفر قزلباش.» روزنامۀ اطلاعات. پیاپی روزانه از سال بیست و دوم. شمارۀ 6569. شنبه اول اسفندماه 1326. تا سال بیست و سوم. شمارۀ 6673. سهشنبه هشتم تیرماه 1327.
میرعابدینی، حسن، (۱۳۸۰)، صد سال داستان نویسی،
میرعابدینی، حسن، (۱۳۸۱)، ادبیات داستانی، تهران: نشر چشمه
میرعابدینی، حسن، (1381)، رمانهای معاصر فارسی. تهران، نیلوفر، جلد سوم، چاپ اول.
میرعابدینی، حسن، (1385)، صد سال داستاننویسی؛ چهار جلد در دو مجلد، چهارم، تهران: چشمه.
میرعابدینی، حسن، (1386)، سیر تحوّل ادبیات داستانی و نمایشی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان زبان و. ادب فارسی، محمدسعید حنایی کاشانی، نشر دانش، ج 1، تهران، نشر دانشگاهی، ص 57
میرعابدینی، حسن، (1386)، صد سال داستاننویسی؛ چهار جلد در دو مجلد، چهارم، تهران: چشمه.
Lote (R), Les intellectuels ands la societe francaisa, A, Colin, Paris, 1918.
Wechsler, Robert. 1998. Performing Without a Stage: The Art
of Literany Translation, North Haven: Catbird Press
Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal. Hegemony and Socialist Strategy, towards a radical democratic politics. London & New York: Verso, 1985.
Laclau, Ernesto. Politics and Ideology in Mrksist Theory: Capitalism, Fascism, Populism. London: New Left Books, 1977.
Weber, Barret. “laclau and Žižek On Democracy and Populist Reason.Internationa
l Journal of Zizek Studies. Vol. 5, No 1. 2011.
Geoff Boucher, the Cahrmond Circle of Idealogy: A Critique of Laclau&Mouffe, Butler and Žižek, re-rress. Melbourne, 2008. Available at: http://www.re-press.org
_||_References
Agenda, Yaqoob. "Types of Novels", Fiction, Volume 36, 1384.
Agenda, Yaqoob. (1378), "Footsteps of Iran's Footnote Writers Mostaan, Hossein Qoli (Mostaan al-Sultan bin Gholam Mohsin Mostaan Hoshidarian") Fiction, vol. 52.
Tha'alabi, Abdul Malik, Yatimah al-Dahr, by the effort of Mohammad Mohii al-Din Abdul Hamid, Cairo, 1366 AH/1947 AD.
Dehkhoda, Ali Akbar. dictionary. Tehran: University of Tehran: 1376.
Dehkhoda, Ali Akbar (1376), Dictionary, Tehran: University of Tehran, Tehran: Tos Publications 3.
Shaygan, Dariush (1380) mental idols and eternal memories. Tehran: Amir Kabir, Chahar Shamisa, Syros, (1393), literary schools, Tehran: Negima Publishing.
Safa, Zabihullah. (1384). Epic writing in Iran, 7th edition, Tehran: Amirkabir.
Safai, Ali; Mozafari, Kobari, (2008), descriptive, analytical and critical review of Iran's popular novels, research literature magazine, 10th issue, winter, pages 109-136.
Abedini, Hassan (1366), One hundred years of story writing in Iran, Tehran: Thunder, first edition.
Abedini, Hassan (1372), a report on fictional literature in 1372, Kalk, pp. 151 and 153.
Nagaristan publisher, 1388, 4th edition. Tehran. Mustaan, Hossein Qoli. "Hamoyeh"
Masrour (Sakhniar), Hossein. "Get ten people." Information newspaper. Daily in a row since the 22nd year. Number 6569. Saturday the first of March 1326. Until the twenty-third year. No. 6673. Tuesday, July 8, 1327.
Mira Abdini, Hassan, (1380), one hundred years of story writing,
Mira Abdini, Hassan, (2011), Fiction, Tehran: Cheshme Publishing
Mira Abdini, Hassan, (1381), Persian contemporary novels. Tehran, Nilofar, third volume, first edition.
Mira Abdini, Hassan, (1385), one hundred years of story writing; Four volumes in two volumes, fourth, Tehran: Cheshme.
Mira Abdini, Hassan, (2006), The evolution of fiction and dramatic literature, first edition, Tehran: Farhangistan Zaban and. Persian literature, Mohammad Saeed Hanai Kashani, Danesh publication, vol. 1, Tehran, academic publication, p. 57
Mira Abdini, Hassan, (1386), one hundred years of story writing; Four volumes in two volumes, fourth, Tehran: Cheshme.
Lote (R), Les intellectuels and la societe francaisa, A, Colin, Paris, 1918.
Wechsler, Robert. 1998. Performing Without a Stage: The Art
of Literary Translation, North Haven: Catbird Press
Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal. Hegemony and Socialist Strategy, towards a radical democratic politics. London & New York: Verso, 1985.
Laclau, Ernesto. Politics and Ideology in Marxist Theory: Capitalism, Fascism, Populism. London: New Left Books, 1977.
Weber, Barrett. "Laclau and Žižek On Democracy and Populist Reason. International Journal of Žižek Studies." Vol. 5, No. 1. 2011.
Geoff Boucher, the Cahrmond Circle of Idealogy: A Critique of Laclau&Mouffe, Butler and Žižek, re-rress. Melbourne, 2008. Available at: http://www.re-press.org