تأثیر توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیمحمدرضا نیکبخت 1 , علی قاسمی 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
2 - کارشناس ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی تاکستان، تاکستان، ایران.
کلید واژه: رقابت, شاخص لرنر, شاخص لرنر تعدیل شده, واژههای کلیدی: توانایی مدیریت, شاخص هرفیندال – هیرشمن,
چکیده مقاله :
در عصر پرشتاب امروزی، وجود سیستم مدیریت با کفایت و کارا برای هدایت عملیات شرکت و باقی ماندن در عرصه رقابت، ضروری است. بدیهی است هر چه توانایی مدیریت در کنترل واحد تجاری بیشتر باشد، فرآیند راهبری آن بهتر صورت گرفته و در نهایت، شرکت توانایی لازم برای باقی ماندن در صحنه رقابت را خواهد داشت. هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول میباشد. در این راستا، توانایی مدیریت به صورت تمرکز توان مدیر برای بالا بردن میزان کارایی منابع شرکت تعریف شده است. برای محاسبه رقابت نیز از شاخصهای لرنر، لرنر تعدیل شده و هرفیندال – هیرشمن استفاده شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که به روش تلفیق کل دادهها و رگرسیون حداقل مربعات معمولی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش بیانگر تأیید فرضیهها بوده و نشان میدهد که توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول تأثیر مثبت و معناداری دارد. In today's surging era, efficient and effective management system to guide the company's operations and remain competitive is essential. Obviously, the management ability to the entity's control, the more effective governance and, ultimately, the company will have the ability to stay in the competition. This study examined the effectiveness of management's ability to compete in the product market. In this regard, managing director for focusing power to enhance the efficiency of the resource is defined. To calculate competition indices Lerner, Lerner adjusted and the Herfindahl – Hirschman are used. The population included 87 companies listed in Tehran Stock Exchange, which is a combination of methods and data were analyzed by ordinary least squares regression. The results of this study confirmed the hypothesis and showed that the ability to manage a positive and significant effect on competition in the product market. Keywords: Management Ability, Competition, Lerner index, Adjusted Lerner Index, Herfindahl – Hirschman Index.
فهرست منابع
1) ابراهیمی، محمدحسین، (1390)، "بررسی رابطه بین رقابتی بودن بازار محصول و ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
2) انواریرستمی، علیاصغر، حسین اعتمادی و مرضیه موحدمجد، (1392)، "بررسی تأثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر سیاستهای تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال اول، شماره 2، شماره پیاپی (2)، صص 18-1.
3) باغومیان، رافیک و سجاد نقدی، (1393)، "تأثیر سازوکار حاکمیت شرکتی بر میزان افشای اختیاری در گزارشگری سالانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله دانش حسابداری، سال پنجم، شماره 16، صص 136-119.
4) بزرگاصل، موسی و صالح بیستون، (1393)، "توانایی مدیریت و کیفیت اقلام تعهدی"، مجله دانش حسابداری، سال پنجم، شماره 17، صص 139-119.
5) تاجیکی، سیما، (1393)، "بررسی رابطه بین راهبری شرکت و رقابت بازار محصول با مدیریت وجه نقد در شرکتهای عرضه کننده اولیه سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد حسابداری، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
6) خدارحمی پور، احمد و یونس بزرایی، (1392)، "بررسی عوامل حاکمیتی مؤثر بر کیفیت افشا و تأثیر رقابت بازار بر رابطه بین آنها"، فصلنامه حسابداری مالی، شماره 5، صص 41-22.
7) خواجوی، شکراله، غلامعلی محسنی فرد، غلامرضا رضایی و سید داوود حسینی راد، (1392)، "بررسی اثرهای رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال اول، شماره سوم، شماره پیاپی (3)، صص 134-119.
8) رحمانی، علی، میرسجاد مسجدموسوی و روحاله قیطاسی، (1390)، "بررسی رابطه سودآوری و بازده با توجه به چرخه عمر و اندازه شرکت"، نشریه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 9.
9) غلامی، غلامرضا، (1382)، "بررسی ارتباط بین تغییرات اهرمهای عملیاتی، مالی و مرکب با تغییرات بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
10) قنواتی، نسرین، (1393)، "بررسی رابطه رقابت در بازار محصول با کیفیت افشا و کیفیت سود شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
11) معصومینیا، علی، (1383)، "بازار مطلوب، رقابت کامل"، مجله اقتصاد اسلامی، سال چهارم، صص 83-55.
12) نمازی، محمد و شهلا ابراهیمی، (1391)، "ارتباط بین ساختار رقابتی بازار محصول و بازده سهام"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری مالی، شماره 1، صص 20-9.
13) نیکویان، حسن، (1383)، "بررسی تأثیر میزان استفاده از رایانه بر چگونگی اعمال نقشهای مدیریتی در شرکت ملی صنایع مس ایران"، پایان نامه کارشناسیارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
14) Andreou, P., Ehrlich, D., and C,Louca. (2013), “Managerial Ability and Firm Performance: Evidence from the Global Financial Crisis”, Working Paper.Http://www.mfsociety.org
15) Barth, M., Beaver, W., and W. Landsman, (2001), “The Relevance of the Value Relevance Literature for Financial Accounting Standard Setting: Another View”, Journal of Accounting and Economics,Vol. 31. PP.77-104.
16) Booth, L., and J. Zhou, (2009), “Market Power and Dividend Policy: A Risk-Based Perspective”, Available at http://ssrn.com/abstract =1296940.
17) Chou, J., Ng, L., Sibilkov, V. and Wang, Q, (2011), “Product Market Competition and Corporate Governance”, Review of Development Finance, Vol. 1, PP. 114-130
18) Demerjian, P. Lewis, M., Lev, B., and M, Sarah, (2010), “Managerial Ability and Earnings Quality”, Available online at www.ssrn.com.
19) Demerjian, P., Lev, B., and M, Sarah, (2006), “Managerial Ability and Earnings Quality”, Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 2, No. 11, PP. 87-101.
20) Guney, Y., Li, L. and R., Fairchild, (2011), “The Relationship between Product Market Competition and Capital Structure in Chinese Listed Firms”, International Review of Financial Analysis, Vol. 20, PP. 41-51.
21) Demerjian, P., Lev, B. Lewis, M. and MacVay, S, (2013), “Managerial Ability and Earnings Quality”, The Accounting Review, 88 (2), PP. 463-498.
22) Hendriksen, E., Van Breda, S., F, Michael, (1992), “Accounting Theory”, 5th Edition.
23) Marshall, A, (1920), “Principal of Economics, Mac milland Co”., Ltd, London.
24) Peress, J, (2010), “Endogenous Firm Efficiency in a Cournot Principal-Agent Model”, Journal of Economic Theory, Vol. 59, PP. 445-450.
25) Peter Cheng, Cheong H. Yi., Paul Man, (2013), “The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality”, Journal of Accounting & Finance, Vol. 53, PP. 137-162.
26) Selarka, E, (2012), “Corporate Governance and Product Market Competition”, Working Paper, Madras School of Economics, India.
27) Sharma, V, (2010), “Stock Returns and Product Market Competition: Beyond Industry Concentration”, Review of Quantitative Finance and Accounting, Vol. 37, PP. 283-299.
28) Ya-Kai Chang, Yu-Lun Chen, Robin K. Chou, Tai-Hsin Huang, (2015), “Corporate Governance, Product Market Competition and Dynamic Capital Structure”, International Review of Economics and Finance. doi: 10.1016/j.iref.2014.12.013
یادداشتها