تأثیر مدیریت غیرعادی ریسک سازمانی بر مسئولیت اجتماعی شرکت: نقش تعدیلگری ترکیبی فرا اطمینانی مدیرعامل و مدیریت سود واقعی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
محمد تقی کبیری
1
(
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
)
راضیه خانلری
2
(
دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه حسابداری ، دانشکده اقتصاد و مدیریت،دانشگاه لرستان،خرم آباد ،ایران
)
محمد جودکی
3
(
کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، موسسه آموزش عالی امین، فولادشهر، ایران
)
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی شرکت, مدیریت ریسک سازمانی, مدیریت سود واقعی, فرا اطمینانی مدیرعامل,
چکیده مقاله :
مسئولیت اجتماعی شرکتی موضوعی جدید و حساسیتبرانگیز در ادبیات نظری پژوهشهای حسابداری بوده است و عامل اساسی بقای شرکتها به شمار میرود و از جنبههای مختلف مورد توجه سرمایهگذاران، مدیران و پژوهشگران قرارگرفته است. محققان متغیرهای متعددی را بهعنوان عوامل مؤثر بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی ذکر نمودهاند؛ اما این پژوهش مشخصاً به بررسی عواملی مانند مدیریت ریسک سازمانی، مدیریت سود و فرا اطمینانی مدیرعامل بر مسئولیت اجتماعی شرکتی پرداخته است. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات مربوط به ۱۲۱ شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و در طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ و با استفاده از نرمافزار ایویوز به بررسی فرضیهها پرداخته شد. نتایج حاصل از فرضیه اول نشان داد مدیریت غیرعادی ریسک بر مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر منفی و معنادار دارد. همچنین، نتایج فرضیه دوم نشان داد مدیرعامل فرا اطمینان، زمانی که مدیریت غیرعادی ریسک سازمانی افزایش مییابد، با درگیر شدن در مدیریت سود واقعی، مسئولیت اجتماعی بالاتری از خود بروز میدهد.
Corporate social responsibility has been a new and sensitive topic in the theoretical literature of accounting research and is a key factor in the survival of companies and has been considered by investors, managers, and researchers from various aspects. Researchers have mentioned several variables as effective factors in fulfilling corporate social responsibility; But this study examines factors such as organizational risk management, profit management, and CEO's confidence in corporate social responsibility. In this research, using information related 121 companies listed on the Tehran Stock Exchange from the years 2011 to 2020 and using EViews software, the hypotheses were examined. The results of the first hypothesis showed that abnormal risk management has a negative and significant effect on Social Responsibility of the company. Also, the results of the second hypothesis showed that the overconfident CEO shows higher Social Responsibility by engaging in real profit management when abnormal organizational risk management increases.