طراحی الگوی توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان در نظام آموزشی؛ مطالعه موردی مناطق شمال شرقی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت
سیما نوید بخش
1
,
مسلم چرابین
2
*
,
احمد اکبری
3
,
احمد زندهدل
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
4 - استادیار، گروه آمار، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
کلید واژه: توانمندسازی, ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان, آموزشوپرورش, شمال شرق ایران.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان در آموزشوپرورش شمال شرق کشور انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر روش تحقیق آمیخته بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان جامعه علمی و متخصصان آموزشوپرورش هستند و در بخش کمی 207 نفر ازمدیران و معاونین آموزش و پرورش شمال شرق کشور که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود.برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای کیفی از روش داده بنیاد و دادههای کمی برای مشخصات نمونه آماری از شاخصهای توصیفی و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس انجام شده است. برای اعتبارسنجی مدل از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است برازش و تحلیل عاملی تأییدی مدل ارائهشده توسط نرمافزار پی ال اس استفاده شد. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن است که ابعاد توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان شامل عوامل علی، زمینه ای، راهبردی، پدیده محوری، مداخله گر، پیامدها و نتایج بعد و مشتمل بر 9 مؤلفه میباشد که مدل نهایی بر اساس آن ارائه گردیده است. اجرای محاسبات لازم در نرمافزار ضمن تایید روابط بین متغیرهای مکنون در مدل ساختاری نشانگر این است دادهها به طور بسیار مناسبی برازش یافته است. با توجه به نتایج تحقیق میتوان عنوان نمود که تمرکز بر متغیرهای توانمندسازی میتواند جایگاه مدیریتی زنان را ارتقاء بخشد.
This research has been carried out with the aim of designing a model for empowering and improving the managerial position of women in education in northeast Iran. This research is exploratory in terms of its purpose and has been mixed in terms of research method. The statistical sample in the qualitative part is 18 experts from the scientific community and education specialists, and in the quantitative part, 207 people are from the managers and assistants of education in the northeast of the country, who were selected by cluster random method. The data collection tool in the qualitative part included a semi-structured interview and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire. Cronbach's alpha, content, and concurrent validity were also used to determine the reliability and validity of the measurement tool. In order to analyze the qualitative data from the foundation data method and quantitative data for the characteristics of the statistical sample, descriptive indicators have been used using SPSS software. To validate the model, the partial least squares technique was used, and fitting and confirmatory factor analysis of the model provided by PLS software was used. The general results of the research indicate that the dimensions of empowering and improving the managerial status of women include causal factors, contextual factors, strategic factors, central phenomena, intervening factors, consequences, and later results, and include nine components on the basis of which the final model has been presented.