ارائه مدل توسعه گردشگری پایدار با تکیه بر بقاع متبرکه در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتآرش استبرقی 1 , امیر کاظمی 2 , حمید محمودیان عطاابادی 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، گروه مدیریت، واحد علوم وتحقیقات فارس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - دانشکده حقوق و علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
4 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری, گردشگری, بقاع,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری پایدار با تکیه بر بقاع متبرکه در ایران است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه میباشد. در این تحقیق برای توصیف دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و همچنین توصیف ویژگیهای پاسخ دهندگان به پرسشنامه استفاده گردید. و در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشان داد مولفههای: جاذبههای گردشگری مقصد، دسترسی به منطقه، امکانات مقصد، تصویر ذهنی، قیمت، کارگزاران مسافرتی، منابع انسانی، مدیریت مقصد گردشگری، خدمات مرتبط با سفر، و در نهایت محیط زیست؛، به دلیل آنکه هیچ یک از مولفهها بار عاملی کمتر از ۰٫۳ نداشت، از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و در نهایت کلیه مولفهها، با شاخصهای آن ها، تحت عنوان ابعاد و مولفههای مدل توسعه گردشگری پایدار با تکیه بر بقاع متبرکه در ایران مورد پذیرش قرار گرفت. شاخصهای برازش الگو در تحلیل عاملی، برازش الگو را تأیید مینمایند. کلیدواژگان: توسعه گردشگری، گردشگری پایدار، بقاع متبرکه در ایران.
پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری پایدار با تکیه بر بقاع متبرکه در ایران است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه میباشد. در این تحقیق برای توصیف دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و همچنین توصیف ویژگیهای پاسخ دهندگان به پرسشنامه استفاده گردید. و در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشان داد مولفههای: جاذبههای گردشگری مقصد، دسترسی به منطقه، امکانات مقصد، تصویر ذهنی، قیمت، کارگزاران مسافرتی، منابع انسانی، مدیریت مقصد گردشگری، خدمات مرتبط با سفر، و در نهایت محیط زیست؛، به دلیل آنکه هیچ یک از مولفهها بار عاملی کمتر از ۰٫۳ نداشت، از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و در نهایت کلیه مولفهها، با شاخصهای آن ها، تحت عنوان ابعاد و مولفههای مدل توسعه گردشگری پایدار با تکیه بر بقاع متبرکه در ایران مورد پذیرش قرار گرفت. شاخصهای برازش الگو در تحلیل عاملی، برازش الگو را تأیید مینمایند. .