موانع توسعه مهارت کارآفرینی در دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه توصیفی
محورهای موضوعی : کارآفرینیلیلی بریم نژاد 1 , مرجان مردانی حموله 2 , آلیس خاچیان 3
1 - مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران
2 - مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران تهران ایران
3 - مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
کلید واژه: پرستاری, کارآفرینی, موانع تحلیل سلسه مراتبی,
چکیده مقاله :
کارآفرینی در پرستاری فرصت های عظیم و امیدوارکننده ای برای یک پرستار دارد. این شامل مراقبت تسکینی / مراقبت در منزل، مشاوره پرستاری، آموزش مراقب، و غیره است. با این حال، توسعه کارآفرینی در پرستاری هنوز با موانع متعددی مواجه است. هدف از این مطالعه، تعیین موانع کارآفرینی در پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری بود .روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی و مقطعی بود. همه دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در نیمسال.تحصیلی 1401-1400 در این دانشکده در کلیه مقاطع از طریق فراخوان وارد مطالعه شدند. تمام شماری برای مطالعه در نظر گرفته شد. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس مرور متون استفاده شد. برای تعیین پایایی ضریب کودرریجاردسون عدد 0.74 مورد تایید قرار گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرم افزار SPSS نسخه 16 و نرم افزار برخط AHPتحلیل شد. نتایج: از 162 نفری که پرسشنامه برایشان ارسال شده بود 65 نفر به آن پاسخ دادند ( نرخ پاسخدهی 62 درصد) سه مانع اصلی کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان ببه ترتیب اولویت مانع نداشتن دانش کسب کار، نفوذ و قدرت پزشکان و نداشتن سرمایه اولیه بود و نداشتن وقت کافی در اولویت اخر قرار داشت. بحث و نتیجه گیری با توجه به اینکه مهمترین مانع |، نداشتن دانش کسب و کار ذکر شده است. به نظر می رسد آموزش های لازم در این زمینه اثربخشی کافی را ندارد لذا پیشنهاد می شود. دوره های آموزشی منتورینگ و کارآفرینی برگزار گردد و اثربخشی آنها ارزیابی شود.
Entrepreneurship in nursing has huge and promising opportunities for a nurse. This includes palliative care/home care, nursing consultation, caregiver training, etc. However, the development of entrepreneurship in nursing still faces several obstacles. The purpose of this study was to determine the barriers to entrepreneurship in nursing from the point of view of nursing students.Methods: The present study was a descriptive and cross-sectional study. All nursing and midwifery students studying in the academic year of 1401-1400 in this school were enrolled in the study at all levels through invitation. All numbers were considered for the study. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used based on a literature review. To determine the reliability, Coudre-Richardson's coefficient was confirmed to be 0.74. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics under SPSS version 16 software and AHP online software.Results: Out of 162 people to whom the questionnaire was sent, 65 answered it (62% response rate). The three main barriers to entrepreneurship from the student's point of view were lack of business knowledge, influence and power of doctors, and lack of initial capital. Sufficient time was the last priority.Discussion and conclusionConsidering that the most important obstacle is lack of business knowledge. It seems that the necessary training in this field is not effective enough, so it is suggested. Mentoring and entrepreneurship training courses should be held and their effectiveness evaluated.
_||_
موانع توسعه مهارت کارآفرینی در دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه توصیفی
خلاصه:
روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی و مقطعی بود. همه دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در نیمسال.تحصیلی 1401-1400 در این دانشكده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق فراخوان در گروه نمایندگان کلاس ها وارد مطالعه شدند. نمونه ها به شیوه نمونه گیری در دسترس و تمام شماری برای مطالعه در نظر گرفته شد. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس مرور متون برای همین پژوهش طراحی شده بود استفاده شد. برای پایایی از ضریب کودرریجاردسون استفاده شد که عدد 0.74 مورد تایید قرار گرفت. داده های گردآوري شده با استفاده از آمار توصيفي و استنباطی تحت نرم افزار SPSS نسخه 16 و نرم افزار برخط AHPتحلیل شد.
نتایج: از 162 نفری که پرسشنامه برایشان ارسال شده بود 65 نفر به آن پاسخ دادند ( نرخ پاسخدهی 62 درصد) سه مانع اصلی کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان ببه ترتیب اولویت مانع نداشتن دانش کسب کار، نفوذ و قدرت پزشکان و نداشتن سرمایه اولیه بود و نداشتن وقت کافی در اولویت اخر قرار داشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه مهمترین مانع |، نداشتن دانش کسب و کار ذکر شده است. به نظر می رسد آموزش های لازم در این زمینه اثربخشی کافی را ندارد لذا پیشنهاد می شود. دوره های آموزشی منتورینگ و کوچینگ کارآفرینی برگزار گردد و اثربخشی آنها ارزیابی شود.
Entrepreneurship in nursing has huge and promising opportunities for a nurse. However, the development of entrepreneurship in nursing still faces several obstacles. The purpose of this study was to determine the barriers to entrepreneurship in nursing from the perspective of nursing students.
Methods: The present study was a descriptive and cross-sectional study. All nursing and midwifery students studying in the academic year 1401-1400 in this school in undergraduate, master's and doctorate levels were enrolled in the study through a call in the group of class representatives. The samples were considered for the study by means of available sampling. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used, which was designed for this research based on a literature review. And for reliability, kuder Richardson coefficient was used, which was confirmed as 0.74. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics under SPSS version 16 software.
Results: Out of 162 people who were sent the questionnaire, 65 answered it (62% response rate). The biggest obstacle was not having business knowledge and the least important obstacle was not having enough time.
Discussion and conclusion
Considering that the most important obstacle is lack of business knowledge. It seems that the necessary training in this field is not effective enough, so it is suggested. Entrepreneurship mentoring and coaching courses should be held and their effectiveness evaluated.
مقدمه
پرستاری به عنوان علم، فناوری و حرفه در گنجاندن کارآفرینی در عمل خود پیشرفتهایی داشته است. برخی از نمونهها، زمینههای جدید فعالیت حرفهای، مانند مشاوره ، آموزش، دفاتر مراقبت در منزل ، خدمات پیش بیمارستانی و ساخت پتنتها هستند.(1)
علیرغم پیشرفتها و شیوههای کارآفرینی که قبلاً به دست آمدهاند، هنوز هم میتوان و باید امکانات جدیدی را توسعه داد(2).با توجه به مطالعه ای که در سال 2018 گزارش شده بود پرستاران تنها 6 درصد از سهم کارآفرینی را در مقایسه با سایر حرفه های سلامتی مثل پزشکی|، فیزیوتراپی و غیره را داشتند(3) برای این منظور، فرآیند آموزش نقش مهمی را در زمینه سازی برای کارآفرینان جدید ایفا می کند(4). بنابراین، آموزش برای تربیت متفکران و رهبران با مشخصات کارآفرینی در پرستاری ضروری است(5). با این حال، برای اصلاح بخشهایی از برنامه درسی و ارائه پشتیبانی، حفاظت و ایجاد شرایط برای آموزش کارآفرینی، ضروری است ابتدا شناخت کاملی از موانع کارفرینی از دیدگاه دانشجویان بدست آید(5-7) با بر اساس نتایج بدست آمده بتوان اصلاحات لازم در ابعاد دانش، نگرش و یا اصلاحالات ساختاری را انجام داد. لذا مطالعه حاضر با هدف : تعیین موانع توسعه کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا گردید.
پیشینه تحقیق ( ادبیات موضوع)
به منظور بررسی سابقه پژوهش های انجام شده در مورد کارآفرینی در پرستاری با کلیدواژه های entrepreneurship research Nursing در پایگاههای داده تخصصی پرستاری مثل CINAHL PubMed Web of science Scopus با محدودیت زبان انگلیسی جستجو انجام شد. با توجه به پیشرفتهای سریع این حوزه مطالعاتی که در فاصله 2019 تا 2022 چاپ شده بود در این مقاله وارد شد
در یک مرور نظامند در سال 2022 محققین توسعه رفتار کارآفرینانه در پرستاری در جهان و بررسی سیستماتیک این توسعه در چارچوب دانش دانشگاهی را بررسی کردند . بدین منظور انواع کارآفرینی مورد بحث در تحقیقات 10 ساله اخیر در زمینه کارآفرینی در پرستاری و روش ها، یافته ها و نتایج این مطالعات مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه جستجوی انجام شده در پایگاه های اطلاعاتی با شهرت بین المللی بالا، 78761 مقاله در مورد کارآفرینی پرستاران در ده سال گذشته به دست آمد و 30 مقاله در بررسی نهایی گنجانده شد. در این پژوهش ها به بحث کلاسیک، اجتماعی، جمعی و درون آفرینی پرداخته شد که از نظر گونه شناسی کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه بررسی، مشاهده شد که مطالعات بیشتر بر فرصت ها و موانع پیش روی پرستاران کارآفرین متمرکز بوده است. در حالی که کارآفرینی جمعی برای اولین بار در متون گنجانده شد، مشخص شد که کارآفرینی زیست محیطی و کارآفرینی دیجیتال هنوز موضوع تحقیق در مورد کارآفرینی پرستاران نبوده است. با این حال، مشخص شده است که تحقیقات بیشتری در مورد روابط بین پرستاران کارآفرین و سازمانهای غیردولتی، انگیزههای افزایش کارآفرینی و الگوسازی در کارآفرینی مورد نیاز است.(8)
در سال 2021 مطالعه ای با هدف بررسی توسعه کارآفرینی در پرستاری انجام شد. روش مورد استفاده در این مطالعه مروری بود. چندین پایگاه داده از جمله Google schoolar، Garuda، National Library، DOAJ، PubMed، Sciencedirect و Proquest استفاده شد. کلمات کلیدی مطابق با MESH (سرفصل موضوع پزشکی) انتخاب شدند، از جمله "کارآفرینی پرستاری"، "کارآفرینی پرستاری"، "موانع پرستاری از کارآفرینیهای کارآفرینی". کارآفرین" و "دانشجوی پرستاری" در آوریل 2020. بر اساس نتایج جستجو، 4 مقاله ملی و 4 مقاله بین المللی مرتبط با موضوع و با معیارهای ورود و خروج مطابقت داشت. یافته های 8 مقاله نشان داد که موانع پیش روی پرستاران کارآفرین بیشتر به دلیل فقدان دانش، تجربه و مهارت های کارآفرینی است. راه های مختلفی برای غلبه بر موانعی که در کارآفرینی پرستاری پیش می آید وجود دارد که عبارتند از: افزایش دانش و تجربه کارآفرینی، شناسایی فرصت ها از طریق اینترنت یا رسانه های اجتماعی و همیشه تعامل بین کارآفرینان، بیماران و جامعه برای یافتن فرصت هایی که قبلاً هرگز پیدا نشده بود هدف توسعه کارآفرینی پرستاری افزایش علاقه، دانش، مهارتها، آموزش و تجربه کارآفرینان پرستاری است. انتظار می رود این پژوهش به عنوان ارزیابی برنامه های یادگیری کارآفرینی و توسعه کارآفرینی پرستاری مورد استفاده قرار گیرد. کلید اصلی در افزایش دانش، علایق و مهارت ها از طریق آموزش و آموزش کارآفرینی نهفته است.(9)
در مطالعه ای که در سال 2019 در مالزی انجام شده چالش های مدیریتی را که زنان کارآفرین مراکز مراقبت از سالمندی در مالزی با آن مواجه هستند، بررسی کرد. این مطالعه استراتژی تحقیق کیفی را اتخاذ کرده و از پرسشنامه های ساختاریافته برای جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه حضوری استفاده شده است. جامعه هدف این مطالعه پنج زن کارآفرین مراکز مراقبت سالمندی در ایالات پیشرو (جوهور، پنانگ و سلانگور) در مالزی است. نتیجه نشان داد که حفظ کارکنان، کمبود کارکنان واجد شرایط، شکاف فناوری، آموزش کارکنان، سرمایه کمتر. بودجه محدود و استراتژی بازاریابی ضعیف، چالش های مدیریتی اصلی زنان کارآفرین مراکز مراقبت سالمندی در مالزی است. این مطالعه به سیاست گذاران کمک می کند تا استراتژی هایی را برای کارآفرینی زنان در مالزی تدوین کنند. یک طرح پیشنهادی در حال ارائه است.(10)
در ایران نیز به بحث کارآفرینی در پرستاری توجه شده است جهانی و همکاران درسال 1393 با هدف توصیف انگیزه های کارآفرینانه درک شده توسط پرستاران کارآفرین ایرانی مطالعه ای کیفی انجام دادند در نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها, پنج تم اصلی شامل ارتقاء حرفه ای, خدمت رسانی به جامعه, دستاوردهای معنوی, کسب درآمد بیشتر و اشتغال زایی به دست آمد.(11)
محبوب خواه و بیگزاده 1396 جهت ارائه مدل ساختاری ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در پرستاران بر اساس منابع قدرت مدیران و نقش میانجی اداراک از عدالت سازمانی در بیمارستان های شهرستان میاندوآب مطالعه ای انجام دادند نتایج حاصل از مدل ساختاری نشان داد منابع قدرت مدیران با ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در پرستاران (b=0.259, Sig=0.004) و ادراک از عدالت سازمانی آنها (b=0.521, Sig=0.001) رابطه مثبت و معنی دار دارد. با توجه به تایید رابطه اداراک از عدالت سازمانی پرستاران با ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در آنها (b=0.558, Sig=0.000), نقش میانجی اداراک از عدالت سازمانی در این پژوهش تایید شد.
در مرور متون تا زمان نگارش این مقاله مطالعه ای که در ایران به بررسی موانع کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری بعنوان آینده سازان این حرفه پرداخته باشد بافت نشد لذا مطالعه حاضر از لحاظ موضوع نوآوری محسوب می شود.
روش اجرا
مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی و مقطعی بود. در این مطالعه، محیط پژوهش دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي وخدمات بهداشتي درماني ايران بود. همه دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در نیمسال.تحصیلی 1401-1400... در این دانشكده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری .بودند از طریق فراخوان در گروه نمایندگان کلاس ها وارد مطالعه شدند. نمونه ها به شیوه نمونه گیری در دسترس و تمام شماری برای مطالعه در نظر گرفته شد.
در این مطالعه جهت گرداوری داده ها از فرم مشخصات فردی و همچنین از پرسشنامه ای که بر اساس مرور متون برای همین پژوهش طراحی شده بود استفاده شد. این پرسشنامه یازده مورد از عواملی که در مطالعات گذشته بعنوان موانع کارآفرینی در نظر گرفته شده بود ر معرص دید مشارکت کننده قرار می گرفت و از او خواسته می شد تا به آنها را براساس اولویت و اهمیتاز 1 تا 10 نمره بدهد. و در یک سوال باز از شرکت کنندگان خواسته شد تا اگر مانعی برای کارافرینی وجود دارد که در لیست آورده نشده است اضافه کنند. همچنین در پرسشنامه از نمونه ها سوالاتی نظیر آیا تا به حال به کارآفرین شدن فکر کرده اید یا خیر؟ پرسیده شد. در این مطالعه جهت سنجش روایی صوری و محتوی از نظرات متخصصان استفاده شد و برای پایی از ضریب کودرریجاردسون استفاده شد که عدد 0.74 مورد تایید قرار گرفت.
داده های گردآوري شده با استفاده از آمار توصيفي و استنباطی تحت نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. همچنین به منظور اولویت بندی موانع تصمیم گیری از نرم افزار برخط AHP استفاده شد. بدین منظور 55 زوج مقایسه طراحی و تحلیل گردید. به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، پس از کسب اجازه از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی ایران(...IR.IUMS.REC.1398.999.)، به همراه اخذ رضایت نامه کتبی از شرکت کنندگان، به آنان گفته شد که اطلاعات مندرج در ابزارها بدون ذکر نام و به صورت محرمانه خواهد ماند و هیچ گونه اجباری جهت شرکت در پژوهش وجود نخواهد داشت.
نتایج
از 162 نفری که پرسشنامه برایشان ارسال شده بود 65 نفر به آن پاسخ دادند ( نرخ پاسخدهی 62 درصد) که نتایج آنها در تحلیل وارد شد
جدول شماره یک مشخصات جمعیت شناختی دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش
|
| فراوانی | درصد |
جنسیت | دختر | ۵۲ | ۸۰٪ |
پسر | ۱۳ | ۲۰٪ | |
وضعیت تاهل | مجرد | ۵۳ | ۸۱.۵٪ |
متاهل | ۱۱ | ۱۶.۹٪ | |
مطالقه یا بیوه | ۱ | ۱.۵٪ | |
رشته تحصیلی | پرستاری | ۵۳ | ۸۲.۸٪ |
مامایی | ۱۱ | ۱۷.۲٪ | |
مقطع | کارشناسی | ۳۶ | ۶۰٪ |
کارشناسی ارشد | ۱۶ | ۲۶.۷٪ | |
دکتری | ۸ | ۱۳.۳٪ | |
رشته یا گرایش نحصیلی |
|
|
|
| کودکان | ۴ | ۶.۷٪ |
| نوزادان | ۸ | ۱۳.۳٪ |
| روانپرستاری | ۲ | ۳.۳٪ |
| سالمندان | ۰ | ۰٪ |
| داخلی جراحی | ۴ | ۶.۷٪ |
| اورانس و ویژه | ۲ | ۳.۳٪ |
| مشاوره در مامایی | ۰ | ۰٪ |
| بهداشت باروری | ۱ | ۱.۷٪ |
| آموزش مامایی | ۱ | ۱.۷٪ |
| مدیریت | ۵ | ۸.۳٪ |
شغل مادر |
|
|
|
| خانه دار | ۵۰ | ۷۸.۱٪ |
| بازنشسته | ۱ | ۱.۶٪ |
| کارمند دولتی | ۹ | ۱۴.۱٪ |
| کارمند بخش خصوصی | ۱ | ۱.۶٪ |
| پرستار | ۱ | ۱.۶٪ |
| ماما | ۲ | ۳.۱٪ |
شغل پدر |
|
|
|
| بیکار | ۳ | ۴.۸٪ |
| مدیر | ۱ | ۱.۶٪ |
| پزشک | ۱ | ۱.۶٪ |
| کارمند دولتی | ۲۲ | ۳۴.۹٪ |
| کارمند خصوصی | ۳ | ۴.۸٪ |
| کارگر | ۴ | ۶.۳٪ |
| مهندس | ۲ | ۳.۲٪ |
| تولید کننده | ۲ | ۳.۲٪ |
| فروشنده | ۳ | ۴.۸٪ |
| سایر | ۲۲ | ۳۴.۹٪ |
به منظور ارزیابی تمایل به کارآفرینی از دانشجویان پرسیده شد آیا تابحال به اینکه کارآفرین باشید فکر کرده اید و پاسخها نشان داد که تنها 6 نفر (9.2 درصد) آنها اصلا به این موضوع فکر نکرده بودند و بقیه گاهی اوقات و یا همیشه به این موضوع فکر می کردند. اما تنها 14 نفر (21.5 درصد) در دوره های کارآفرینی و کسب و کار شرکت کرده بودند. 22 نفر اعلام کردند که برای شروع کسب و کار خود اقدام کرده اند و 43. 2 درصد برای شروع کسب وکار خود در آینده برنامه داشتند.
84.6 درصد 55 نفر برای شرکت در دوره ها کسب کار ابراز علاقمندی کردند و در پاسخ به ضرورت دوره کسب و کار برای دانشجویان پرستاری و مامایی میانگین نمره 8.6 از 10 بدست آمد که بیانگر احساس نیاز به این دوره در بین دانشجویان بود.
به منظور تعیین اولویتها از روش AHP و با استفاده از نرم افزار AHP online استفاده شد که وزن های حاصل بر اساس بردار ویژه اصلی ماتریس تصمیم گیری در جدول شماره 3 وارد شده است. لازم به توضیح است وزن ها براساس توضیه نرم افزار به منظور تایید ضریب سازگاری در برخی ایتمها تعدیل شده است.
جدول شماره دو موانع کارآفرینی در بین دانشجویان پرستاری و مامایی بر حسب اولویت نشان می دهد
گزینه / اولویت | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | ۸ | ۹ | ۱۰ | ۱۱ | جمع | میانگین رتبه |
نداشتن دانش کسب و کار | ۷ | ۱۶ | ۴ | ۷ | ۵ | ۴ | ۴ | ۲ | ۱ | ۱ | ۳ | ۵۴ | ۴.۱۵ |
تفوذ و قدرت پزشکان | ۲۳ | ۴ | ۳ | ۴ | ۱ | ۲ | ۳ | ۳ | ۴ | ۳ | ۴ | ۵۴ | ۴.۲۲ |
تداشتن سرمایه اولیه | ۱۱ | ۶ | ۴ | ۰ | ۶ | ۵ | ۱۶ | ۲ | ۱ | ۲ | ۱ | ۵۴ | ۴.۸۷ |
درآمد نامطمئن | ۱ | ۴ | ۵ | ۷ | ۱۴ | ۶ | ۸ | ۴ | ۴ | ۰ | ۱ | ۵۴ | ۵.۴۳ |
ترس از شکست | ۲ | ۵ | ۳ | ۸ | ۳ | ۱۷ | ۵ | ۵ | ۳ | ۳ | ۰ | ۵۴ | ۵.۵۹ |
کاغذبازی و بوروکراسی اداری | ۱ | ۶ | ۱۵ | ۱ | ۴ | ۲ | ۶ | ۷ | ۶ | ۲ | ۴ | ۵۴ | ۵.۷۴ |
ترس از مشکلات و عواقب قانونی | ۱ | ۲ | ۵ | ۱۴ | ۸ | ۴ | ۳ | ۷ | ۵ | ۵ | ۰ | ۵۴ | ۵.۷۸ |
فقدان انگیزه شخصی | ۳ | ۳ | ۵ | ۴ | ۱ | ۱ | ۴ | ۱۸ | ۵ | ۶ | ۴ | ۵۴ | ۶.۸۹ |
نداشتن اعتماد به نفس کافی | ۱ | ۳ | ۶ | ۲ | ۴ | ۷ | ۳ | ۱ | ۶ | ۱۷ | ۴ | ۵۴ | ۷.۲۶ |
ریسک پذیر نبودن | ۳ | ۵ | ۲ | ۷ | ۵ | ۲ | ۰ | ۱ | ۳ | ۹ | ۱۷ | ۵۴ | ۷.۳۳ |
نداشتن وقت کافی | ۱ | ۰ | ۲ | ۰ | ۳ | ۴ | ۲ | ۴ | ۱۶ | ۶ | ۱۶ | ۵۴ | ۸.۷۴ |
همانطور که جدول فوق نشان می دهد بیشترین مانع نداشتن دانش کسب کار و کم اهمیت ترین مانع نداشتن وقت کافی است. است.
جدول شماره 3 وزن های حاصل بر اساس بردار ویژه اصلی ماتریس تصمیم گیری
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
1 | 1 | 2.00 | 3.00 | 4.00 | 5.00 | 6.00 | 7.00 | 8.00 | 9.00 | 9.00 | 9.00 |
2 | 0.50 | 1 | 3.00 | 4.00 | 5.00 | 6.00 | 7.00 | 8.00 | 9.00 | 9.00 | 9.00 |
3 | 0.33 | 0.33 | 1 | 4.00 | 2.00 | 6.00 | 7.00 | 8.00 | 9.00 | 9.00 | 9.00 |
4 | 0.25 | 0.25 | 0.25 | 1 | 1.00 | 6.00 | 7.00 | 8.00 | 9.00 | 9.00 | 9.00 |
5 | 0.20 | 0.20 | 0.50 | 1.00 | 1 | 6.00 | 7.00 | 8.00 | 9.00 | 9.00 | 9.00 |
6 | 0.17 | 0.17 | 0.17 | 0.17 | 0.17 | 1 | 2.00 | 2.00 | 3.00 | 9.00 | 9.00 |
7 | 0.14 | 0.14 | 0.14 | 0.14 | 0.14 | 0.50 | 1 | 1.00 | 2.00 | 3.00 | 1.00 |
8 | 0.12 | 0.12 | 0.12 | 0.12 | 0.12 | 0.50 | 1.00 | 1 | 2.00 | 3.00 | 3.00 |
9 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.33 | 0.50 | 0.50 | 1 | 3.00 | 4.00 |
10 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.33 | 0.33 | 0.33 | 1 | 1.00 |
11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 0.11 | 1.00 | 0.33 | 0.25 | 1.00 | 1 |
Consistency Ratio CR = 9.9%
بحث:
بر اساس یافته های مطالعه حاضر موانع کارآفرینی در پرستاران از دیدگاه دانشجویان پرستاری به ترتیب نداشتن دانش کسب و کار، نفوذ و قدرت پزشکان و نداشتن سرمایه اولیه ذکر شد بود . در مقایسه با نتایج سایر مطالعات Colichi و همکاران 2019 در مطالعه مروری خود با جمع بندی نتایج 22 مطالعه در حوزه کارآفرینی در پرستاری به این موضع اشاره کردند که نیاز به آماده سازی پرستاران با مهارت های کافی برای افزایش ظرفیت ادغام در بازار کار و بهبود رفاه خود و جامعه وجود دارد. (7) نتایج مطالعه حاضر همچنین تایید کننده نتایج مطالعه Puspita و همکاران 2021 است که با مرور مطالعات گذشته در این زمینه به این نتیجه رسیدند که به ترتیب فقدان دانش، هزینه و بودجه فقدان منابع فرهنگ کاری، فقدان اعتماد به نفس برای تغییر، موانع قانونی بعنوان موانع کارآفرینی در پرستاری ذکر شدند. (9)
با توجه به این که مهمترین مانع در کارآفرینی در این مطالعه، نداشتن دانش کسب و کار بود، به نظر می رسد آموزش های لازم در این زمینه ضعیف باشد. در همین رابطه، مطالعه مهارت های کارآفرینی دانشجویان پرستاری در شیلی، برزیل و کره جنوبی نیز نتایج مشابهی داشت. (12-14)
نفوذ و قدرت پزشکان، دومین مانع مهم در توسعه مهارت کارآفرینی در این مطالعه گزارش شد. هر چند که نفوذ و قدرت پزشکان می تواند به عنوان مانع مهمی در این راستا باشد اما مطالعات بیانگر اهمیت کارآفرینی در پرستاری می باشند. نتایج مطالعه ای در دانمارک نشان داد که کارآفرینی در پرستاری بین پرستاری سنتی و ارزش ها و هنجارهای جدید حرفه ای قرار گرفته است و ممکن است با فرهنگ پرستاری در تعارض باشد.(15) مطالعه ای درآریزونا به تبیین تجربه پرستاران کارآفرین پرداخت در راستای شناسایی موانع کارآفرینی مشارکت کنندگان متفق القول بودند که هیچ آموزش و آمادگی قبل از شروع کارافرینی دریافت نکرده بودند(16) اولین گام در فرایند کارآفرینی می باشد. یافته های مطالعه دیگری در ایران بیان داشت که کارآفرینی تاثیر مثبتی در بروز رفتارهای نوآورانه در حرفه پرستاری دارد و منجر به خلق ایده و اجرای ایده های نوآورانه توسط پرستاران می گردد (17). نتایج پژوهشی در برزیل گویای آن بود که مراقبت مبتنی بر کارآفرینی در پرستاری منجر به خلق تجارب جامعه پذیری برای پرستاران می شود(18). پرستاران دارای مهارت های کارآفرینی، توانایی خود را برای انجام مراقبت های بیمار محور ارتقا می دهند (19) علاوه بر این ، مطالعات موانع دیگری مانند رقابت ناعادلانه با نیروی کار غیر ماهر ، به ویژه در مراقبت در منزل ، که توسط فارغ التحصیلان ارائه می شود ، اغلب به صورت غیرقانونی، از آنجا که هیچ نظارتی وجود ندارد ، با قیمت کمتر و کیفیت قابل بحث، مشخص می شود. در مطالعه حاضر به برخی از آنها اشاره نشده بود علت این تفاوت در جمعیت مشارکت کننده در تحقیق بود و به نظر می رسد با توجه به عدم ورود ایشان برای ایجاد کسب و کار جدید هنوز با برخی از این موانع مواجه نشده بودند. همچنین از جمله مواردی که مشابه مطالعه حاضر بود فرهنگ پزشکان و مراقبت های بیمارستانی، بود.
با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می شود فرایند منتورینگ در کارآفرینی بصورت یک تحقیق اقدام پژوهی انجام شود. همچنین یک مطالعه کیفی به منظور ارائه استراتژی های رفع موانع کارآفرینی در این گروه به بررسی دیدگاه متخصصان بپردازد.
منابع
3. Colichi RMB, Lima SAM. Entrepreneurship in Nursing compared to other health professions.