بسترها و الزامات الگوی آموزش ضمن خدمت مبتنی بر موک: رویکرد نوین در آموزش منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیروح اله غلام پور سدهی 1 , اسدالله زنگویی 2 * , حسین مؤمنی مهموئی 3 , مهدی زیرک 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, موک, بسترها و الزامات,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف فراترکیب مؤلفههای الگوی آموزش ضمن خدمت مبتنی بر موک انجام پذیرفت. به این منظور از رویکرد پژوهش کیفی و روش فراترکیب استفاده شد. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند (140 مقاله) که در دهه اخیر در مورد مؤلفههای آموزش ضمن خدمت مبتنی بر موک و مفاهیم مرتبط در پایگاه¬های تخصصی و علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش 22 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده¬ها و بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. داده¬های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه، گردآوریشدهاند. با تجزیهوتحلیل داده¬ها، بسترها و الزامات الگوی آموزش ضمن خدمت مبتنی بر موک در چهار کد منتخب و 12 محور، فرهنگ یادگیری مبتنی بر وب (فناورانه) (سواد رسانهای، تعاملات شبکهای، اخلاق فناورانه)، طراحی آموزشی مبتنی بر موک (مشتمل بر نیازسنجی، تعریف رویکردهای آموزشی (دسترسی) موک، محتوا و منابع)، مدیریت مبتنی بر وب فرانید ضمن خدمت (مشتمل بر مدیریت سامانههای یادگیری، نظارت و ارزیابی، بسترسازی مدیریت دانش )؛ پشتیبانی و بهروزآوری (پشتیبانی نرمافزاری، پشتیبانی سختافزاری) مورد سازماندهی قرار گرفت. لذا با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود در طراحی برنامههای آموزش ضمن خدمت مبتنی بر موک به ابعاد مذکور توجه ویژه صورت گیرد.
The current research was carried out with the aim of combining the components of the model of in-service training based on Mock. For this purpose, the qualitative research approach and meta-composite method were used. The scope of the research is all the articles (140 articles) that have been presented in specialized and scientific databases in the last decade about the components of in-service training based on Mock and related concepts. The sample of the research is 22 articles, which have been selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. By analyzing the data, platforms and requirements of the mock-based in-service training model in four selected codes and 12 axes, web-based (technological) learning culture (media literacy, network interactions, technological ethics), mock-based educational design (including on needs assessment, definition of educational approaches (access, content and resources), web-based management of in-service processes (including management of learning systems, monitoring and evaluation, foundation of knowledge management); Support and updating (software support, hardware support) was organized. Therefore, according to the results of the research, it is suggested to pay special attention to the mentioned dimensions in the design of in-service training programs based on Mock.