پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز) می باشد که از نظر روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی)است. بخش کیفی تحلیل محتوا و بخش کمی توصیفی –همبستگی می باشد. جامعه آم چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز) می باشد که از نظر روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی)است. بخش کیفی تحلیل محتوا و بخش کمی توصیفی –همبستگی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی با موضوع موانع توسعه آموزش الکترونیک بوده که پس از بررسی تعداد 18 مقاله انتخاب شد. در بخش کمی دانشجویان رشته علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان البرز که با استفاده از فرمول کوکران تعداد آنها 350 نفر محاسبه شد. پس از بررسی مقالات با استفاده از نرم افزار Atlas ti موانع توسعه در جوامع اسلامی شناسایی شد. با استفاده از موانع شناسایی شده پرسشنامه ای در 5 بعد و 50 گویه تدوین شد. پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 841/0 و در آزمون بارتلت ضریب kmo برابر 818/0 بدست آمده است که در هر دو حالت با توجه به بالاتر بودن از 8/0مورد تایید می باشد. نتایج نشان داد موانع توسعه آموزش الکترونیک در کشورهای اسلامی به ترتیب اولویت از نگاه دانشجویان عبارتند از موانع انسانی، موانع فرهنگی، موانع سیاست گذاری، موانع فنی و موانع مدیریتی. همچنین با بررسی میزان تاثیر هر یک از این موانع نشان داد، موانع فرهنگی 90 درصد، موانع فنی 85 درصد، موانع انسانی 84 درصد، موانع مدیریتی 86 درصد و موانع سیاست گذاری 79 درصد بر توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی تاثیر دارند .
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تحلیل دلالت های تربیتی دو داستان حی بن یقظان و رابینسون کروزو بصورت مقایسه ای با شناسایی بارزترین مفاهیم تربیتی آنها است. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در بررسی داستان ها، جمله بعنوان واحد تحل چکیده کامل
هدف این پژوهش تحلیل دلالت های تربیتی دو داستان حی بن یقظان و رابینسون کروزو بصورت مقایسه ای با شناسایی بارزترین مفاهیم تربیتی آنها است. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در بررسی داستان ها، جمله بعنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. در این راستا، جمله های همسو با نظام مقوله بندی مشخص و در فهرست وارسی ثبت شدند. مقوله های اصلی شامل اهداف، اصول، انواع و روش های تربیتی تعیین شدند. زیر مقوله ها در ذیل مقوله های اصلی با رویکردهای دلالت های تربیتی مفهوم پردازی شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد که وجه اشتراک دلالت های تربیتی دو داستان در اصول تربیتی مبنی بر اصل فردیت، اصل تکلیف نسبت به خود و اجتماع، اصل تکامل پیرامون خلقت انسان اولیه و چگونگی رشد و نمو نفس بشری، نمایان می گردد. از سوی دیگر، مهمترین وجوه افتراق دو داستان در اهداف تربیتی است؛ بدین صورت که حکایت سیر معرفتی انسان از شناخت وجود حقیقی در داستان حیبن یقظان نسبت به داستان رابینسون کروزو است. تلاش برای کشف حقیقت وجود و ارائه معنای جدیدی برای زندگی به عنوان نقش برجسته در داستان حی بن یقظان جلوه گر است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد انجام گرفت. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل(گواه) نابرابر بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از دانش آموزان مق چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد انجام گرفت. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل(گواه) نابرابر بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد در سال 1402 با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. از این تعداد، با روش تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. تمام شرکتکنندگان پرسشنامه های اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) و کارآمدی تحصیلی ژانگ و همکاران (2018) را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش در 14 جلسه 60 دقیقهای، بسته آموزش به روش یادگیری معکوس ارائهشده توسط برگمن و سمز (2012) را دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری Spss نسخه 23 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که دو گروه پژوهش از نظر میانگین مؤلفههای اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P<) و حجم اثر مداخله برای اهمالکاری (0.98) و برای کارآمدی تحصیلی (0.93) بود. همچنین بین دو گروه پژوهش از نظر میانگین مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). حجم اثر مداخله برای اهمالکاری تحصیلی (0.93)، برای اهمالکاری ناشی از خستگی (0.94) و برای اهمالکاری ناشی از بیبرنامه گی (0.90) بود. بین دو گروه پژوهش از نظر میانگین کارآمدی تحصیلی نیز تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P)، و حجم اثر مداخله به میزان 0.75 بود. این بدان معناست که آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مؤثر بوده، و با تأکید بر تکالیف خارج کلاس و ضبط ویدئویی راهحل مؤثر و مناسبی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه صاحب نظران برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و مربیان پیش دبستانی که به ترتیب در دانشگاه های استان آذربایجان غربی یا در مدارس و مراکز پیش دبستانی تدریس می کنند، می باشد. نمونه آماری شامل 20 نفر از صاحب نظران برنامه درسی و روانشناسان تربیتی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و پنج مقاله علمی و پژوهشی و 10نفر از مربیان پیش دبستانی که دارای 5 سال تجربه آموزش داشته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاه های جامعه آماری استخراج و سپس از طریق کدگذاری پاسخ های مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص شد و نتایج پژوهش نشان می دهد: راهنمایی، تسهیل گری، ایجاد شرایط و فراهم کردن بسترهای لازم و تهیه امکانات و وسایل بازی از مهمترین مولفههای نقش معلم است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای الکترونیکی درس ریاضی (پایه چهارم) ابتدایی در بستر شاد می باشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل محتواهای الکترونیکی (فیلم آموزشی) درس ریاضی به تعداد 456 عدد فیلم می باشد که توسط معلم چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای الکترونیکی درس ریاضی (پایه چهارم) ابتدایی در بستر شاد می باشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل محتواهای الکترونیکی (فیلم آموزشی) درس ریاضی به تعداد 456 عدد فیلم می باشد که توسط معلمان مقطع ابتدایی در زمان همه گیری کووید-19تولید و در بستر شاد قرار داده شده است. حجم نمونه، تعداد (145) فیلم آموزشی درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی مربوط به فصل های 1 تا 7 می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته مبتنی بر بسته استاندارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش سال (1399) در سه شاخص "ویژگی های مشترک طراحی فنی و هنری"، "ویژگی های مشترک طراحی آموزشی" و "ویژگی های اختصاصی"است که روایی با استفاده از محاسبه ضریب توافق و پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید شده است. تحلیل داده های به دست آمده از بررسی فیلم های آموزشی نشان داد کیفیت فیلم های آموزشی درس ریاضی ازنظر"ویژگی های مشترک طراحی فنی و هنری "، "ویژگی های مشترک طراحی آموزشی"،" آموزشی و ویژگی های اختصاصی" در بستر شاد به صورت معناداری بیشتر ازمتوسط مورد انتظار است. بنابراین هرچقدر رابط کاربری یک نرم افزار، جذاب و دلنشین باشد، موجب آسانی و تسریع تعامل کاربران با خدمات و محتوا ها می شود.
پرونده مقاله