تأثیر توسعه حرفه ای منابع انسانی بر سلامت روان آنها(مورد مطالعه: معلمان مدارس منطقه 5 استان تهران)
محورهای موضوعی : آموزش و بهسازی منابع انسانی
1 - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، مرکزی، ایران
کلید واژه: توسعه حرفه ای , سلامت روان, فرایند, محتوا, زمینه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تأثیر توسعه حرفه ای منابع انسانی(معلمان) بر سلامت روان آنها در مدارس منطقه 5 استان تهران است.روش تحقیق حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است.روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شده است که روایی این پرسشنامه استاندارد توسط خبرگان مورد تایید قرار گرفت و پایاییآن با استفاده از روش آلفای کرونباخ به میزان 764/0 مشخص شد.نمونه آماری این تحقیق معلمان مدارس منطقه 5 استان تهران میباشند که با روش نمونه گیری سیستماتیک تعداد 221 نفر در نظر گرفته شد.در تحلیل داده ها دربخش آمار توصیفی بمنظور بررسی ویژگیهای دموگرافیک و در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمون رگرسیون فرضیه های تحقیق آزمون گردید.یافته های تحقیق نشان داد که توسعه حرفه ای منابع انسانی (معلمان)و ابعاد آن بر سلامت روان آنها تأثیر دارد.
kThe purpose of this research is the effect of professional development of human resources on their mental health in schools of Tehran provinceThe research method is based on the objective of the applied type and in terms of descriptive-correlation data collection. The method of collecting library and field data is in the field method. A questionnaire tool has been used, the validity of this standard questionnaire was confirmed by experts and its reliability was determined using Cronbach's alpha method as 0.764. The statistical sample of this research is the teachers, which was considered to be 221 people by systematic sampling method. In the data analysis, descriptive statistics were used to investigate the demographic characteristics, and in inferential statistics, the research hypotheses were tested using the regression test. The research findings were shown that the professional development of human resources and its dimensions have an effect on their mental health.
منابع:
1- آذربایجانی، علی.جهانی شدن وتحول نقش مدیران اموزشی،نشر پژ.هشکده تعلیم وتربیت،1397.#
2- حجازی وسید یوسف.پرداخت چی،محمدرضا.رویکردهای توسعه حرفه ای معلمان.نشر دانشگاه تهران، 1398 .#
3- جهانیان،علی.معلم حرفه ای ،عنصر توسعه.نشر درایت.1390#
4- سلطانی، ایرج.روابط صنعتی در سازمانهای تولیدی.نشر اردکان .1391#
5- فرخی،حسن.صلاحیتهای حرفه ای.انشارات مدرسه.1395#
6- محمدی،محمود.جایگاه مدارس تجربی در نظامهای تعلیم وتربیت.فصلنامه تعلیم وتربیت.1395#
7- نوایی نژاد،علی.فرایند توسعه حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم،فصلنامه نوآوریهای آموزشی.1397#
8- فکوری،محمد.ارزیابی عملکرد معلمان مدارس متوسطه.پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزادواحد علوم وتحقیقات.1392#
9- 9-Doig,B.Groves(2011)The critical role of task development in lesson study, research and practice in educations #
10- 10-Edwards(2012)Learning communities for curriculum Change: key factors in an educational change process in new Zealand development in education,38.1#
11-Gaible,Edmond.and Mary burns(2015),Using Technology to train teacher :Appropriate uses of ICT for teacher professional development in developing countries .Washington, DC. #
12-Gall, M. Renchler ,R.S.et al.(1985).effective staff Development for teacher: A research-based model(ERIC)university of Oregon#
13-Guskey(2020)Evaluating Professional Development .Thousand Oaks: sage Corwin#
14-Joyce, B.& Showers(1998) Student Achievement Through staff Development .ASCD#
15-Soshef, Korthagen ,(2007).Knowledge And pedagogy to lead the profession London.#