تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش پیش دبستانی و دبستانیفاطمه معدن کن 1 , اعظم اینانلو 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایران
2 - مدرس مدعو ( حق التدریس)، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: هوش موفق, آموزش هوش موفق, خود شکوفایی, تمرکز یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر هشتگرد که تعداد آنها 800 نفر می باشند.نمونه آماری دو کلاس 20 نفره دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی که از نظر هوش و جنسیت و محیط کنترل شده اند و به روش خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل بسته آموزش هوش موفق بابایی(1395) بوده که در 24 جلسه 75 دقیقه ای آموزش داده شد . پرسشنامه استاندارد خود شکوفایی جونز و کرندال (1986)که پایایی آن 805/0 گزارش شده و پرسشنامه تمرکز یادگیری سواری و اورکی (1395) که پایایی آن 80/0 گزارش شده است . داده ها با استفاده از نرم افزار spss21و آزمون های آماری Tدوگره مستقل و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد آموزش هوش موفق موجب افزایش خود شکوفایی و تمرکز یادگیری در دانش آموزان می شود که این تاثیر در خود شکوفایی دانش آموزان به میزان 77 درصد و در تمرکز یادگیری به میزان 94 درصد می باشد. بنابراین توصیه می شود با طرح ریزی برنامه های درسی مبتنی بر هوش موفق به دانش آموزان مهارت های جدید تری در زمینه برخورد با مسائل زندگی آموزش داده شود تا خلاقانه تر و با توان بالاتر در درک و تحلیل مسائل را بیاموزند.
-استرنبرگ، ر.ج.، و گریگورنکو، ا. (2007)، (تدریس در جهت پرورش هوش موفق ) ترجمه فرشته چراغی و همکاران،1390)، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
-بابایی، علی (1395)، تأثیر آموزش هوش موفق بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری، دانشگاه چمران اهواز.
-برادبری، تراویس(2006). هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی، نشر ساوالان، تهران، ۱۳۸۴.
-پورابوالقاسم حسینی،شیما؛ خانزاده، حسین، موسوی، ولی اله(1396). بررسی تأثیر آموزش توجه و تمرکز بر مهارتهای حل مسئله و استرس ناشی از امتحان در دانش آموزان دختر پایه هفتم مجله پژوهش سلامت، دوره 3، شماره 2.
-سلیمی، جمال(1395). تعلیم و تربیت نگاهی ویژه به برنامه درسی، علمی آموزشی، چاپ اول، نشر: ارسباران.
-رضوان ،خانی؛ بهرامی پور، احمد؛ عابدی، منصوره(1399). اثربخشی آموزش هوش موفق بر مهارت حل مسأله کودکان پیش دبستانی، بهار 1399، دوره 6، شماره 3 نشریه پرستاری کودکان، DOI: 10.21859/jpen-060306
-سواری، کریم؛ اورکی، محمد(1395). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مهارت تمرکز، فصلنامه اندازه گیری تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، دوره ششم، شماره 22، تابستان 59 ، ص 69-83.
-شاهمحمدی، مهدی؛ انتصارفونی،غلامحسین؛ حجازی، مسعود؛ اسدزاده، حسن(1398). تاثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی،روانشناسی ، مجله سلامت روان کودک: تابستان 1398، دوره ششم - شماره 2 از 94 تا 106.
-صباحی، شراره؛ طالع پسند،سیاوش؛ محمدی فر؛ محمد، علی.(1395) ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q در معلمان شهر تهران، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، دوره هفتم، شماره 2، زمستان95، ص 55 تا65.
-عمرانی نسب، رضا(1398). تمرکز یک زندگی پرمعنا و موفق، مجله هنر و معماری، نمایش، مهر و آبان 1398، سال دوازدهم - شماره 134 از 78 تا 78.
-مهرعلیزاده، سمیرا؛ قربانی، راهب، ذوالفقاری، شیدا؛ شاهینفر، حمید؛ نیکخواه، روناز؛ پورعزیزی، محسن (1392). عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ آبان 1392؛ 13(8) 663 تا 670.
-هاشمی، بهروز؛ غضنفری، احمد؛ شریفی، طیبه؛ احمدی، رضا(1398). اثربخشی آموزش مولفههای هوش موفق برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر، روانشناسی، مطالعات روانشناسی تربیتی: زمستان 1398 - شماره 36 از 189 تا .203
-هاشمی، سیداحمد و نبوی زاده، زهرا(1397). راهکارهای حفظ تمرکز حواس دانشآموزان در محیط های متفاوت، کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی- اجتماعی، خوى، https://civilica.com/doc/823405.
Hruts H. M., Plavutska O. P., Zakordonets N. I.(2021) THE ROLE OF PEDAGOGICAL DISCIPLINES IN THE SPIRITUAL SELF-ACTUALIZATION OF STUDENT YOUTH // Інноваційна педагогіка: науковий журнал. Одеса: Гельветика, 2021. Вип. 32. Т. 1. С. 184-187.
Liu ,Hongrui, Meilin Yao, Ruoxuan Li & Lifan Zhang (2020) The relationship between regulatory focus and learning engagement among Chinese adolescents, Educational Psychology, 40:4, 430-447, DOI: 10.1080/01443410.2019.1618441.
Maslow, A. H. (1970) Motivation and personality, 2 nd ed., New York: Harper & Row.
Mintoub, M. K; Ali, Firas Tarad(2018) The Strategy Effect of Successful Intelligence in the Student's Achievement of the Third Grade of the College of Education Curriculum and Teaching Methods, Indian Journal of Public Health Research & Development . Oct2018, Vol. 9 Issue 10, p736-739. 4.
Mitana,J.M.V., Muwagga,A.M. & Ssempala,C. (2018).Assessment for suc c essful ıntellıgenc e: a paradigm shift in classroom practice. International Journal of Educational Research Review,4(1),106-115.
Saw, Khin Nyunt Nyunt Saw, han,Buxin ,(2021)Effectiveness of successful intelligence training program: A meta-analysis , Institute of Psychology, Chinese Academy of Sciences Volume10, Issue3 June 2021 Pages 323-339.
Sharefa Ali Mardi Al-zahrani(2020)Impact of a successful intelligence based educational program in the development of analytical skills -Experimental middle school study in Jeddah
Saudi Arabia, Journal of Educational and Psychological SciencesVolume(4), Issue(15) : 30Apr2020P: 135 -156,ISSN: 2522-3399 https://www.ajsrp.comAvailable at: DOI:https://doi.org/10.26389/AJSRP.S121119 .
Sternberg, R.J. (2000).Successful intelligence: a unified view of giftedness. In C.F.M. Van Lieshout and P.G. Heymans (Eds.), Developing talent across the life span. Hove: Psychology Press.
Sheykhan R, Mohammadkhani S, Hasanabadi H(2013)The Effect of the group training of the attention training technique on anxiety, self-focused attention and meta-worries in socially anxious adolescents]. J Cogn Psychol. 2013;1(1):33-45.
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, Intelligence and Creativity Synthesized. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2012). The Assessment of Creativity: An Investment-Based Approach. Creativity Research Journal, 24(1), 3–12.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2004) Successful Intelligence in the Classroom. Theory In to Practice, 43(4), 274-280.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E.L. (2007). Teaching For Successful Intelligence to Increase Students Learning and Achievement. (2nd ed). Cambridge University.
Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2011). Explorations in Giftedness. New York: Cambridge University Press.