بررسی عملکرد نظارتی مدیران مدارس ابتدایی شهر اندیمشک و رابطۀ آن با انگیزۀ شغلی معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیافشین میری 1 , عبدالله پارسا 2 , حمید فرهادی راد 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: مدارس ابتدایی, انگیزش شغلی, کلید واژه: نظارت و راهنمایی آموزشی,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور بررسی عملکرد نظارتی مدیران مدارس ابتدایی شهر اندیمشک و رابطۀ آن با انگیزش شغلی معلمان در سال تحصیلی 93-92 اجرا گردیده است. روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان مدارس ابتدایی شهر اندیمشک به تعداد 380 نفر میباشد که تعداد 191 نفر از آنها به صورت تصادفی مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است که یکی از آنها با 28 سؤال از نوع مقیاس 5 درجهای لیکرت جهت سنجش عملکرد نظارتی مدیران و دیگری با 11 سؤال از نوع مقیاس 5 درجهای لیکرت جهت سنجش میزان انگیزش شغلی معلمان بکار رفته است. پایائی پرسشنامه عملکرد نظارتی مدیران 87/0 و پایائی پرسشنامه انگیزش شغلی معلمان 95/0 با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. روایی ابزار نیز مورد تأیید کارشناسان و اساتید محترم دانشگاه بود. دادههای گردآوری شده با بهرهگیری از آزمونهای آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار و همچنین آزمونهای آماری استنباطی نظیر آزمون تی تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: عملکرد نظارتی مدیران از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. بین عملکرد نظارتی مدیران و همچنین ابعاد سه گانه آن با انگیزش شغلی معلمان رابطۀ معنیداری وجود دارد. در میان ابعاد سه گانۀ عملکرد نظارتی مدیران، فقط بعد آموزشی- حرفهای، تأثیر معنیداری بر انگیزش شغلی معلمان دارد.
This research investigated about Evaluation of Supervision performance of Elementary school’s manager And its relationship with job motivation of teachers schools year 2013-2014 in Andimishek City. The population includes all of elementary teachers in Andimishek that they’re about 380 people that choose 191 people random as sample. For collecting information was used three kind of questioners. That one of them is based 5 rate Likert to evaluate monitoring performance of managers with 28 questions and another one with 4 rate Likert to evaluate motivated teachers with 11 questions. Stability of monitoring performance of mangers questioners are 0.87 and stability of motivated teacher questioners with Cronbach’s Alpha formula are about 0.95. Tool’s vitality approved by honorable experts and professors of university. A collected givens analyzed with utilization of descriptive statistics similar average, standard deviation and also deduction statistics similar independent T-test, the correlation coefficient of Pearson, Multiple regression and also one way Variance analysis. Results demonstrated that monitoring performance of managers in human dimensions - socialism and educational - professional hasn’t appropriate position, but organization - office dimensions has suitable position. There is meaningful relationship between monitoring performance of managers and three dimensions with motivated teachers. In middle of three dimensional of monitoring performance of managers, Only education - professional dimension has meaningful effect on motivate teachers.
_||_