تاثیر شرکت اعضای هیات علمی درکارگاه آموزشی مهارتهای تدریس برخودارزیابی اساتید وارزشیابی دانشجویان ازاساتید
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی اصغر شجاعی 1 , احمد علی فروغی ابری 2 , نرگس سعیدیان 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی واحدخوراسگان (اصفهان)،
2 - استادگروه برنامه ریزی درسی واحدخوراسگان(اصفهان)
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی واحدخوراسگان (اصفهان)
کلید واژه: کارگاه آموزشی, خودارزیابی اساتید, ارزشیابی دانشجویان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس برخود ارزیابی اساتید وارزشیابی دانشجویان از اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل بود. پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای شبه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلاست که 84 نفر استاد و 5012دانشجو است که کلیه اساتید به دو گروه 42 نفره مداخله و شاهد تقسیم شدند اما از میان دانشجویان، نمونه 358 نفره با استفاده از جدول مورگان انتخاب که در قالب دو گروه 179 نفره مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها ازپرسشنامه محقق ساخته خودارزیابی اساتید و پرسشنامه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان استفاده شد که روایی محتوایی آنها توسط کارشناسان مربوطه تایید و پایایی آنها نیز بااستفاده از ضریب الفای کرونباخ 90/0 محاسبه شد. نتایج بدست آمده نشان داد که بعداز برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس، اساتید ارزیابی بهتری از خودداشته ودانشجویان نیز عملکرداساتید را مثبت تر ارزشیابی کردند. برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس برخودارزیابی اساتید وارزشیابی دانشجویان از عملکرد اساتید تاثیر مثبت داشته است. بنابراین لازم است که بر اساس برنامه ای مدون و به صورت دوره ای این کارگاه ها برگزار شده و برای اساتید و دانشجویان یادآوری گردد.
The purpose of this study was to evaluate the effect of teaching skills workshop on faculty self-assessment and students' evaluation of faculty's performance at Azad university of BABOL. This was a quasi-experimental study. The population was consisted of 5096 participants including 84 professors and 5012 students of Azad University of BABOL.Those participants including 84 professors weredivided into two groups: experimental group and control group, each group consisting of 42 persons. Having used Morgan's Table, 358 students were selected. One batch of 179 was selected as a control group and other as an experimental group. The researcher-made questionnaire for faculty-self-assessment and that of related to student evaluations of teaching were used in this study to collect data. The validity of this study was confirmed and examined by the relevant experts. The reliability value , on the other hand, was equal to α=0/90, based on Cronbach's alpha method. SPSS software, accordingly, was used to analyze the data. The findings showed that holding teaching skills workshop has positively changed the self-assessment of professors. The evaluation of teaching also viewed positively by students. The results showed that theinstructional skills workshop for teaching has had positive effect on faculty self-assessment andstudents' evaluation of faculty's performance. Hence, workshops had better be held periodically throughout the academic year based on a formulated plan.