نقش اهداف پیشرفت، حافظه فعال و سبکهای یادگیری شناختی (وابسته به زمینه، ناوابسته به زمینه) در پیش بینی پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهر مشهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیهادی تقی زاده 1 , نوشیروان خضری مقدم 2 , حمدالله منظری توکلی 3 , زهرا زین الدینی میمند 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان
2 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید باهنر
3 - استادیار گروه روان شناسی واحد کرمان
4 - استادیار گروه روان شناسی واحد کرمان
کلید واژه: حافظه فعال, اهداف پیشرفت, پیشرفت ریاضی, سبکهای شناختی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اهداف پیشرفت، حافظه فعال و سبکهای شناختی در پیش بینی پیشرفت ریاضی بود. بدین منظور از بین تمامی دانش آموزان پایه هفتم دبیرستانهای منطقه دو شهر مشهد تعداد 264نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه سبکهای شناختی وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه، پرسشنامه جهت گیری هدفی میدگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه حافظه فعال پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شده. نتایج نشان داد که میان سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و حافظه فعال با پیشرفت ریاضی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و حافظه فعال بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت ریاضی دارد. دانش آموزانی که سبک شناختی ناوابسته به زمینه دارند، میزان فراخنای حافظه فعال بیشتری را گزارش کردهاند. دانش آموزان با سبک شناختی ناوابسته به زمینه نمرهی اهداف تبحری بیشتری دارند. دانش آموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه نمرهی اهداف اجتنابی بیشتری دارند. اهداف تبحری با حافظه فعال رابطه معنادار دارد. بین میزان فراخنای حافظه فعال و نمره هدف رویکردی ارتباط معناداری در جهت مستقیم وجود دارد. بین میزان فراخنای حافظه فعال و نمره هدف اجتنابی ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی ریاضی از طریق اهداف پیشرفت، سبک شناختی و حافظه فعال قابل پیش بینی است ولی نتایج تحلیل رگرسیون همزمان مشخص کرد که سهم فراخنای حافظه فعال پیش از اهداف پیشرفت وسبک شناختی است.
This study examined the role of achievement goals, working memory and cognitive styles in predicting academic achievement in math. Among all students in grade seven high schools in the two cities of Mashhad, 264 people sampling multi-stage cluster were selected and questionnaires cognitive styles dependent on context and unrelated to the fields, inventory goal orientation Midgley et al (1998 ) and full questionnaire responded memory. To analyze the data, Pearson correlation and regression analysis were used. The results showed that cognitive styles, achievement goals and working memory there is a significant positive correlation with math achievement and predicted mathematics achievement is the highest share in working memory. Cognitive styles of students who are independent, have reported the amount of memory span more active. Students with independent stylistic mastery goals are more or average score. Students with field dependent cognitive style are more avoidant score goals. Working memory is a significant relationship mastery goals. - The relationship between working memory span and approach the target score in order to direct significant relationship exists between working memory span and score the aim of avoiding significant negative relationship exists Dard.ntayj research shows that mathematical achievement of the goals of progress , stylistic and working memory predictable. But regression analysis revealed that the share of working memory span is a goal of developing cognitive styles.