طراحی مقیاس جامع خودسنجی مهارتهای رهبری برای دانشجویان مدیریت
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و علوم تربیتی واحد تنکابن
کلید واژه: طراحی, دانشجویان مدیریت, مهارتهای رهبری, مقیاس خودسنجی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، ساخت مقیاس جامع خودسنجی مهارتهای رهبری برای دانشجویان مدیریت میباشد تا بوسیله آن بتوانند ظرفیتهای رهبری خود را بطور مستمر پایش کنند. نوع این پژوهش توصیفی-همبستگی میباشد. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان رشتههای مختلف مدیریت در سطح استان مازندران بودند. حجم نمونه 331 تن (169 دانشجوی پسر و 162 دانشجوی دختر) برآورد گردید. برای انتخاب نمونهها از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. برای تهیة پیش نویس پرسشنامه، ابتدا برمبنای ادبیات پژوهشی و ابزارهای موجود در زمینة مهارتهای رهبری، طرح اولیه پرسشنامه تدوین گردید. در نهایت با روش مبتنی بر تحلیل دادهها، مهارتهای رهبری دانشجویان مدیریت در 36 مولفه و 7 مهارت، عامل یابی و تحت عناوین الهام بخشی مبتنی بر چشم انداز مشترک، ارادة معطوف به عمل، کنترل موقعیت، آگاهی فعال، مذاکرة سازنده، بسیج منابع وظرفیت سازی و ریسک پذیری نام گذاری شدند. با استفاده از این ابزار خودسنجی هر دانشجوی مدیریت میتواند مهارتهای رهبری خود را بطور مداوم بررسی نماید.
Management students are future leaders at any country. Management Universities convey managerial knowledge to their students adequately, but creating, improving and strengthening their leadership skills are not ensured. The present article investigates a self-assessment tool for management students whereby they can evaluate their leadership potentials at any time. The research type was a survey. The population included all students from different fields of management at the Mazandaran province. The sample size 331 (169 males and 162 females) were selected by cluster method. To prepare a draft of questionnaire first the basic layout of the questionnaire was developed based on the literature and current tools about leadership skills. To develop the tool were used the principal component analysis, correlation coefficient and Cronbach's alpha methods. The results show that the leadership skills for management students can be divided into seven comprehensive factors. Based on the factors, each student can check his/her leadership skills and prepare an action plan for improving the skills.