اثربخشی برنامههای درسی دروس تربیتی بر ارتقاء سطح دانش، نگرش و مهارتهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی تقی پور ظهیر 1 , فرشیده ضامنی 2 , بابک حسینزاده 3
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانش آموخته دکترا مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دکتری برنامهریزی درسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل
کلید واژه: اثربخشی, برنامه درسی, نگرش, دانش, مهارت, دروس تربیتی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامههای درسی دروس تربیتی دورههای کارشناسی رشتههای مختلف دبیری بر ارتقاء سطح دانش، نگرش و مهارتهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران میباشد. روش مطالعه و تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی رشتههای مختلف دبیری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1644 نفر بود که تا سال تحصیلی 86-85 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه آن نیز به تعداد 310 نفر تعیین گردید که به روش تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بسته پاسخ محقق ساخته است که بر اساس فرضیههای تحقیق و به شیوه مقیاس لیکرت انجام میشود. این پرسشنامه پس از تعیین روایی و اعتبار میان نمونه آماری توزیع شده است. در پایان به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی از قبیل توزیع فراوانی، درصد فراوانی و جداول آماری مربوط به آن استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی نیز از آزمون کروسکال-والیس کمک گرفته شد. و برای بررسی میزان تأثیر برنامههای درسی دروس تربیتی بر حسب جنسیت از آزمون Uمان- ویتنی استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که دانش، نگرش و مهارتهای دانشجویان بر حسب رشتههای مختلف تحصیلی و جنسیت دستخوش تغییر شده است. این تغییر در رشتۀ آموزش ابتدایی بیشتر از سایر رشتهها و در مردان بهتر از زنان بوده است. اما یافتهها حاکی از آن است که در متغیر سالهای مختلف تحصیلی تنها دانش دانشجویان تغییر یافته ولی نگرش و مهارتهای آنها تغییر معناداری پیدا نکرده است.
The purpose of the present research is to survey the effectiveness education courses in teacher-training programs on promoting students’ knowledge, attitudes and skills at Islamic Azad University, Mazandaran Branches, so that it could provide a theoretical framework for designing and compiling the contents of education courses. The method used in the research was cross-sectional descriptive one. The statistical population composed of 1644 students studying at teacher-training courses at Islamic Azad university, Mazandaran Branches in 2006-2007. The stratified sampling was used to select 310 students. Data were collected by a reliable and valid close-ended Lickert scale questionnaire based on research hypotheses. Descriptive statistics such as frequency distribution, frequency percentage and tables were applied to analyze the data. In inferential statistics Kruskal-Wallis test was applied, since it is intended to compare two independent groups with an interval variables. Mann-Whitney(U) test was used to study the effectiveness of the education courses on gender. Findings show that there is a significant difference in students’ knowledge, attitude, and skills depending on their gender and majors. The data analysis shows that curricula in primary school teacher training program is more effective than other majors and men are more effective than women. There is a significant difference in their knowledge, but there is no significant difference in students’ attitudes and skills.