بررسی میزان استفاده از شاخص های روابط انسانی توسط معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاحمد ولی پور 1 , انسیه محموجانلو 2
1 - دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی،عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری
2 - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
کلید واژه: شاخص روابط انسانی, توان برقراری ارتباط, درک نیازها و استعدادها, درک تفاوتهای فردی, تأمین بهداشت روانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از شاخص های روابط انسانی توسط معلمان دبیرستان ازدیدگاه دانش آموزان دختر شهرستان می باشد. برای این منظور از میان جامعه آماری پژوهش که شامل434 نفر دانش آموز دختر اول تا سوم دبیرستان هستند تعداد 205 نفربا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی (زمینه یابی) وابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل 4 بعد و 28 سوال می باشد. روایی آزمون از طریق اساتید صاحب نظر مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برابر 867/0 محاسبه شد. در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی وآمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. سوالات تحقیق از طریق آزمونt مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمده، نشان داد که میانگین میزان استفاده معلمان از چهار شاخص توان برقراری ارتباط، درک نیازها و استعدادها، درک تفاوتهای فردی و تأمین بهداشت روانی بالاتر از میانگین نظری بوده وبه طور کلی می توان گفت استفاده از شاخص های روابط انسانی توسط معلمان در وضعیت مطلوب می باشد.
The purpose of present research is to study the extent to which human relations indeices are used by high school teachers as judged by female students. Of 434 students, a sample of 205was selected by stratified random sampling method. The study is a descriptive research. Data were collected using a researcher-made questionnaire with four dimensions and 28 questions. The validity of the questionnaire was approved by the experts and the reliability of the research was calculated to be 0.867.The results showed that on average the four indexes of communication ability , needs and talent perception , personal differences perception and mental health were higher than average. It can be said that the human relations indexes among teachers in high schools in Galugah are in favorable situation