بررسی عوامل مؤثر برگرایش دانشجویان به پژوهش
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد.
کلید واژه: تحلیل عاملی, دانشجو, پژوهش, دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد,
چکیده مقاله :
در این پژوهش که جهت تعیین عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان به پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و 12 فرضیه با استفاده از آزمون 2 x و تحلیل عامل مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد عوامل:1- آشنایی با روشهای تحقیق 2- علاقه و پی گیری استاد در جهت دهی به فعالیتهای پژوهش دانشجویان 3- عضویت در انجمن های علمی پژوهشی دانشگاه در رشته مربوطه 4- نبودن جایگاه دقیق در دروس دانشگاهی برای پژوهش 5- آشنا نبودن اساتید با پژوهش 6- علاقه دانشجویان به پژوهش 7- اهمیت دادن به پژوهش در دانشگاه از طریق تبلیغات مناسب و جشنوارههای پژوهش دانشجویی 8- کتابخانه و دسترسی آسان به اینترنت 9- آشنا نبودن با تحقیق در دوران دانشآموزی 01- بی علاقگی به رشته تحصیلی 11- نبود آینده شغلی مناسب 21- وجود مشاورین تحقیقاتی در دانشگاه بر گرایش دانشجویان به پژوهش مؤثر است. همچنین تحلیل عاملی مشخص نمود که 6 عامل 1-آشنایی با روشهای تحقیق 2- نبودن جایگاه دقیق در دروس دانشگاهی برای پژوهش 3- عضویت در انجمن های علمی پژوهش دانشگاه در رشته مربوطه 4- وجود مشاورین تحقیقاتی در دانشگاه 5- آشنا نبودن اساتید با پژوهش 6- علاقه دانشجویان به پژوهش بیشترین سهم (35/ 64واریانس) را در بین عوامل 12 گانه به خود اختصاص دادهاند .
In this research that focus is on the effective factors on students tendency toward research,the method of the research is descriptive-survey.The needed information is collected through the confirmed questionnaire. It is to say that 12 hypothesis were studied using test and factor analysis.the outcomes were: familiarity with research methods teachers interest and continuity in making the students research meaningful membership in university scientific-research clubs lack of clear position in university courses for research teachers unfamiliarity with research students interest in research Emphasis on research in universities through proper presentation and studental research festival library and easy access to internet unfamiliarity with research during high school lack of interest in field of study lack of proper job future presence of research councilors in universities Factor analysis,in this research, showed that the following 6 factors have devoted more proportion of variance to themselves rather than the above 12 factors: familiarity with research methods lack of clear position in university courses for research membership in university scientific-research clubs presence of research councilors in universities unfamiliarity of students with research students interests in research