ارزیابی عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی از نظر معلمان ورزش مطالعه موردی: شهر کاشان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیرضا جعفری هرندی 1 , احمد سجادی 2 , حسین کردلو 3 , حسین علی محمدی 4
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم
2 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
3 - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
4 - استادیارگروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم
کلید واژه: شهر کاشان, درس تربیت بدنی, واژه های کلیدی: عوامل تاثیر گذار, کیفیت بخشی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق،تعیینعواملتأثیرگذاردرکیفیت بخشیدرستربیت بدنیشهر کاشان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوریو محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ورزش شهرستان کاشان و نمونهآماری شامل 79 نفر از معلمان ورزش (40 نفر زن و 39 نفر مرد) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون هایتی تک نمونه ای، تی مستقل و فریدمن استفاده شد(05/0P≤).نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان ورزش، اهداف آموزشی، برنامه آموزشی، محتوای آموزشی، شیوهتدریس، تخصص معلمین ورزش، تجربه معلمین ورزش، بودجه، امکانات، نگرش و ارزشیابی در حد بالاتر از متوسط (زیاد) در کیفیت بخشی درس تربیتبدنی تأثیرگذار هستند. همچنین بافته ها نشان داد عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی به ترتیب اولویت عبارت اند از: 1- امکانات 2- نگرش 3- بودجه 4- تخصص معلمان ورزش 5- برنامهآموزشی 6- اهداف آموزشی 7- تجربه معلمان ورزش 8- شیوه تدریس 9- محتوای آموزشی 10- ارزشیابی. مقایسه دیدگاه معلمان ورزش زن و مرد در خصوص عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیتبدنیبه جز در مولفه ارزشیابی تفاوت معنی داریرا نشان نداد. در ضمن مردان نسبت به زنان تاثیر بیشتری را برای مولفه ارزشیابی ابراز نموده اند.
The aim of this study was to determine the factors influencing the quality of physical education course in Kashan. The research method is descriptive survey.In order to collect data questionnaire was used. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts andthe reliability was calculated by Cronbach's alpha (87/0).The statistical population was all sport teachers of Kashan and the sample included 79 sports teachers (40 female and 39 male).In order to analyze the data was used one sample t-test, independent t and Friedman (05 / 0P≤). The results showed that from the perspective of sports teachers,educational purpose, educational program, educational context, method of teaching, specialty of physical education teachers, their experiences, budget, facilities, attitude and evaluation higher than average (high) affect the quality of physical education course. The findings also showed that factors influencing the quality of physical education course in order of priority are: 1- facilities 2- attitude 3- budget 4- the specialty of teachers 5- educational program 6- educational purpose 7- experience of teachers 8- method of teaching 9- educational context 10- evaluation.Comparison of male and female sports teachers about the factors influencing the quality of physical education did not show any significant differences. Also more effective for men than women have expressed in evaluation component.
_||_