بررسی میزان و علل افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و ارائه راهکارهای تقلیل و رفع آن
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه
کلید واژه:
چکیده مقاله :
برای بررسی میزان و علل افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و ارائه راهکارهای تقلیل و رفع آن از بین 1756 نفر دانشجو در سال تحصیلی 28-18 بـااستفاده از جدول مورگان 318 نفر به عنوان نمونه مشخص گردید با بهره گیـری از روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای با توجه به جنسیت و رشته ی تحصیلی 143 دانشجوی دختر و 175 دانشجوی پسر انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه ی محقق ساخته مربـوط بـهمشخصات عمومی و تست استاندارد سنجش افسردگی یک BDI پاسخ دادند. درجات افسردگی آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه بک استخراج گردید. یافتـه هـای حاصل از این پژوهش حاکی از این بود که 34% از آزمودنیهـا فاقـد افسـردگی و 26/ 34% آنها کمی افسرده و نیازمند مشورت با پزشک و 57/ 20% به نسبت افسـرده و 2/ 9% دارای افسردگی شدید و 6/ 1% دارای افسردگی بیش از حد هستند. در تحلیل عوامل موثر بر افسردگی دانشجویان، متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، وضعیت اقتصادی والدین، بومی و غیربومی بودن، شـاغل و غیرشـاغل بـودن،امید به آینده شغلی، رضایت از دانشگاه، تأهل و تجرد، میزان ارتبـاط بـا دوسـتان مـوردبررسی و امعان نظر قرار گرفتند.
The sampling populations were 1756 students from whom 318 students were randomly sampled in 81-82 Iranian school year. They were divided in to two groups of 175 males and 143 females. The sample populations were requested to fill the questionnaire including general identification information's and BDI-1 standard depression test. The depression scales were drawn from the answers. The findings are: non-depressed 34%, low depressed 34.62%, and needed physician consult semi depressed 20.75%, high depressed 9.2%, and severe depressed 1.6%. Depression contributors were: sex course of study economical condition of parent's nativeness employment, job expectancy, satisfaction rate in university environment, marriage situation, peer group communication.