مقایسه اثربخشی مدل 5E و مدل گانیه بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال 1398
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفائزه میرصمدی 1 , علی نقی اقدسی 2 , تورج هاشمی 3 , شهرام واحدی 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران(نویسنده مسئول)alinaghi.aghdasi@yahoo.com
3 - استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4 - استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران..
کلید واژه: آموزش, انگیزه تحصیلی, مدل 5E, مدل گانیه,
چکیده مقاله :
ارتقای انگیزش تحصیلی ﯾﮑﯽ از اساسیﺗﺮﯾﻦ اﻫﺪاف ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ به شمار میرود. الگوی آموزشی 5E و الگوی آموزشی گانیه از جمله الگوهای موثر تدریسی میباشند که ممکن است در افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان تاثیر داشته باشند؛ لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدل 5E با مدل گانیه بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش نیمهآزمایشی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-99 بود که تعداد 60 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه انگیزه یادگیری علم تونا و همکاران (2005) را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی 5E (هفتهای دو جلسه به مدت 4 هفته) و هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی گانیه (هفتهای دو جلسه به مدت 4 هفته) پرسشنامه مذکور توسط گروهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل شدند. هر دو مدل آموزشی 5E و گانیه بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم تاثیر معناداری دارند (001/0p<)؛ با این حال، مدل آموزشی 5E نسبت به مدل آموزشی گانیه بر افزایش انگیزه تحصیلی تاثیر بیشتری دارد (001/0p<). با توجه به برتری تاثیر مدل آموزشی 5E بر ارتقای انگیزه تحصیلی دانشآموزان به کارگیری این روش تدریس توصیه میشود؛ لذا، بایستی اهمیت برگزاری دورههای آموزش این روش تدریس به معلمان توضیح داده شود.
Educational model 5E and Gane educational model are among the effective teaching models that may have an effect on increasing students' academic motivation; Therefore, the aim of this study was to compare the teaching of 5E model with Gane model on the academic motivation of female students in the second year in 2020. The statistical population of this quasi-experimental studyincluded all female high school students in Tabriz in the academic year 2020-2021 that 60 students were selected using multi-stage cluster sampling and randomly assigned to three groups (20 for each group). All three groups completed the Tuan & etal (2005) Motivation towards science learning questionnaire as a pre-test and at the end of eight sessions of 60-90 minutes of 5E training model (two sessions per week for 4 weeks) and eight 60-90 minute sessions of Gane training model (two sessions per week for 4 weeks), the mentioned questionnaire was completed by the groups. Data were analyzed using univariate analysis of covariance . Both 5E and Gane educational models have a significant effect on the academic motivation of second year female students (p<0.001); However, the 5E educational model has a greater effect on increasing academic motivation than the Gane educational model (p<0.001). Considering the superiority of the effect of 5E educational model on promoting students' academic motivation, the use of this teaching model is recommended; Therefore, the importance of holding training courses in this teaching method should be explained to teachers.
_||_