بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازه بر تحمل بلاتکلیفی، احساس تنهایی و رفتار پرخطر در دانش آموزان شاهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیداود راضی رودی 1 , خدیجه ارجمند 2 , الناز فروغی 3 , علی اکبر ثمری 4
1 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام. تربت جام، ایران(نویسنده مسئول)
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشمر، کاشمر، ایران
3 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایران
4 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشمر، کاشمر، ایران.
کلید واژه: احساس تنهایی, رفتار پرخطر, واژه های کلیدی: درمان شناختی رفتاری واحد پردازه, تحمل بلاتکلیفی, دانش آموزان شاهد,
چکیده مقاله :
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازه بر تحمل بلاتکلیفی، احساس تنهایی و رفتار پرخطر در دانش آموزان شاهد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر شاهد مقطع اول متوسطه دبیرستان شاهد خراسان رضوی در تربت حیدریه در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از میان جامعه آماری براساس روش نمونه گیری در دسترس و براساس نمره سه پرسشنامه تحمل بلاتکلیفی (فریستن و همکاران، 1994)، پرسشنامه احساس تنهایی (راسل و فرگوسن، 1995) و پرسشنامه رفتار پرخطر (شفیعی، 1391) در پیش آزمون، 30 نفر که دارای ملاکهای ورود و خروج بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. این 30 نفر به طور تصادفی در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، 10 جلسه 90 دقیقهای درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای را دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار دارند. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک و چند متغیره و برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری واحد پردازه بطور معناداری باعث افزایش تحمل بلاتکلیفی و کاهش احساس تنهایی در دانشآموزان شاهد میشود ولی در کاهش رفتار پرخطر در دانشآموزان تأثیر معناداری نداشت.
AbstractThe purpose of this study was to investigate the effectiveness of modular cognitive behavior therapy (MCBT) on tolerance of uncertainty, loneliness and risky behavior in martyr students. The statistical population of the study consisted of all female high school students who attended high school in Shahid Khorasan Razavi in Torbat Heydarieh during the academic year of 1397-98. The statistical population was selected based on available sampling method and based on the score of three questionnaires of uncertainty tolerance (Fristen et al., 1994), the questionnaire Loneliness (Russell & Ferguson, 1995) and High Risk Behavior Questionnaire (Shafie, 1391). In the pre-test, 30 people who had entry and exit criteria were selected as samples. The 30 subjects were randomly assigned to two experimental and control groups of 15. The experimental group received 10 sessions of 90 minutes of modular cognitive behavior therapy and the control group was on the waiting list. Also, for analysis of data, one and multi-variance analysis of covariance analysis was used and to accelerate the results of SPSS-22 software. The results of this study showed that modular cognitive behavior therapy (MCBT) of the process unit significantly increased uncertainty tolerance and decreased loneliness in martyr students, but did not significantly affect the high risk behaviors in students.
_||_