تربیت تشکیلاتی در شجره صالحین کودکان شهرستان دزفول: اقدامها و موانع
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسینا عصاره نژاد دزفولی 1 , احمدعلی قانع 2 , هادی غیاثی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه سیاستگذاری فرهنگی، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
2 - گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
کلید واژه: تربیت, شهرستان دزفول, تربیت تشکیلاتی, شجره صالحین,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل برنامهها و موانع تربیت تشکیلاتی در شجره صالحین کودکان شهرستان دزفول در سال 1396 است. روش گردآوری در این پژوهش در سنت کیفی، با استفاده از مصاحبهی نیمهساختمند است. نمونه ها عبارت است از سرگروهها و مربیان سه مسجد نمونهی شهرستان دزفول در امر صالحین: مسجد شهید مسعود توتونچی، رسول اعظم(ص) و ثارالله(ع). نمونهگیری به صورت هدفمند انتخاب شد. همچنین با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادههای بهدستآمده در مصاحبهها، به استخراج برنامهها و موانع تربیت تشکیلاتی در حلقات صالحین کودکان شهرستان دزفول، پرداخته شد. بر اساس یافتههای پژوهش، نمونهای از برنامههای این حلقات برای تربیت تشکیلاتی کودکان عبارت است از: برگزاری جلسات اخلاق نظری تشکیلاتی در حلقات شهرستان دزفول، بازیهای سازنده اخلاق تشکیلاتی، تذکرهای تشکیلاتی در روابط روزانه متربیان با دیگران و مسئولیتپذیر کردن متربیان در حلقات شهرستان از طریق نقشدهی به آنها. لکن نتایج حاکی از آن است که موانعی نیز در این مسیر وجود دارد که برخی از آنها عبارتاند از: وجود الگوهای نامناسب برای متربیان در شهرستان دزفول، تربیت خانوادگی، تصورات غیر صحیح خانوادهها و کمبود بودجه و امکانات.
The purpose of this study was to analyze the plans and barriers of organizational education in the pedigree of the children of Dezful city in 1396. The method of collecting this research in a qualitative tradition is based on a semi-structured interview. Examples include the heads and coaches of three mosques in the city of Dezful, in the authority of the righteous: the martyr Mas'ud Totouchuni, the Prophet of'Azam (PBUH) and Sarallah (AS). Sampling was selected purposefully. Also using the method of analysis for analyzing the data obtained in the interviews, we extracted the plans and barriers of organizational education in the righteous circles of children of Dezful city. According to the findings of the research, an example of these programs for the organization of children's education is the organization of organizational theoretical ethics in the cities of Dezful, the organizational games ethical games, organizational reminders in the daily relations of the handlers with others and the responsibility of the handlers in the city circles through Schedule them. However, the results indicate that there are some obstacles in this direction, some of which are: the existence of inappropriate patterns for teachers in Dezful, family education, incorrect family imagery and lack of funding and facilities.
_||_