تأثیر استفاده از نرم افزار اسکرچ بر انگیزش تحصیلی دختـران هنرستان سبزوار
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناسی ارشد گروه تکنولوژی آموزشی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
2 - گروه تکنولوژی آموزشی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
کلید واژه: آموزش, انگیزش تحصیلی, نرم افزاراسکرچ, برنامه نویسی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضـر، تأثیر استفاده از اسکــرچ در آموزش برنامه نویسی بر انگیزش تحصیلــی این درس بود. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان هنرستان های دخترانه شهرستان سبزوار متشکل از 225 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. که با روش نمونه گیری خوشه ای، دو کلاس 20 نفره به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در گروه آزمایش، درس برنامه نویسی با استفاده از نرم افزار اسکرچ به مدت 12 جلسه ی 90 دقیقه ای آموزش داده شد. درحالی که گروه گواه، به شیوه معمول سخنرانی آموزش دیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیــزه تحصیلــی هارتر(1981) بود که برای سنجش انگیزش تحصیلی دانش آموزان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به هر دو گروه داده شد. داده های حاصل از جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از آزمون کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش پس از استفاده از نرم افزار اسکرچ تفاوت معنا داری بین نمرات انگیزش تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه را نشان داد. یافته های پژوهش تأثیر مثبت آموزش با استفاده از نرم افزار اسکرچ بر انگیزش تحصیلی درس برنامه نویسی دانش آموزان دختر هنرستان، در گروه آزمایش را تأیید کردند.
The purpose of the present study was to determine the effect of using SCRATCH software for programming teaching on educational motivation. This study was a quasi-experimental research with experimental and control groups. The sample included the The sample included 225 high school girl students of Sabzevar in the academic year of 1394-95. Two 20-member classes were selected as statistical sample with the method of cluster sampling. Samples were divided into two groups accidently. In experimental group, SCRATCH software was used for teaching for 12 sessions of 90 minutes while the control group were taught by the routine lecture method of teaching. The research instruments were Academic Motivation Questionnaire )Harter,1981) that was given to the two groups in the phase of pretest and posttest. The gathered Data was analyzed using covariance test. The research results after using the SCRATCH software showed significant difference between educational motivation marks of students on experimental group in comparison with control group. The findings demonstrated that using the SCRATCH software significantly increased the students’ academic motivation of participants in experimental group.
_||_