تاثیر مهارتهای نفوذ سازمانی بر استراتژیهای تصمیمگیری در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی دهقان چاچکامی 1 , فرشیده ضامنی 2 , محمد صالحی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: سازمان, آموزش و پرورش, مهارت های نفوذ, استراتژیهای تصمیمگیری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تاثیر مهارتهای نفوذ سازمانی بر استراتژیهای تصمیمگیری در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستانهای استان مازندران در سال 1397 که دارای حکم رسمی بوده و تعداد آنها 1412 میباشند که با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای بر اساس سمت، تعداد 306 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. که آمار آنها به تفکیک برای جامعه مدیران 58 نفر، معاونین 116 نفر و مدیران دبیرستانها132نفر میباشد. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد بود. به منظور محاسبه پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (نفوذ سازمانی برابر 76/0 و برای استراتژیهای تصمیمگیری برابر 87/0) پایایی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها با توجه به سؤالهای پژوهش از روش-های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای Excel وSpss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی3 بعد اصلی مهارتهای نفوذ سازمانی شامل، توانایی شبکهسازی، نفوذ بین فردی، هوشیاری اجتماعی و 2 بعد اصلی استراتژیهای تصمیمگیری، منطقی بودن و احساسی بودن شناسایی شد. همینطور ابعاد مهارتهای نفوذ سازمانی بر استراتژیهای تصمیمگیری اثر قابل توجهی دارد و بخش مهمی از استراتژیهای تصمیمگیری در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران مربوط به ابعاد مهارتهای نفوذ سازمانی میباشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of organizational influence skills on decision-making strategies in Mazandaran Province Educational Organization in order to provide a model. This research is applied in terms of applied and survey approach. The statistical population consisted of directors and deputies of education departments and managers of high schools in Mazandaran province in 1397 with official decrees and their number is 1412. Using Morgan table and cluster sampling method On the basis of the position, 306 people were selected as the sample size. Their statistics are divided into 58 managers, 58 deputies and 132 high school administrators. The data collection method was a standard library and standard questionnaire. In order to calculate the reliability through Cronbach's alpha coefficient (organizational influence equal 0.76 and for decision-making strategies equal to 0.87), the reliability of the research was confirmed. To analyze the data, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using Excel, Spss and Amos software. The results showed that using exploratory factor analysis, three main dimensions of organizational penetration skills including networking ability, interpersonal influence, social consciousness, and two main dimensions of decision making, rationality and emotionality were identified. Also, the dimensions of organizational influence skills on decision making strategies have a significant effect, and an important part of decision making strategies in Mazandaran province's education organization is related to the dimensions of organizational penetration skills.
_||_