تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر میزان توجه به مهارت های اجتماعی فلنر
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد،حرم آباد-ایران
2 - مامور آموزشی به تدریس در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
کلید واژه: دوره ابتدایی, کتاب درسی, مطالعات اجتماعی, کفایت اجتماعی,
چکیده مقاله :
اپژوهش با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های کفایت اجتماعی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش؛توصیفی جهت مشخص نمودن مولفه ها و تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی است. جامعه آماری پژوهش؛ کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه های سوم، چهارم ، پنجم و ششم است. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی است که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی تهیه و تدوین شده است ،روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردیده است. واحد تحلیل محتوا ؛عکس،پاراگراف و تمرین بوده است. یافته ها نشان داد که:در مهارت شناحتی بیشترین تاکید در پایه پنجم به میزان 38/3 درصد وکمترین در پایه سوم با 21/3 درصد قرار داشته و میانگین کل تاکید 33/78 درصد که این میزان در سطح کم ارزیابی می شود.در مهارت هیجانی بیشترین تاکید در پایه سوم با 7/2 درصد وکمترین در پایه چهارم با 0/4 درصد بوده است و میانگین کل 2/2 درصد بوده است. در مهار ت انگیزشی،بیشترین تاکید در پایه پنجم با میزان 19/3 درصد و کمترین پایه چهارم با میزان 7/2درصد در بوده است.میانگین کل تاکید بر مولفه انگیزشی 9/6 درصد بوده است و مهارت رفتاری ؛بیشترین تاکید در پایه سوم با میزان 11 درصد و کمترین پایه پنجم با میزان 0/7قرار داشته است و میانگین کل تاکید 6/38 درصد بوده است که در هر سه مهارت،در سطح خیلی کم ارزیابی می شود.
This research aiming to investigate the amount attention to the social competence components of Social studies curriculum in primary school. The research method is descriptive for identifying components and content analysis method has been used to study and analyze the social studies curriculum. The study statistical communities were the social studies textbooks of the third, fourth, fifth and sixth grades. Data collection tools were an Inventory of analyzing textbooks contents which Compiled after studying literature and legal contexts. And its validity has been determined by the Education Specialists and the relevant experts. The Content analysis unit had been pictures, paragraph and practicing. , findings indicate that:In the cognitive skill, the most emphasis in the fifth grade was 38.3, and the lowest in the third grade was 21.3 respectively. And the total average emphasis was 0/033/78, which was evaluated in a low level. In the Emotional Skills, the highest emphasis was placed in the third grade with0/0 7.2 and the lowest in the fourth grade with 0.4 and the mean total was 0/02.2 percent,. In The motivational skills, the most stressed in the fifth grade with 0/019.3 and the lowest fourth grade with0/0 7.2 The average of the total emphasis on the motivational component was 0/09.6 percent. And in the behavioral skills; the most emphasis was placed in the third grade with 0/011 and lowest fifth grade with the rate of 0/7 respectively, and the total average emphasis was 0/06., which in three skills is evaluated in a very low level.
_||_