تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز
محورهای موضوعی : علوم تربیتیجعفر بهادری خسروشاهی 1 * , رامین حبیبی کلیبر 2
1 - مدرس دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
2 - هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, مدیران, حل تعارض بین فردی, مدل علی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز بود. روش پژوهش در قالب مدل علی و به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که تعداد آنها بر اساس آمار ارایه شده توسط سازمان مذکور 140 نفر بودکه از این میان تعداد 97 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (2006) و شیوه مقابله حل تعارض رحیم (1995) استفاده شد. پایایی و روایی این پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار SPSS.21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض مصالحهگرانه، مهربانانه و همراهانه مثبت و معنادار (05/0>P) و بر حل تعارض سلطهگرانه منفی و معنادار (05/0>P) است. همچنین اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض اجتنابی منفی و غیرمعنادار است (01/0<P). بنابراین توجه به فرهنگ سازمانی مدیران می-توان باعث کاهش حل تعارض در آنها شود.
The purpose of the present study was explaining the causal model of organizational culture in conflict resolution in individual school principals in Tabriz. The study was based on causal model and path analysis. The population of Tabriz that all school administrators in the 2016-2017 school year that number was 140, according to statistics provided by the Organization The number of 97 people multistage random sampling method and were selected using Cochran formula. To collect data by the Inventory organizational culture Cameron & Quinn (2006) and Inventory organizational conflict Inventory-II (ROCI-II) Rahim (1995). Data was analyzed using path analysis. The reliability and validity of the questionnaire was confirmed. The results showed that the effect of organizational culture is conflict resolution accommodating, integrating and obliging positive and significant and conflict resolution dominating negative and significant. Also effect of organizational culture is conflict resolution avoiding negative and not significant. Therefore attention to the organizational culture managers can be reduced of conflict resolution.
_||_