بررسی تاثیر فرهنگ اخلاقی سازمان بر میزان اعتمادآفرینی حسابرسان داخلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمدرضا شورورزی 1 , علی تقوی مقدم 2 , حسین پارسیان 3 , امیر شمس کلوخی 4
1 - عضو هیات هیات علمی
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
4 - عضو هیات علمی
کلید واژه: فرهنگ اخلاقی سازمان, رفتار حسابرس, اعتمادآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ اخلاقی سازمان بر میزان اعتمادآفرینی حسابرسان داخلی است. جامعه آماری ما در این تحقیق حسابرسان داخلی شاغل در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران است و روش نمونه گیری در این تحقیق، نمونه گیری خوشه ای_ تصادفی ساده است. نمونه آماری مناسب برای پژوهش براساس فرمول نمونه گیری از جامعه محدود و در سطح خطای 0.05، تعداد 113 نفر محاسبه شدکه از طریق طراحی و آزمون چهار فرضیه بررسی شد. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه استاندارد است. نتایج پژوهش نشان داد که درک حسابرسان از فرهنگ اخلاقی مؤسسه بر میزان اعتمادآفرینی حسابرسان داخلی و مولفه های آن (اعتماد راسخ، اعتماد مبتنی بر صداقت و اعتماد فراگیر) تأثیر دارد. از آنجا که بهبود فرهنگ اخلاقی مؤسسه باعث افزایش میزان اعتمادآفرینی حسابرسان داخلی میشود، میتوان استنتاج کرد که بهبود درک حسابرسان از فرهنگ اخلاقی مؤسسه، گامی مهم در جهت اعتلای حرفه حسابرسی است و باید مورد توجه و اهتمام مدیران و مؤسسات قرار گیرد.
The research aimed to study the effect of moral culture on the amount of reliability of internal auditors. The population in the research is all internal auditors who work in Tehran Securities Exchange Corporations . Sampling in the research is cluster- accidental. The sample was determined from limited population with error level of 0.05 which waz about 113 people . There were four hypotheses . Measurement tool waz a standard questionnaire. The result reveals that perceptions of auditors from moral culture of an institute have effect on the amount of reliability of internal auditors and also its elements which are unwavering confidence ,confidence based on honesty , pervasive confidence. Due to the effect of important in moral culture on increasing the amount of reliability of internal auditors , it is shown that improvement of auditors' perception from moral culture can be a great step in promoting auditing job and should be considered by companies and managers.
_||_