واکاوی زمینهای الگوی خرید مسکن در مناطق لوکس نشین تهران در بخش مسکونی صنعت ساختمان
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
علی اصغر ولایتی
1
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کامبیز حیدرزاده
2
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
محمد علی عبدالوند
3
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: O10, M21, واژههای کلیدی: الگوی خرید, خانه لوکس, منطقه 1 و 3 تهران. طبقه بندی JEL : O32,
چکیده مقاله :
چکیده این پژوهش جهت دستیابی به شناخت الگوی خرید مسکن و از طریق پژوهش کیفی با رویکرد مطالعه زمینه ای برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. نمونهگیری در مطالعه با روش گلوله برفی انجام گرفت و گردآوری اطلاعات با انجام 14 مصاحبه به اشباع رسید. جهت گردآوری اطلاعات با خریداران دنبال خانه، مصرف کنندگان ساکن کمتر از 6 ماه، سازندگان و سرمایهگذاران، و معماران و طراحان مصاحبه شد. نتایج نشان داد الگوی خرید مسکن لوکس از دیدگاه سرمایهگذاران و سازندگان شامل 11 مقوله (تعیین محل ساخت، روند ساخت و ساز، بازده سرمایهگذاری، شرکای کاری، هزینه ساخت و ساز، اخذ جواز شهرداری، زمان ساخت و ساز، دوره اقتصادی ساخت و ساز، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید، ویژگی خریداران، روند خرید و فروش در منطقه)؛ معماران و طراحان 4 مقوله (انتظارات خریدار، سبک طراحی معمار، ویژگی های ساخت در منطقه، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید)؛ مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه 3 مقوله (رضایت از ساخت، اعمال تغییرات در خانه، انتظارات خریدار)؛ خریداران به دنبال خانه 4 مقوله (انتظارات خریدار، زمان خرید، نحوه انتخاب خانه، اعمال تغییرات در خانه) است.
Abstract This research has been used to get to know the pattern of housing purchase and through qualitative research with a contextual study approach to achieve the goal of the research. Sampling in the study was done by snowball method and data collection reached saturation by conducting 14 interviews. In order to collect information, buyers looking for a house, consumers living less than 6 months, builders and investors, and architects and designers were interviewed. The results showed that the pattern of purchasing luxury housing from the point of view of investors and builders includes 11 categories (determining the construction site, construction process, investment return, business partners, construction cost, obtaining municipal permit, construction time, economic period of construction and instrument, effective factors in persuasion to buy, characteristics of buyers, buying and selling process in the region); Architects and designers, 4 categories (expectations of the buyer, architect's design style, characteristics of construction in the region, factors influencing purchase); Consumers living less than 6 months, 3 categories (satisfaction with construction, making changes in the house, buyer's expectations); Buyers looking for a house have 4 categories (buyer expectations, buying time, how to choose a house, making changes to the house).
فهرست منابع
_||_