طراحی و آزمون مدل برندآفرینی شهری (موردمطالعه: شهرهای پرهسر و بندرانزلی استان گیلان)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
شهرام شهابی
1
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران)
نرگس دل افروز
2
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران)
علی قلی پور سلیمانی
3
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران)
محمد طالقانی
4
(گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران)
کلید واژه: روش تحقیق آمیخته, بازاریابی مکان, واژههای کلیدی: برندآفرینی شهری,
چکیده مقاله :
چکیدهبرندسازی شهری، راهبردی است که به شهر هویتی فراموشنشدنی میدهد و ابزاری است که قادر است ارزش محوری شهر را بهسرعت منتقل کند. پژوهش حاضر به طراحی و آزمون مدل برندآفرینی شهری (موردمطالعه: شهرهای پرهسر و بندرانزلی استان گیلان) میپردازد. یافتهها و نتایج تجزیهوتحلیل دادههای کیفی و کمّی پژوهش در دو بخش ارائه شده است. بخش اول مربوط به یافتههای کیفی و بخش دوم نیز به نتایج دادههای کمّی پرداخته شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل مدیران شهری، مدیران میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران محیطزیست، فعالان عرصه گردشگری، نخبگان دانشگاهی در رشته برندآفرینی شهری میباشند و 15 نمونه موردنظر در این زمینه تکمیل شد. جامعه آماری کمی شامل مدیران شهری، گردشگری، میراث فرهنگی و نیز مردم یا افرادی است که از شهرهای پرهسر و بندرانزلی دیدار کردن میباشد که با استفاده از جدول مورگان و حجم نمونه برابر با 384 نفر است. یافتههای کیفی حاصل از بررسی شامل عوامل علی، پدیده یا مقوله اصلی، عوامل مداخلهگر، راهبرد، عوامل زمینهای و پیامدها میباشد. یافتههای کمی حاصل از بررسی مدل نهایی پژوهش، نشان داد کلیه بارهای عاملی ازلحاظ آماری معنیدار بوده است، خدمات رفاهی رتبه اول و عامل جاذبههای گردشگری رتبه آخر را دارد
AbstractUrban branding is a strategy that gives the city an unforgettable identity and is a tool that can deliver the city's core value quickly. The present study designs and tests the urban brand creation model (Case study: Preser and Bandar Anzali cities of Guilan province). The findings and results of the qualitative and quantitative data analysis are presented in two parts. The first part deals with the qualitative findings and the second part deals with the quantitative results. The statistical population of the qualitative part of the research includes urban managers, cultural and tourism heritage managers, environmental managers, tourism activists, academic elites in the field of urban brand creation and 15 samples were completed. Statistical population includes urban, tourism and cultural heritage managers as well as people or people visiting the prestigious cities of Bandar Anzali using Morgan table and sample size of 384 people. The qualitative findings of the study include causal factors, main phenomena or categories, confounding factors, strategy, contextual factors, and outcomes. The quantitative findings of the final research model showed that all factor loads were statistically significant, welfare services ranked first and tourism attractions ranked last.
فهرست منابع
_||_