بررسی بانکداری اجتماعی در دنیا برای صنایع کوچک و ارائه راهحل چگونگی تعمیم آن در اردبیل
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیناصر سیف اللهی 1 , وحیده ابراهیمی خراجو 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: G2, M1, واژههای کلیدی: بانکداری اجتماعی, مسئولیت اجتماعی, تأمین مالی, صنایع کوچک. طبقه بندی JEL : E5, L5,
چکیده مقاله :
در صنعت بانکداری طیف متنوعی از فعالیتها تحت عنوان اقدامات بانکداری اجتماعی معرفی شده است؛ بانکهای اجتماعی تلاش میکنند در فعالیتهایی سرمایه گذاری کنند که موجب بهبود شرایط کل جامعه میگردد. سرمایهگذاریهای باثبات و روشهای وام دهی؛ از جمله مواردی هستند که این بانکها به کار میگیرند تا کیفیت زندگی اجتماعی را افزایش داده و در تأمین مالی برای صنایع کوچک نقش مهمی را ایفا نمایند. اگر چه طی سالیان اخیر بانکها در این زمینه مشارکت کردهاند؛ اما بانکداری اجتماعی رویکردی نوین در رشد صنایع کوچک میباشد. بنابراین مطالعه حاضر در پی بررسی بانکداری اجتماعی در دنیا برای صنایع کوچک و ارائه راه حل چگونگی تعمیم آن در استان اردبیل میباشد. این مطالعه از لحاظ جهتگیری، در دسته پژوهشهای کاربردی و از لحاظ ماهیت نیز، در گروه پژوهشهای اکتشافی قرار میگیرد. همچنین به لحاظ قطعیت دادهها، کیفی به شمار میرود. روش نمونه گیری روش قضاوتی و هدفمند است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خبرگان و صاحبنظران حوزه بانکداری است که در این میان 20 مصاحبه انجام و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج به کمک نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) تحلیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل تم انجام شده و پس از تجزیه و تحلیل مصاحبهها و کدگذاری باز و محوری متن مصاحبهها، چهار بعد از ابعاد بانکداری اجتماعی شناسایی شدند که عبارتند از (تأمین مالی، محیط زیست، مشتریان و جامعه) میباشد. و نهایتا با بررسیهای ادبیات پژوهشی و ارائه راهکارهای موفق بانکداری اجتماعی در دنیا؛ راهکارهای متناسب با شرایط محیط کسب و کار استان اردبیل برای صنایع کوچک واقع در شهرکها و نواحی صنعتی این استان داده شد و پیشنهاداتی در این خصوص به بانکها در جهت تأمین مالی این صنایع ارائه گردید.
AbstractIn the banking industry, a diverse range of activities has been introduced under the heading of social banking measures; Social banks try to invest in activities that improve the conditions of society as a whole. Stable investments and lending methods; These are some of the things that these banks use to increase the quality of social life and play an important role in financing small industries. Although banks have been involved in this in recent years; But social banking is a new approach to the growth of small industries. Therefore, the present study seeks to investigate social banking in the world for small industries and provide a solution on how to generalize it in Ardabil province. In terms of orientation, this study is in the category of applied research and in terms of nature, it is in the category of exploratory research. It is also considered qualitative in terms of data certainty. The sampling method is a judgmental and purposeful method. The statistical population of the present study is all experts and experts in the field of banking, in which 20 interviews were conducted and analyzed. The results were analyzed using MAXQDA software. Data analysis was performed by analyzing the theme and after analyzing the interviews and open and centralized coding of the interview text, four dimensions of social banking were identified, which are (financing, environment, customers and society). Finally, by reviewing the research literature and presenting successful social banking solutions in the world; Solutions appropriate to the business environment of Ardabil province for small industries located in the towns and industrial areas of the province were given and suggestions in this regard were provided to banks to finance these industries.
ابراهیمی، مسعود؛ گشتابی، محمد. (1395). «بررسی مفاهیم و تعاریف بانکداری اجتماعی». دومین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار. رشت.
ابراهیمی، سجاد؛ باغستانی میبدی، مسعود. (1390). «مقایسه بانک تجاری و نهاد قرضالحسنه در حوزه تأمین مالی خرد». مجله اقتصادی – ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی. 11(5): 73-88.
ابوالحسنی، اصغر؛ آل عمران، رویا؛ رحیم زاده، فرزاد؛ شکوهی فرد، سیامک. (1400). «اثرات تعداد و توزیع جغرافیایی شعب بر سودآوری بانکی». فصلنامه اقتصاد مالی. 15(57): 23-38.
اسکندری، بهمن؛ وظیفه دوست، حسین؛ جعفری، پریوش؛ موسی خانی، مرتضی. (1400). «تأثیر روشهای تأمین مالی کارآفرینی بر مشارکت جمعی در کسب و کارهای دانش بنیان». فصلنامه اقتصاد مالی. 15(57): 259-284.
پرهیزکاری، سیدعلی. روحانی، سیدعلی. (1394). «آسیب شناسی نظام بانکی 5». بررسی استقلال مقام ناشر از شبکه بانکی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
حسینی، سعیدعلی؛ کشاورزترک، عین الله؛ گودرزی، غلامرضا؛ فضلی، صفر؛ بیات، روح الله. (1398). «شناسایی روندها و سناریوهای آینده نظام بانکی ایران». فصلنامه علمی-پژوهشی سیاستگذاری عمومی. 5(1): 33-58.
حیدری، حسن؛ حیدری، نرگس. (1395). «آسیب شناسی نظام بانکی 6». بررسی عملکرد سیاستگذاری پولی و اعتباری در ایران». مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
رضویان، محمدتقی؛ رحیمی بلداجی، ابراهیم. (1388). «نقش صنایع کوچک در توسعه منطقه ای». فصلنامه جغرافیا. 3(8): 145-164.
سادات سلماسی، میرحمید؛ داداشی، ایمان؛ غلام نیاروشن، حمیدرضا. (1400). «بکارگیری رویکرد دلفی – فازی جهت تعیین عوامل موثر بر سطح مطلوب ریسک، ساختار بهینه سرمایه و کارایی در بانک های ایرانی». فصلنامه اقتصاد مالی. 15(57): 55-86.
شعبانی، م. (1380). «بازارهای پولی و مالی بین المللی». انتشارات مهر، قم.
شهبازی غیاثی، موسی؛ کاشفی، سیدمصطفی؛ سروریان، حامد. (1393). «آسیب شناسی نظام بانکی 10». تحلیل آمار عملکرد شبکه بانکی در تأمین مالی بنگاه ها و بخش های اقتصادی». مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
لگزیان، محمد؛ یغما، سمیه. (1389). «شناسایی و تعیین تاثیر عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک از دیدگاه مشتریان». دو فصلنامه اقتصاد پولی، مالی، 17(34): 153-176.
محمدپورزرندی، حسین؛ طباطبایی مزدآبادی، سید محسن. (1396). «بانکداری اجتماعی با نگاهی به اقتصاد شهری و آموزش منابع انسانی». تهران: کوهسار.
مرادی، داود؛ شیخی، محمدتقی؛ خادمیان، طلیعه. (1398). «بررسی تأثیر تحقق مدل بانکداری توسعه اجتماعی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور با تأکید بر شبکه بانکی». مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 11(2): 121-414.
مرانی، فاطمه؛ صالحی، اله کرم؛ جرجرزاده، علیرضا؛ کعب امیر، احمد. (1400) «بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل، ارتباطات سیاسی و مسئولیت پذیری اجتماعی بر حساسیت سرمایه گذاری به وجه نقد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران». فصلنامه اقتصاد مالی. 15(57): 308-285.
نجفی، علی؛ نوربخش، محمد؛ جانعلی زاده، فاطمه؛ قنبری، مرجان. (1394). «بیانهای رفتاری مسئولیت اجتماعی و بانکداری اجتماعی». همایش ملی پژوهش کاربردی در حسابداری، اقتصاد و مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان.
هزارجریبی، جعفر؛ ارفعی مقدم، عبدالحیمد. (1394). «جهانی شدن و توسعه اجتماعی ایران در سه دهه گذشته بین سال های 1361-1391». مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هفتم. شماره دوم.
یوسفی دیندارلو، مجتبی. (1394). «آسیب شناسی نظام بانکی 4. توقف و ورشکستی بانکی». مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
Adekambi S., Ingenbleek P. and van Trijp H. (2015). Integrating producers at the base of the pyramid with global markets: A market learning approach. J. Int. Market., 23 (4), 63-44.
Accenture. (2011). Smart mobile cities: opportunities for mobile operators to deliver intelligent
cities. Accenture.
Azizi, S. (2016). Conceptual Mapping of Retail Banking: A Correspondence Analysis Approach. Modern Research in Decision Making, 1(3), 65-84.
Balling, M., Bernet, B., & Gnan, E. (2009). Financing SMEs in Europe, SUERF–The European Money and Finance Forum Vienna. Retrieved February, 18, 2014.
Benedikter, R. (2011). Social banking and social finance. In Social banking and social finance (pp. 1-128). Springer, New York, NY.
Becchetti, L., Ciciretti, R., Dalo, A., & Herzel, S. (2015). Socially responsible and conventional investment funds: performance comparison and the global financial crisis. Applied Economics, 47(25), 2541-2562.
Biancone, P., Secinaro, S. F., Mohamed Radwan Ahmed Salem, M., & Presti, P. (2018). The ethical tourism: the halal tourism.
Burgess, R., & Pande, R. (2005). Do rural banks matter? Evidence from the Indian social banking experiment. American Economic Review, 95(3), 780-795.
Chin, O., & Nor, M. M. (2016). Does the micro financing term dictate the performance of micro enterprises?. Procedia Economics and Finance, 35, 281-286.
Cognizant, (2014). How banks can use social media analytics to drive business advantage. Cognizant Technology Solutions. (Available online at: http://www.cognizant.com/ InsightsWhitepapers/How-Banks-Can-Use-Social-Media-Analytics-To-Drive- Business-Advantage.pdf).
Dagbelou, V. K., Adekambi, S. A., & Yabi, J. A. (2021). Growth of small and medium-sized agricultural enterprises and export market integration by smallholder farmers. Agro-Science, 20(3), 1-8.
Deloitte, (2014). Who Says Banks Can't Be Social? Become a Social Bank, Inside and Out. Fagerberg, J., godinho, M., 2004. innovation and Catching-up, The Oxford Handbook of Innovation (chap 19).
De Clerk, F. (2009). Ethical Banking. In Ethical Prospects: Economy, Society and Environment, edited by L. Zsolnai, Z. Boda & L. Fekete. Budapest: Springer.
Essounga Njan, Y., & Morgan, M. D. (2020). Micro-financing in the era of good governance: economic benefits. An empirical study. Transnational Corporations Review, 12(4), 329-348.
Fallah, M. R., Jamipour, M., & Taheri, G. (2018). Designing a Framework to Implement Social Commerce from the Perspective of Organizational Change Capacity. Journal of Business Management, 9(4), 855-876.
Grove, A., & Berg, G. A. (Eds.). (2014). Social business: theory, practice, and critical perspectives. Springer Science & Business Media.
Hashemi, S. M. (1997). Building up Capacity for Banking with the Poor-Grameen Bank in Bangladesh. Micro-finance for the Poor, 109-128.
Hamidi, M. L., & Worthington, A. C. (2018). Islamic social banking: The way forward perbankan sosial Islam: Langkah kehadapan. J. Ekon. Malays, 52, 195-207.
Hazarika, D., & Nag, S. (2014). How banks can use social media analytics to drive business advantage. publisher Cognizant, available at: https://www. cognizant. com/InsightsWhitepapers/How-Banks-Can-Use-Social-Media-Analytics-To-Drive-Business-Advantage. pdf (20 May 2017).
Karjalainen, K., & Kemppainen, K. (2008). The involvement of small-and medium-sized enterprises in public procurement: Impact of resource perceptions, electronic systems and enterprise size. Journal of Purchasing and Supply Management, 14(4), 230-240.
Kim, W. G., Lim, H., & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 44, 165-171.
Köhler, M. (2015). Which banks are more risky? The impact of business models on bank stability. Journal of Financial Stability, 16, 195-212.
Krause, K., & Battenfeld, D. (2019). Coming out of the niche? Social banking in Germany: An empirical analysis of consumer characteristics and market size. Journal of business ethics, 155(3), 889-911.
Krishnan, T. R., Liew, S. A., & Koon, V. Y. (2017). The effect of human resource management (HRM) practices in service-oriented organizational citizenship behaviour (OCB): Case of telecommunications and internet service providers in Malaysia. Asian Social Science, 13(1), 67-81.
Mayo, E. (2001). Social banking made sense. In Social banking seminar (pp. 13-20). London: The Smith Institute.
Mohd Nor, S., Abdul Rahim, R., & Che Senik, Z. (2016). The potentials of internalising social banking among the Malaysian Islamic banks. Environment, Development and Sustainability, 18(2), 347-372.
Nabi, M. G., Islam, M. A., Bakar, R., & Nabi, R. (2017). Islamic microfinance as a tool of financial inclusion in Bangladesh. Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, 113(6218), 1-28.
Nițescu, D. C. (2015). Banking Business and Social Media-A Strategic Partnership. Theoretical & Applied Economics, 22(4).
Payandeh, R., Shahbazi, M., Manteghi, M., & Karimi, T. (2021). Bank-fintech collaboration: A systematic literature review. Management Research in Iran, 23(4), 130-172.
Park, C. W., & Pincus, M. (2001). Internal versus external equity funding sources and earnings response coefficients. Review of Quantitative Finance and Accounting, 16(1), 33-52.
Rezaei, D., Aghdasi, M., & Saeedi, F. (2021). Identification of Social Banking Approaches and Analysis of Their Effects on the Bank's. Management Research in Iran, 25(1), 26-49.
Relaño, F. (2011). Maximizing social return in the banking sector. Corporate Governance: The international journal of business in society.
Risalvato, G. C. Venezia, and F. Maggio, (2019). Social responsible investments and performance. International journal of financial research.
Sairally, S. (2007). Community development financial institutions: Lessons in social banking for the Islamic financial industry. Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies, 1(2), 19-37.
Schueffel, P. (2016). Taming the beast: A scientific definition of fintech. Journal of Innovation Management, 4(4), 32-54.
Suvarna, V. K., & Banerjee, B. (2014). Social banking: leveraging social media to enhance customer engagement. Capgemini White Paper.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques.
Tambunan, T. T. H. (2011). Development of small and medium enterprises in a developing country: The Indonesian case. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.
Tilakarantna, S. (1993). Social banking to meet needs of the poor. University of Sri Jayawardenapura.
Weber, O. & Duan, Y. (2012). Social finance and banking. In Socially Responsible Finance and Investing: Financial Institutions, Corporations, Investors, and Activists, edited by H.K. Baker & J.R. Nofsinger. United States of America: John Wiley & Sons, Inc.
Weber, O., & Remer, S. (2011). Social banks and the future of sustainable finance. Routledge.
Yunus, M., & Moingeon, B. Lehmann the Grammen Experience er, K.(2010). Creating a World without Poverty: social business and th. New York, NY: PublicAffairs. on, B., & Lehmann-Ortega, L.(2010). Building social business models: l en Experience. Long Range Planning, 43, 308-325.
Yip, A. W., & Bocken, N. M. (2018). Sustainable business model archetypes for the banking industry. Journal of cleaner production, 174, 150-169.
Zhixia, C., Hossen, M. M., Muzafary, S. S., & Begum, M. (2018). Green banking for environmental sustainability-present status and future agenda: Experience from Bangladesh. Asian Economic and Financial Review, 8(5), 571-585.
_||_
Adekambi S., Ingenbleek P. and van Trijp H. (2015). Integrating producers at the base of the pyramid with global markets: A market learning approach. J. Int. Market., 23 (4), 63-44.
Accenture. (2011). Smart mobile cities: opportunities for mobile operators to deliver intelligent
cities. Accenture.
Azizi, S. (2016). Conceptual Mapping of Retail Banking: A Correspondence Analysis Approach. Modern Research in Decision Making, 1(3), 65-84.
Balling, M., Bernet, B., & Gnan, E. (2009). Financing SMEs in Europe, SUERF–The European Money and Finance Forum Vienna. Retrieved February, 18, 2014.
Benedikter, R. (2011). Social banking and social finance. In Social banking and social finance (pp. 1-128). Springer, New York, NY.
Becchetti, L., Ciciretti, R., Dalo, A., & Herzel, S. (2015). Socially responsible and conventional investment funds: performance comparison and the global financial crisis. Applied Economics, 47(25), 2541-2562.
Biancone, P., Secinaro, S. F., Mohamed Radwan Ahmed Salem, M., & Presti, P. (2018). The ethical tourism: the halal tourism.
Burgess, R., & Pande, R. (2005). Do rural banks matter? Evidence from the Indian social banking experiment. American Economic Review, 95(3), 780-795.
Chin, O., & Nor, M. M. (2016). Does the micro financing term dictate the performance of micro enterprises?. Procedia Economics and Finance, 35, 281-286.
Cognizant, (2014). How banks can use social media analytics to drive business advantage. Cognizant Technology Solutions. (Available online at: http://www.cognizant.com/ InsightsWhitepapers/How-Banks-Can-Use-Social-Media-Analytics-To-Drive- Business-Advantage.pdf).
Dagbelou, V. K., Adekambi, S. A., & Yabi, J. A. (2021). Growth of small and medium-sized agricultural enterprises and export market integration by smallholder farmers. Agro-Science, 20(3), 1-8.
Deloitte, (2014). Who Says Banks Can't Be Social? Become a Social Bank, Inside and Out. Fagerberg, J., godinho, M., 2004. innovation and Catching-up, The Oxford Handbook of Innovation (chap 19).
De Clerk, F. (2009). Ethical Banking. In Ethical Prospects: Economy, Society and Environment, edited by L. Zsolnai, Z. Boda & L. Fekete. Budapest: Springer.
Essounga Njan, Y., & Morgan, M. D. (2020). Micro-financing in the era of good governance: economic benefits. An empirical study. Transnational Corporations Review, 12(4), 329-348.
Fallah, M. R., Jamipour, M., & Taheri, G. (2018). Designing a Framework to Implement Social Commerce from the Perspective of Organizational Change Capacity. Journal of Business Management, 9(4), 855-876.
Grove, A., & Berg, G. A. (Eds.). (2014). Social business: theory, practice, and critical perspectives. Springer Science & Business Media.
Hashemi, S. M. (1997). Building up Capacity for Banking with the Poor-Grameen Bank in Bangladesh. Micro-finance for the Poor, 109-128.
Hamidi, M. L., & Worthington, A. C. (2018). Islamic social banking: The way forward perbankan sosial Islam: Langkah kehadapan. J. Ekon. Malays, 52, 195-207.
Hazarika, D., & Nag, S. (2014). How banks can use social media analytics to drive business advantage. publisher Cognizant, available at: https://www. cognizant. com/InsightsWhitepapers/How-Banks-Can-Use-Social-Media-Analytics-To-Drive-Business-Advantage. pdf (20 May 2017).
Karjalainen, K., & Kemppainen, K. (2008). The involvement of small-and medium-sized enterprises in public procurement: Impact of resource perceptions, electronic systems and enterprise size. Journal of Purchasing and Supply Management, 14(4), 230-240.
Kim, W. G., Lim, H., & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 44, 165-171.
Köhler, M. (2015). Which banks are more risky? The impact of business models on bank stability. Journal of Financial Stability, 16, 195-212.
Krause, K., & Battenfeld, D. (2019). Coming out of the niche? Social banking in Germany: An empirical analysis of consumer characteristics and market size. Journal of business ethics, 155(3), 889-911.
Krishnan, T. R., Liew, S. A., & Koon, V. Y. (2017). The effect of human resource management (HRM) practices in service-oriented organizational citizenship behaviour (OCB): Case of telecommunications and internet service providers in Malaysia. Asian Social Science, 13(1), 67-81.
Mayo, E. (2001). Social banking made sense. In Social banking seminar (pp. 13-20). London: The Smith Institute.
Mohd Nor, S., Abdul Rahim, R., & Che Senik, Z. (2016). The potentials of internalising social banking among the Malaysian Islamic banks. Environment, Development and Sustainability, 18(2), 347-372.
Nabi, M. G., Islam, M. A., Bakar, R., & Nabi, R. (2017). Islamic microfinance as a tool of financial inclusion in Bangladesh. Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, 113(6218), 1-28.
Nițescu, D. C. (2015). Banking Business and Social Media-A Strategic Partnership. Theoretical & Applied Economics, 22(4).
Payandeh, R., Shahbazi, M., Manteghi, M., & Karimi, T. (2021). Bank-fintech collaboration: A systematic literature review. Management Research in Iran, 23(4), 130-172.
Park, C. W., & Pincus, M. (2001). Internal versus external equity funding sources and earnings response coefficients. Review of Quantitative Finance and Accounting, 16(1), 33-52.
Rezaei, D., Aghdasi, M., & Saeedi, F. (2021). Identification of Social Banking Approaches and Analysis of Their Effects on the Bank's. Management Research in Iran, 25(1), 26-49.
Relaño, F. (2011). Maximizing social return in the banking sector. Corporate Governance: The international journal of business in society.
Risalvato, G. C. Venezia, and F. Maggio, (2019). Social responsible investments and performance. International journal of financial research.
Sairally, S. (2007). Community development financial institutions: Lessons in social banking for the Islamic financial industry. Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies, 1(2), 19-37.
Schueffel, P. (2016). Taming the beast: A scientific definition of fintech. Journal of Innovation Management, 4(4), 32-54.
Suvarna, V. K., & Banerjee, B. (2014). Social banking: leveraging social media to enhance customer engagement. Capgemini White Paper.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques.
Tambunan, T. T. H. (2011). Development of small and medium enterprises in a developing country: The Indonesian case. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.
Tilakarantna, S. (1993). Social banking to meet needs of the poor. University of Sri Jayawardenapura.
Weber, O. & Duan, Y. (2012). Social finance and banking. In Socially Responsible Finance and Investing: Financial Institutions, Corporations, Investors, and Activists, edited by H.K. Baker & J.R. Nofsinger. United States of America: John Wiley & Sons, Inc.
Weber, O., & Remer, S. (2011). Social banks and the future of sustainable finance. Routledge.
Yunus, M., & Moingeon, B. Lehmann the Grammen Experience er, K.(2010). Creating a World without Poverty: social business and th. New York, NY: PublicAffairs. on, B., & Lehmann-Ortega, L.(2010). Building social business models: l en Experience. Long Range Planning, 43, 308-325.
Yip, A. W., & Bocken, N. M. (2018). Sustainable business model archetypes for the banking industry. Journal of cleaner production, 174, 150-169.
Zhixia, C., Hossen, M. M., Muzafary, S. S., & Begum, M. (2018). Green banking for environmental sustainability-present status and future agenda: Experience from Bangladesh. Asian Economic and Financial Review, 8(5), 571-585.