شناسایی بخشهای کلیدی در صنعت گردشگری ایران (بر مبنای مدل داده- ستانده)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمحمدرضا فرزین 1 , ابتهال زندی 2 , مرجان عبدی 3 , نیلوفر عباس پور 4
1 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: رشد اقتصادی, : صنعت گردشگری, بخشهای کلیدی صنعت گردشگری, تحلیل داده-ستانده,
چکیده مقاله :
امروزه تخصیص بهینه منابع به بخش های کلیدی و سودآور اقتصادی بر حسب اولویت ها در روند توسعه اقتصادی و دستیابی به رشد پایدار مقوله ای اجتناب ناپذیر و ضرورتی اساسی محسوب می شود. شناسایی بخش های کلیدی ضمن جلوگیری از پراکندگی سرمایه گذاری ها منجر به هدفمند شدن فعالیت های اقتصادی و اولویت گذاری مناسب در تخصیص منابع محدود می شود. صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های خدماتی دارای زیر بخشهای متنوعی است که هر یک نقشی اساسی در فعالیت های رشد اقتصادی ایفا می کنند. این مقاله در پی آن است تا با استفاده از جدول داده- ستانده مربوط به سال ۱۳۸۵، بخش های کلیدی صنعت گردشگری را شناسایی و میزان اثرگذاری هر یک را در اقتصاد ملّی تعیین نماید. طبق یافته های این پژوهش، بر اساس معیار کشش تولید و سرمایه گذاری در بخش های کلیدی صنعت گردشگری شامل خدمات حملونقل جاده ای مسافر، خدمات حملونقل ریلی و خدمات حملونقل آبی و خدمات کتابخانه ای و موزه ها، در تحقق رشد اقتصادی و افزایش تولید کشور نقش محوری دارند. مطابق کشش اشتغال و درآمد، توسعه ی بخش خدمات حملونقل آبی در صنعت گردشگری کشور به عنوان بخش کلیدی اقتصاد مناسب به نظر می رسد.
One of the method to recognize key sectors allocation resources priority in the the economy, is using Input-Output Table. Identifying the key sectors of the economy prevents from inadvertent investments and leads to deliberate economic activities and proper prioritization for allocating the limited resources. Tourism industry, as an important economic sector, is composed of various subsectors which plays a crucial role in the economic growth and employment. In this paper, With Using an input-output model we identified key sectors in Tourism Industry and its impacts on the economc growth. Based on production elasticities among sectors as a measurement instrument, the findings suggest investment in the key sectors of tourism industry including road transport, libraries and museums, rail transport, and water transportation in order to achieve higher level of economic growth.In other hand, based on employment and income elasticities, transport services and water expansion as a key sectors were identified.
فهرست منابع
1) جهانگرد، اسفندیار. (۱۳۸۱). شناسایی فعالیتهای کلیدی صنعتی ایران (بر مبنای مدل داده –ستانده). فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، ۲۱، صص ۴۵-۷۰.
2) جهانگرد، اسفندیار و حسینی، نیلوفر سادات (۱۳۹۲). شناسایی بخشهای کلیدی اقتصاد ایران بر مبنای تحلیل تصادفی داده-ستانده (SIO). فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی. ۱۱. صص ۲۳-۴۷.
3) رحمانی، مریم و شکیبایی، علیرضا و یوسفی، یسری. (۱۳۹۲). جایگاه بخش گردشگری در اقتصاد استان کرمان با استفاده از تحلیل داده-ستانده. مجموعه مقالات اولین همایش ملی مدیریت گردشگری، طبیعت گردی و جغرافیا. همدان: انجمن ارزیابان محیطزیست هگمتانه.
4) زارعی، لیلا. (۱۳۸۴). تأثیر توسعه توریسم بر اشتغال استان همدان با استفاده از جدول داده-ستانده. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
5) زندی، ابتهال. (۱۳۹۳). آثار مستقیم و غیرمستقیم گردشگری بر اشتغال، ماهنامه علمی- تخصصی کارآفرین ناب، ۳۷. صص ۸-۱۰.
6) صباغ کرمانی، مجید و سعید امیریان. (۱۳۷۹). بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده-ستانده. پژوهشنامه بازرگانی. ۱۶، ۵۷-۸۴.
7) ضرغام بروجنی، حمید. (۱۳۸۲). استفاده از تحلیل ضریب تکاثری برای تنظیم برنامه توسعه و مدیریت جهانگردی. فصلنامه مطالعات جهانگردی، ۲، ۶۷-۹۴.
8) علی تاج، معصومه. (۱۳۸۰). بررسی اثرات اقتصادی گردشگری در جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپنشده. تهران: دانشگاه الزهرا (س).
9) عیسی زاده، سعید، قدسی، سوده. (۱۳۹۱). محاسبه ضرایب اشتغالزایی بخش گردشگری در اقتصاد ایران: با استفاده از مدل داده-ستانده، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. ۱۷، صص ۱۵۱-۱۷۲.
10) ناظم بکایی، محسن و بانویی، علیاصغر. (۱۳۹۰).تحلیلی بر منابع رشد و تغییرهای ساختار اقتصاد کشور با استفاده از جداول داده - ستانده (۱۳۶۵‐۱۳۸۵)، فصلنامه جستارهای اقتصادی، ۱۶، صص ۲۰۵-۲۳۶.
11) Alauddin, M. (1986). Identification of key sectors in the Bangladesh economy: a linkage analysis approach. Applied Economic, 189, 421-429.
12) Goodwin, H. (2006). Measuring and reporting the impact of tourism on poverty. Cutting Edge Research in Tourism - New Directions, Challenges and Applications. Guildford: University of Surrey.
13) Hara, T. (2008). Quantitative Tourism Industry Analysis: Introduction to Input-Output, Social Accounting Matrix Modeling, and Tourism Satellite Accounts. Oxford: Butterworth-Heinemann.
14) Horváth, E., & Frechtling, D. C. (1999). Estimating the Multiplier Effects of Tourism Expenditures on a Local Economy through a Regional Input-Output Model. Journal of Travel Research, 37(4), 324-332.
15) ILO. (2011, April). Employment in the Tourism Industry to Grow Significantly. World of Work, 71, 36-39. Retrieved March 7, 2014, from http://www.ilo.int/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_154579.pdf
16) Ladkin, A. (2005). Careers and Employment. In D. Airey, & J. Tribe, An International Handbook of Tourism Education (pp. 437-450). Oxford: Elsevier.
17) Mazumder, M. N., Ahmed, A. M., & Al-Amin, A. (2009). Does Tourism Contribute Significantly to the Malaysian Economy? Multiplier Analysis Using I-O Technique. International Journal of Business and Management, 4(7), 146-159.
18) Miller, R. E., & Blair, P. D. (2009). Input-Output Analysis: Foundations and Extensions (2nd ed.). New York: Cambridge University Press.
19) Ten Raa, T. (2005). The Economics of Input-Output Analysis. New York: Cambridge University Press.
20) United Nations World Tourism Organization (2006).Tourism and least developed countries: A sustainable opportunity to reduce poverty. Website: www.unwto.org.
21) (www.pro-poor tourism.org, 2007)
یادداشتها