ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی ها ی توسعه صادرات در بازارهای خارجی با استفاده از روش داده بنیاد (مطالعه موردی شرکتهای پتروشیمی ایران) Providing a model for formulating export development strategies in foreign markets using data-driven method (Case study of Iranian petrochemical companies)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمحمدعلی مناف زاده هیر 1 , رضا شافعی 2 , عادل فاطمی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی واحد سنندج دانشگاه آزاد اسلامی ،کردستان .ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان.کردستان ایران
3 - گروه آمار واحد سنندج،، دانشگاه آزاد اسلامی کردستان .ایران
کلید واژه: O13, بازار, پتروشیمی, M16, M31, L65, واژههای کلیدی: استراتژی, تو سعه صادرات, صادرات غیر نفتی. طبقه بندی JEL : L10,
چکیده مقاله :
در نظریههای اقتصادی، توسعه بازار صادرات بهعنوان موتور رشد اقتصادی و عامل تداوم دوره حیات و ادامه فعالیت شرکت مطرح میشود. هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت تدوین استراتژیهای توسعه صادرات بازارهای خارجی در صنعت پتروشیمی با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد میباشد. جامعه آماری خبرگان، اساتید و متخصصین حوزه پژوهش است. اندازه نمونه با استفاده از تکنیک هدفمند و گلوله برفی میباشد که در نظریهپردازی داده بنیاد گردآوری اطلاعات تا زمانی ادامه مییابد که پژوهش به اشباع برسد که در این پژوهش 14 نفر متخصص میباشد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه اکتشافی و نیمهساختار یافته میباشد. نتایج دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه داده بنیاد در حوزه ارائه الگویی جهت تدوین استراتژیهای توسعه صادرات بازارهای خارجی با استفاده از روش دادهبنیاددر صنعت پتروشیمی منجر شد.Providing a model for formulating export development strategies in foreign markets using data-driven method (Case study of Iranian petrochemical companies)M. Ali Manafzadeh HirReza ShafeiAdel FatemiIn economic theories, the development of the export market is considered as the engine of economic growth and a factor in the continuation of the life cycle and the continuation of the company's activities. The purpose of this study is to provide a model for developing export development strategies for foreign markets in the petrochemical industry using an approach based on data theorizing. The statistical community is experts, professors and experts in the field of research. The sample size is using targeted technique and snowball that in data theorizing of data collection foundation continues until the research is saturated with 14 experts in this research. The data collection tool is exploratory and semi-structured interviews. The results of the data obtained from the interviews during the open, pivotal and selective coding process, to establish the foundation data theory in the field of providing a model for developing export market development strategies using foreign markets. The data-driven method led in the petrochemical industry.
In economic theories, the development of the export market is considered as the engine of economic growth and a factor in the continuation of the life cycle and the continuation of the company's activities. The purpose of this study is to provide a model for developing export development strategies for foreign markets in the petrochemical industry using an approach based on data theorizing. The statistical community is experts, professors and experts in the field of research. The sample size is using targeted technique and snowball that in data theorizing of data collection foundation continues until the research is saturated with 14 experts in this research. The data collection tool is exploratory and semi-structured interviews. The results of the data obtained from the interviews during the open, pivotal and selective coding process, to establish the foundation data theory in the field of providing a model for developing export market development strategies using foreign markets. The data-driven method led in the petrochemical industry.
انوشه, مرتضی و سیدمجتبی موسوی نقابی، (1397)، تحلیل چارچوب بخش بندی بازارهای بینالمللی و استراتژیهای ورود به بازارهای جهانی، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران، دانشگاه صالحان
بازرگان،علی.(1391). مقدمهای برروشهای تحقیق کیفی و امیخته. چاپ سوم،تهران: نشردیدار.
خیرالهی, ام لیلا و مژگان میرزایی، (1398)، مروری بر استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پنجمین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل (1388). روششناسی پژوهش کیفی درمدیریت: رویکردی جامع . تهران، نشرصفار.
زارعی، بتول؛ لاجوردی، حسن (1397)، بررسی رابطه توسعه مالی و تکانههای نفتی بر بیثباتی رشد اقتصادی، فصلنامه اقتصاد مالی.
سرلک، محمدعلی، نوریانی، محمدحسن.( 1395) . شناسایی عوامل موثر بر جریانهای شکافنده سازمانهای دولتی با استفاده از استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد . فصلنامه مدیریت دولتی،8(4).553-570.
شکیب, بهناز؛ بهنام ناظم رعایا و سپهر لیراویانیان، (1396)، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای مدیریت و توسعه اقتصادی، امارات- دبی، پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
طیب نیا، علی؛ مهر آرا، محسن؛ اختری، آزاده (1397)، پوشش ریسک درآمدهای نفتی ایران: رویکرد پوشش ریسک تجمیع یافته، فصلنامه اقتصاد مالی.
فراستخواه،محمد.(1395).روشتحقیقکیفیدرعلوماجتماعی.)چاپدوم(. تهران: انتشاراتآگاه.
کریمی، مجتبی؛ صراف،فاطمه؛ امام وردی، قدرت اله؛ باغبانی، علی (1397). همبستگی شرطی پویای نوسانات قیمت نفت و بازار سهام کشورهای حوزه خلیج فارس با تاکید بر سرایت بحران مالی، فصلنامه اقتصاد مالی.
وحدتی نیا, ساناز و فریز طاهری کیا، (1397)، شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی شرکت توان، پنجمین کنفرانس بینالمللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، کیش، موسسه علمی فرهنگی آپادانا با همکاری مراکز علمی دانشگاهی.
همتی, فریدون؛ محمدرضا حمیدی زاده؛ بهمن حاجی پور و شهریار عزیزی،(1397)، طراحی و تبیین مدل توانمندی بینالمللی شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی برای ورود به بازارهای جهانی، پژوهشهای مدیریت عمومی 11 (41).
Bramwell L, Hykawy E. The Delphi technique: a possible tool for predicting future events in nursing education( (1974. Can J Nurs Res 1999 Mar; 30(4): 47-58.
Hollender, L., Zapkau, F. B., &Schwens, C. (2017). SME foreign market entry mode choice and foreign venture performance: The moderating effect of international experience and product adaptation. International Business Review, 26(2), 250-263.
Johanson, J., &Vahlne, J. E. (2017). The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. In International Business (pp. 145-154). Routledge.
Creswell, J. W. (2002), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Murphy, M. J. (2018, July). Competing for Emerging Markets: A Resource Dependence Model of Foreign Market Entry Mode. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2018, No. 1, p. 18681). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management
Nordin, F., & Lindbergh, J. (2019). Foreign market learning: an integrative model of its antecedents, processes and outcomes. Journal of Business & Industrial Marketing.
Stoian, M. C., Rialp, J., &Dimitratos, P. (2017). SME networks and international performance: Unveiling the significance of foreign market entry mode. Journal of Small Business Management, 55(1), 128-148.
Straus, A. & Corbin, J. (2008 ). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Third Edition, LosAngeles: Sage Publications.
_||_