پیامدهای مالی مدل بازاریابی بر بهبود فروش (مطالعه موردی: شرکت های دارویی گیاهی)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
ذکیه عاشوری
1
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران)
سیدمحمود شبگو منصف
2
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران)
کامبیز شاهرودی
3
(گروه مدیریت بازرگانی ،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ،رشت ، ایران)
علی قلی پور سلیمانی
4
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران)
کلید واژه: M21, تجاری سازی, بازاریابی دارویی, I11, واژههای کلیدی: داروهای گیاهی, توسعه اقتصادی. طبقه بندی JEL : O10,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از این مطالعه بررسی نقش سازنده داروهای گیاهی در اقتصاد مقاومتی کشور ما از طریق کسب بازارهای داخلی و حفظ سرمایه های ارزی و همچنین پتانسیل ارزآوری این داروها بوده است. رویکرد این پژوهش ترکیبی بود که در مرحله اول با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و ابزار مصاحبه، داده ها جمع آوری شدند. محققان با 12 نفر از پزشکان و داروسازان و مدیران فروش داروهای گیاهی به شیوه هدفمند مصاحبه کردند. پیامدهای مالی استخراج شده شامل: بهبود فروش داروهای گیاهی، افزایش توان صادراتی، تجاری سازی داروهای گیاهی و جذب سرمایه جهت تولید و توسعه داروهای گیاهی بودند که در مرحله کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد و با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 420 نمونه با استفاده از نمونه گیری تصادفی در دسترس جمع آوری و با استفاده از نرم افزار AMOS تحلیل شدند
AbstractThe purpose of this study was to investigate the constructive role of herbal medicines in the resistance economy of our country through acquiring domestic markets and maintaining foreign exchange capital, as well as the currency earning potential of these medicines. The approach of this research was a combination, in the first stage, the data were collected using the foundational data theory method and the interview tool. The researchers interviewed 12 doctors, pharmacists, and herbal medicine sales managers in a targeted manner. The extracted financial consequences included: improving the sale of herbal medicines, increasing the export capacity, commercializing herbal medicines and attracting capital for the production and development of herbal medicines, which was used in the quantitative stage of the descriptive-survey method and using first-order factor analysis techniques. and the second were examined. 420 samples were collected using available random sampling and analyzed using AMOS software.
فهرست منابع:
مناف زاده، محمدعلی،شافعی، فاطمی (1400) ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی های توسعه صادرات در بازارهای خارجی با استفاده از روش داده بنیاد(مطالعه موردی: شرکت های پتروشیمی ایران)، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 15، شماره 4(پیاپی57)صص 39 تا 54.
_||_